- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Tåler maller å være oppe fra vannet?
Tåler maller å være oppe fra vannet?
http://akvaforum.no/images/dt/image9.jpg
jeg har sett blere slike bilder.
tåler de det veldig godt og lenge?
jeg har sett blere slike bilder.
tåler de det veldig godt og lenge?
Postet 25.09.07 kl 16:49
Endret: 25.09.07 kl 19:47
Postet 25.09.07 kl 16:51
naitståler de det veldig godt og lenge?
Lenge? Veldig godt? Hvor lang tid tror du det tar å knipse et bilde og sette den tilbake egentlig? Håper ikke du har tenkt å begynne og ta opp fiskene dine for å kose med dem, i den tro at de "tåler det veldig godt og lenge"...
Det tar noen få sekunder, og fisken settes umiddelbart tilbake på plass. Det blir som om du skulle stikke hodet under vann og holde pusten litt, og så opp igjen. Du tåler det Og en malle tåler også en rask tur over vann, bli knipset på noen sekunder, og så satt tilbake igjen.
Grunnen til at en del maller fotograferes på dette viset, er at de er veldig sky og ofte nattaktive og ikke viser seg i dagslys. Derfor er den eneste løsningen ofte å ta dem opp for å få tatt et artsbilde.
Det er fort gjort, og overhodet ingen plage for fisken.
Postet 25.09.07 kl 16:59
Postet 25.09.07 kl 17:11
Postet 25.09.07 kl 17:31
Jeg har gjort dette noen ganger.
Alt er planlagt godt, kamera klart og ferdig.
Ofte har bildene blitt dårlige, og da blir det lenge til neste sjanse. Jeg holder de oppe noen sekunder, og slipper de ut igjen.
Jeg driver ikke å plukker de opp i tide og utide. De gangene dette har skjedd har vært i forbindelse med flytting feks.
Og blir bildene dårlige er den sjansen gått.. Vil ikke løfte for mye for de.
Postet 25.09.07 kl 17:35
Enkelte arter tåler denne behandlingen bedre enn andre. Blandt annet maller tåler opphold over vann meget godt.
Det som er den største faren for fisk som er over vann, er uttørking av slimlag, skinn, gjeller og øyne. De sekundene det tar, er ikke noe problem.
Kan nevne at f.eks vanlige flyndrefisker (rødspette etc) kan leve i timer på land, om de holdes fuktige av ett vått håndklede eller lignende.
Ikke gunstig, men ikke dødelig
Det som er den største faren for fisk som er over vann, er uttørking av slimlag, skinn, gjeller og øyne. De sekundene det tar, er ikke noe problem.
Kan nevne at f.eks vanlige flyndrefisker (rødspette etc) kan leve i timer på land, om de holdes fuktige av ett vått håndklede eller lignende.
Ikke gunstig, men ikke dødelig
Postet 25.09.07 kl 19:40
Postet 25.09.07 kl 19:56
AggiJeg antar det er lurt med en assistent ved slik "[I]overvannsfotografering[/I]"? Hvis jeg skulle gjort noe slikt alene, så ser for meg masse sprell og sprut... og -[I]plopp[/I], der var kameraet plutselig under vann, ja... ;P
Hehehe.. ja det hadde sikkert skjedd med meg også. Har ti tommeltotter.
Linka
Postet 25.09.07 kl 20:29
Hehe, eg tok eit fint bilde av pleco'en min, men da under vann, men i handa mi! Men innan eg fekk tatt bildet, fann ho ut av handa mi var ein varm og god plass, så ho slappa helt av, og viste ikkje fram finnane...
Ho sugde seg faktisk fast i handa mi, so der sto eg med den i akvariet i eit heilt kvarter før ho slapp den! Eg torde nemleg ikkje å plukke meir borti ho enn eg hadde gjort... :P
Tommelen min er selfølgjeleg litt i vegen, men neste gong ho er kosete skal eg stå klar, so dokke får eit betre bilete av ho!
Ho sugde seg faktisk fast i handa mi, so der sto eg med den i akvariet i eit heilt kvarter før ho slapp den! Eg torde nemleg ikkje å plukke meir borti ho enn eg hadde gjort... :P
Tommelen min er selfølgjeleg litt i vegen, men neste gong ho er kosete skal eg stå klar, so dokke får eit betre bilete av ho!
Postet 28.09.07 kl 10:12
Postet 28.09.07 kl 10:43