L201 Hypancistrus Contradens

Fikk tak på 10 Hypancistrus Contradens fra Aquazoo i Bergen i februar i år. Disse var rimelig små når jeg fikk dem. Tre stk har jeg mistet da jeg aldri fikk de skikkelig i gang med spising. 6 av dem er nå i skikkelig form og den siste får jeg ikke skikkelig fart på.

Jeg regnet med at det ennå var et halvt år igen før jeg kunne regne med at de var kjønnsmodne. Så feil kan en ta og overraskelsen var stor når jeg fant en hann med en god eggklase i en av hulene. Det er ennå fire, fem dager igjen til plommesekken er helt borte.

I kveld var hunnen klar for ny omgang og prøvde å komme seg inn i hulen til hannen. Dette ble bestemt avvist så nå ligger hun snurt på yttersiden av hulen og vil sikkert prøve igjen når lyset går av.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Artige bilder dette, håper det blir mange småttiser.
Det blir en hard kamp om å få omsatt "algespisere" i Tromsø)
Så morsomt. Nydelige maller!
Gratulerer med lek og gøy i karet
L-201
Hei.Så moro med yngel på disse..Har selv 7stk vf som jeg håper setter i gang snart...er håp iallefall..mvh Frank
Bengt Fossli
Det blir en hard kamp om å få omsatt "algespisere" i Tromsø:-))

Ja, ikke sant det er hard rift om maller i Tromsø. Deter mulig avaristene i Tromsø er så kvalitetsbeviste at de ikke vil ta i F1 yngel av L-maller .

Du får ta noen av mine så får jeg noen av dine. Mere spennende enn det blir det neppe i Tromsø.
Grattis , flotte bilder du hadde fått av dem også
Artig, gratulerer.

Jeg har en gruppe på 8 stykk her selv, som såvidt har kommet i gang med hekking. Eggene ble spist opp etter 5 dager sist gang. Håper på bedre lykke neste runde.
Aasgaard
Jeg har en gruppe på 8 stykk her selv, som såvidt har kommet i gang med hekking.

Hekking? Jeg ser for meg en hypancistrus som sitter på et digert fuglerede og ruger
Mener du å si at det var feil av meg å plassere dem parvis i fuglekasser? :/
L201 Hypancistrus Contradens
Hei.Mine spiste også opp eggene første gangen,er vel muligens vanlig for disse???Håper mine kommer i gang snart...
Aasgaard
Mener du å si at det var feil av meg å plassere dem parvis i fuglekasser? :/

LOL
Så lenge det funker, så...

Min han er eksemplarisk. Har vært borte i to dager, men det ser ut som at han har avvist hunnen og nå er det ikke mange dagene før plommesekken er vekk på yngelen .
Satser på at det går bedre neste gang. Sist hadde de bare vært i karet under en uke, og jeg var nok litt overivrig med lommelykta, så stressnivået til stakkaren var nok litt høyere enn ideelt.
Har ei gruppe på 7 stk hentet hos Nils. Etter det jeg har lest er jeg usikker på om jeg skal kalle dem L-201 eller H. contradens?

De la egg i løpet av natt til fredag og da jeg såg eggene i går var de fleste spist opp. Frem til i går kveld da jeg såg at de fleste eggene var borte hadde de fått fred. Hva er det som får dem til å spise eggene? Det er tredje gang dette skjer hos meg. De to første gangene det skjedde var med kort mellomrom bare få uker etter de flyttet til meg. Jeg har det ikke travelt med å få dem i gang, men er nysgjerrig og lurer på hvor vanlig det er at eggene blir spist opp de første gangene de leker? Jeg får dem vel i gang på ordentlig etter hvert tenker jeg.
Har ei gruppe på fem stk. aner ikke hvordan kjønnsfordelingen er, men det må uansett være begge kjønn for når jeg skulle flytte de så lå det haugevis med yngel i den ene hulen med to forskjellige størrelser representert med de største på rundt 20 mm og de minste på halvparten av dette.
Aner ikke hvor gamle ynglen er da jeg bare satte foreldrene opp i et kar med tre huler samt noen røtter.
Så har jeg foret de morgen og kveld.
Har prøvd å lyse inn i hulene et par ganger, men hannen har ligget i opningen og blokkert for innsyn så jeg har bare latt de i fred og det er nok dette som er det beste tror jeg.
Jeg hadde ikke likt at noen sto å lyste på meg heller da jeg drev med hekking.
Nå har jeg ca. 50 stk fordelt på to kull så det skal bli artig å se hvordan de utvikler seg.
Kai Hansen
Jeg hadde ikke likt at noen sto å lyste på meg heller da jeg drev med hekking.

Hehe, nei du sier noe.. Det hadde nok ikke jeg heller likt. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å la de være helt i fred og bare vente å se hva som dukker opp. Men klarer liksom ikke heelt å la være. Kanskje det hadde vært en ide å slukke lyset i karet i dagene etter de har lekt. Men det hadde ikke plantene likt på sikt vil jeg tro.

Takk for svar, og gratulerer med yngel, håper jeg også får oppleve det snart!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap