Graver ancistrus?

Jeg har satt ned ei hule til mine ancistrus, når jeg i dag ser inn i karet dems, så ser det ut som noen har gravd ved siden av og under hula.....
I karet er det platy, molly,to ancistrus og mange palettciklide yngel + masse små eplesnegler.
Kan ikke skjønne at palettene er store nok til å flytte på all denne sanda, men skjønner heller ikke hvordan ancistrusene har klart det...?
Er det vanlig at ancistruser graver?

Det er nok palettene som har gravd har aldri hørt om gravende ancistrus:P

Mvh Fredrik
Ancistrus graver gjerne i fin sand, ja. De ligger på bunnen og sveiper all sanda bort med halefinnen.
Takker for svar :o)
Da er det sikkert ancistrusen, palettene er alt for små vil jeg tro, de er bare ett par cm.

Hvis ikke ancustrusen finner seg ei akseptabel hule så graver den i vei der den ser mulighrtrn til å lage ei. Mine tar til og med å flytter på elvegrus i rimelig stor størrelse.
Mine ancistruser har ei hule med veldig liten åpning. Hver gang de skal inn eller ut, må de som regel bakse litt... De slår med halen son en hjulvisp, og Sanden står rundt dem som ei sky...
Tror ikke ancistrusene mine likte skiferhula no særlig :o)
Hehe, i dag har hula under hula blitt større enn den var på bildet jeg la ut tidligere i dag.
Skal bli spennende å se hva som skjer fremover, for disse ancistrusene er ganske så små. Tipper de er ca 4,5-5 cm bare, uten halefinnen.
Noen som vet hvor store hannene må være før de blir kjønnsmodne?
Den hannen i dette karet har bare litt busk på nesa.

Når det står i fiskebasen at ancistrus kan bli opp til 15 cm, er det uten halefinnen?
Lene E
Noen som vet hvor store hannene må være før de blir kjønnsmodne? Den hannen i dette karet har bare litt busk på nesa.

Ca 6 cm +/-
Det er ikke alltid at det vi tilbyr faller i smak hos mallene, det skal være sikkert
Har mer enn en gang opplevd at ansictrusene heller graver så både det ene og det andre er tåkelagt, enn å oppfatte at de har fått noen flotte (og dyre) huler. Omskolering fungerer desverre dårlig på disse fiskene :p

Det eneste du bør være obs på, ang denne gravinga under hula, er at den kan falle ned i hula om fisken er uvøren. Har selv funnet fisk som har sittet innesperret av slikt.
En fallende steinhule kan også i værste fall skade glasset. Selv ville jeg nok trukket hula litt vekk fra glasset.

Ang lengde: har hatt en del ansictrus opp gjennom årene. Kan ikke si at jeg har sett en eneste som har makset 13cm inkl finner og barter.
De hannene jeg har, har alle syslet mye med avkom, og dette kan selvsagt ha påvirket vekstraten noe De har lite tid til å ete når de passer småtroll
Lene E
Takker for svar :o) Da er det sikkert ancistrusen, palettene er alt for små vil jeg tro, de er bare ett par cm.

Du.. ta en nærmere titt på det bildet der det er med en liten palettyngel... Ser ikke den veeeldig skyldbetynget ut? Sånn skikkelig plystrende tatt på fersken?

Jeg har nettopp vært og hentet et brukt akvarium, pluss den eneste gjenlevende fisken, en liten, mager ancistrus. Gleder meg til å se hvordan den trives i 160 l med biltemasand, algetabletter, agurk og masse røtter i forhold til 40 liter med grov, skarp grus og bare flakfor!
Nå skal den få grave av hjertens lyst!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap