Er dette en Sjelden Type?

Denne Ancistrusen har jeg nettopp skaffet meg.. de jeg kjøpte den av sa den var en veldig sjelden type.. har noen et navn?

Du må nok få tatt et bilde som viser fiskens mønster. Tipper at dette ikke er noen ancistrus, men heller en Hypancistrus. Blir ikke overrasket hvis det er en sp. "Monte Dourado". Sjekk med fiskebasen om det er denne.
Har du bedre bilde?

Det kan være en vanlig ancistrus, men trenger bedre bilder.
Vil nesten påstå at dette er: Hypancistrus sp. L199

Men er ikkje 100% sikker...
;D
Tror det er en Monte Dourado ja
Den er ganske lik bare i litt mere brunfarge :P

Men sånn ca hvor mye kan jeg selge den for når den er voksen?
Nei, det er ikke sikker det er Dourado heller og bildene må nok bli bedre før noen kan si noe sikkert. Profilbilde og fisken i fokus hjelper veldig. Crop bildet til bare fisken er igjen (hvis det er nok pixler).

Dourado er dyrkjøpt fra butikk, men billig privat. Jeg har 100+ yngler på denne mallen.
OK ;D
Ok, takk skal prøve nå =)
Er bare en liten unge på 13 år xD

13 år skal man ikke kimse av, sønnen min er 13 og han er snart like stor som meg.
Nå har jeg fått nye bilder, er ikke sikker på om de er så bra.. MenMen
Tror kanskje det er Dourado altså.. har studert en stund ganske lik fasong osv.. men her er noen bilder.
Har du kjøpt den privat eller i butikk?
Heisann. Jeg har selv Dourado og syntes din ligner veldig på mine. Jeg har 4stk gående i akvariet mitt. Er Dourado en sjelden malle? Finner veldig lite informasjon om denne fisken på nettet. Noen som har noen gode nettsteder om den?

Det er en Hypancistrus sp. "Monte Dourado"
Her er noe om arten klippet fra Aquazoo sine sider:

Monte Dourado

Anbefalt vannkvalitet: PH 5,5-7,5. GH 0-15.
Anbefalt temp: 26-30°C.
Størrelse: 15 cm.

Min. akvarium: 80x40x40 cm

Brasil (Rio Jari)
Kjønnsforskjell: Hannene har et noe lengre snuteparti, og noe lengre pigger under øynene og på pektoralfinnene. Lekemodne hunner synes bredere når de ses ovenfra.
Oppdrett: Krever god foring, akkurat passe lekshuler, god vannkvalitet og god sirkulasjon. Når fiskene først har kommet i "avlsmodus" produserer de jevnlig. Små kull.
Kommentar: Noe sky, fredelig og tilbaketrukket malle. Spiser ikke alger, men foretrekker kjøttbasert fòr som reker og Artemia. Liker varmt vann (28-30 C) og passer godt i for eksempel Discus akvarier med god filtrering. Fargene blir med stigende alder og størrelse mørkere, og voksne kjønnsmodne eksemplarer er nesten helt grå. Hypancistrus sp. "Monte Dourado" har enda ikke fått sitt eget L-nummer, men har vært på markedet i flere år. De har blitt solgt som L-260, men i motsetning til disse er tegningene mer snirklete og ikke så kontrastrike i fargen hos "M.D.". I tillegg blir "M.D." en god del større enn L-260.
stian_michael
Heisann. Jeg har selv Dourado og syntes din ligner veldig på mine. Jeg har 4stk gående i akvariet mitt. Er Dourado en sjelden malle? Finner veldig lite informasjon om denne fisken på nettet. Noen som har noen gode nettsteder om den?

Hei, Kjøpte den i en butikk, mannen sa den var meget sjelden.
Kan Monte Dourado gå i Ph 8? eller blir det litt høyt?
stian_michael
Kan Monte Dourado gå i Ph 8? eller blir det litt høyt?

Det kan den, MEN den vil ikke trives og sannsynligvis ikke vise seg slik den egentlig ser ut.

Selv har jeg et ancistrus lekspar i en malawitank og yngler som bare det. Det er snakk om tilvenning. Det er imidlertid ikke naturlig for fisken.

Om de leker og egg klekker på akkurat denne arten, ved så høy Ph, vet jeg ikke.

Personlig ville jeg vel valgt noe bedre forhold for en slik malle. Passer nok bedre i et Discus kar enn i et kar med Ph på 8.

Ser du på det tredje bildet på denne linken vil du se en fisk som er stresset, enten på grunn av vannverdier, temperatur eller fysisk trussel. Ser du på bilde en er den i sin fulle prakt.

Dermed blir fargene noe blassere. Mange maller er slik, enkelte skifter faktisk permanent farge eller får pigmentering/pigmentflekker pga stress under fangst.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap