- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Otocinclus affinis finnes ikke i Europa
Otocinclus affinis finnes ikke i Europa
Jeg ser at en del fører sine Otocinclus som O. affinis i sin fiskeliste. For alle de som vil føre sine med rette navn et lite tips:
O.affinis heter siden 1997 Macrotocinclus affinis. Men denne ble så godt som aldri importert til Europa. De som kan kjøpes i Norge er O. hoppei, O.macrospilus, O. vestitus, O.vittatus og O.cocama "zebra". Kanskje har jeg glemt en eller to.
Mitt bilde viser en O.hoppei kjøpt hos Con Calore i Stavanger.
De som lurer på hvilken art de har kan jo sette inn et bilde så kan vi prøve å finne ut hvem det er.
O.affinis heter siden 1997 Macrotocinclus affinis. Men denne ble så godt som aldri importert til Europa. De som kan kjøpes i Norge er O. hoppei, O.macrospilus, O. vestitus, O.vittatus og O.cocama "zebra". Kanskje har jeg glemt en eller to.
Mitt bilde viser en O.hoppei kjøpt hos Con Calore i Stavanger.
De som lurer på hvilken art de har kan jo sette inn et bilde så kan vi prøve å finne ut hvem det er.
Postet 12.08.07 kl 12:35
Endret: 12.08.07 kl 12:50
Postet 12.08.07 kl 12:53
Endret: 12.08.07 kl 12:54
Postet 12.08.07 kl 13:05
Systematikk
Det er nok ikke helt korrekt.
Systematisk sett de plasert slik.
Familie: Loricariidae (Bonaparte 1831)
U. Familie: Hypoptopomatinae (Eigenmann og Eigenmann 1890)
Tribus: Hypoptopomatini (Schaffer 1991)
I denne tribusen er det 7 godkjente slekter:
Acestridium (4 godkjente arter)
Oxyropsis (3 godkjente arter) Venter på revidering
Otocinclus (15 godkjente arter)
"Macrotocinclus" (Ingen godkjente arter)
Hypoptopoma ( 12 godkjente arter)
Niobichthys (Trolig 1 godkjenet art)
Nannoptopoma (2 godkjente arter)
Macrotocinclus (Isbrücker og Seidel 2001) ble opprettet da det var to arter som skillte seg ut i slekten Otocinclus Disse sees på i dag kun som varianter av Otocinclus affinis og Otocinclus flexilis.
Forskjellen skal være at de er noe større, annen geografisk lokalisjon samt et anne oppbygning av øyet.
Men den vitenskplige beskrivelsen var såpass kort, i forhold til vanlig praksiss. Så den har blitt avvist av Schaffer.
Med andre ord, Macrototcinclus er ikke en gyldig slekt pr. i dag, men det vil mest sannsynlig bli det en gang i fremtiden. Det vil da mest sannsynlig bli plasert to arter i denne slekten; Macrototcinclus flexilis og Macrototcinclus affinis i dag kjent som en variant av Otocinclus affinis og Otocinclus flexilis. Disse har i dag populærnavnet "Macrotocinclus" sp. "Sao Paulo" og "Macrotocinclus" flexilis
E
Systematisk sett de plasert slik.
Familie: Loricariidae (Bonaparte 1831)
U. Familie: Hypoptopomatinae (Eigenmann og Eigenmann 1890)
Tribus: Hypoptopomatini (Schaffer 1991)
I denne tribusen er det 7 godkjente slekter:
Acestridium (4 godkjente arter)
Oxyropsis (3 godkjente arter) Venter på revidering
Otocinclus (15 godkjente arter)
"Macrotocinclus" (Ingen godkjente arter)
Hypoptopoma ( 12 godkjente arter)
Niobichthys (Trolig 1 godkjenet art)
Nannoptopoma (2 godkjente arter)
Macrotocinclus (Isbrücker og Seidel 2001) ble opprettet da det var to arter som skillte seg ut i slekten Otocinclus Disse sees på i dag kun som varianter av Otocinclus affinis og Otocinclus flexilis.
Forskjellen skal være at de er noe større, annen geografisk lokalisjon samt et anne oppbygning av øyet.
Men den vitenskplige beskrivelsen var såpass kort, i forhold til vanlig praksiss. Så den har blitt avvist av Schaffer.
Med andre ord, Macrototcinclus er ikke en gyldig slekt pr. i dag, men det vil mest sannsynlig bli det en gang i fremtiden. Det vil da mest sannsynlig bli plasert to arter i denne slekten; Macrototcinclus flexilis og Macrototcinclus affinis i dag kjent som en variant av Otocinclus affinis og Otocinclus flexilis. Disse har i dag populærnavnet "Macrotocinclus" sp. "Sao Paulo" og "Macrotocinclus" flexilis
E
Postet 12.08.07 kl 21:39
Endret: 12.08.07 kl 22:25
Postet 12.08.07 kl 22:06