L-144, syk eller normal?

Jeg har 3 stk. L-144. Såvidt jeg kan se er det en herremann og to damer (en av dem har nå nylig fått barter, de andre to ikke). Herremannen har en diger rød flekk midt oppå hodet. De to andre har det ikke. Flekken er symmetrisk, og det får meg til å lure på om jeg burde være bekymret eller ikke? Jeg synes det ser ekkelt ut, men det ser ikke ut til å være antydning til sopp eller andre infeksjoner. En tanke er at det kan være et brennmerke fra varmekoblen (jeg vet dette kan være et problem hos kulefisk, ihvertfall). Siden jeg ikke har hatt disse fiskene før, og dette nå har dukket opp på omtrent samme tid som bartene, lurer jeg på om noen har sett noe sånt på L-144 før? Han ser ikke syk ut i det hele tatt, men det er ekkelt med denne flekken.
Helt vanlig dette. Vi har også en flott, stor han som har slikt rødt merke. "Slæpp off"
Den røde flekken du refererer til er normal.
Min hann hadde også dette hele tiden jeg hadde han

Puh! Takk, begge to. Jeg har virkelig bekymret meg.
Husk også at disse L-144 kan få barter i ulikt tempo Og de underdanige hannene ser ut til "å skjule" sin tilstedeværelse ved å la være å utvikle særlig med barter.

Det er gjerne den dominante hannen som får skjeggpryden først, og de "underkuede" utvikler ikke samme barter i samme periode. Når den dominante blir far for første gang, da eksploderer formelig skjeggveksten hans. Fra puslete pubertetsdun og småpigger til et realt hjortegevir på en uke! De andre utvikler ingenting.

Og flytter man så en av de man har trodd er hunn over i et annet kar der den slipper den dominante hannens nærvær, så oppdager man kanskje at den plutselig slipper bartene løs, og var en hann den også

Det er ikke uvanlig i fiskenes verden at underdanige hanner skjuler sin tilstedeværelse ved å "kamuflere" seg og etterligne hunnenes utseende, alt i et forsøk på å slippe den dominante hannens vrede.

PS!
En flekk, rødbrun, er helt normalt hos mange L-144. Jeg har hatt flere som har hatt en slik flekk, men de har vært runde. De kan også forsvinne igjen senere.
Den flekken du refererer til Mona er vel den pigmentflekken en av dine hadde? Det er ikke samme flekken vi her snakker om (regner jeg med) Denne flekken er rødlig, akkurat som om man ser et rødt parti gjennom huden på fisken dersom du forstår. Flekken din hadde, Mona, er flekker som kan oppstå fordi 144 har aner av vanlig ancistrus innabords, ogde kan derfor få slike pigmentflekker.
Å, den ja. Mener dere mitt oppå hodet? Men mine hadde det også

Det ser ut som man kan skimte litt av hjernen og blodårene gjennom huden, de har tross alt lite pigment til å skjule den slags.
Det er jo helt logisk og normalt for fisk med så lite pigment, at visse ting skinner gjennom huden.

Så egentlig litt komisk ut, som om fisken hadde en rødrosa "lue" eller caps på knotten
mona o
Å, den ja. Mener dere mitt oppå hodet? Men mine hadde det også:-) Det ser ut som man kan skimte litt av hjernen og blodårene gjennom huden, de har tross alt lite pigment til å skjule den slags. Tror neppe det er grunn til bekymring.
Akkurat! Den er det :0) Det som er litt rart er at den ikke oppstår på alle. Kanskje kjønnsbundet? Det hadde vært greit, da kunne man sett hvem som var hviket kjønn på en enkel måte.
Det stemmer, Gry. Flekken er skikkelig rød, og ikke brun. Som om den hadde brent seg på hodet.

PS: Mona, det var en grunn til at jeg sa "såvidt jeg kan se"... Jeg føler meg ikke 100% sikker før de blir større. Men herremannen har fått skikkelige barter, og det er herlig å se på Jeg elsker slike skoger, jo større, jo bedre! Men, takk for opplysningene likevel. Jeg lærte da litt nytt
Husker kanskje ikke helt riktig lenger men... jeg synes å huske at det var mest fremtredende på den eller de største og mest dominante hannene?

Jeg tror jeg må lete frem gamle bilde-CD'er og sjekke litt

Gry
Akkurat! Den er det :0) Det som er litt rart er at den ikke oppstår på alle. Kanskje kjønnsbundet? Det hadde vært greit, da kunne man sett hvem som var hviket kjønn på en enkel måte.
Gry
Det som er litt rart er at den ikke oppstår på alle. Kanskje kjønnsbundet? Det hadde vært greit, da kunne man sett hvem som var hviket kjønn på en enkel måte.

Alle mine voksne har denne flekken; begge kjønn.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap