Ancistrus. Vanlig og albino.

Jeg har begge deler og har lest at det ikke gjør noe om de krysser hverandre. Det jeg lurer på er hvorfor ikke ??
Og hvorfor er det så mange albinoer ?? Blir disse avlet for seg selv eller kan albino ancistrus få vanlige unger ??

Mvh Linka
Albino ancistrus kan få "vanlige" unger(ihvertfall vis bare 1 av dem er albinoer, vis begge er det så er jeg usikker).
Har ikke erfaring på det selv, men det er det jeg har lært.
Snakket med en såkalt malle"ekspert, og han påsto at 2 albino ancistruser kunne få "vanlige"unger-men er ikke albinisme een gene feil..? og da virker det rart vis 2 albinoer kan få vanlige unger.
Men så lenge jeg ikke har egenerfaring på det området så tør jeg ikke være påståelig.
Albonisme er noe som finnes i gen-materialet til de fleste arter. Det at en ansictrus er albino betyr ikke at den er en annen art, av denne grunn.
Det er derfor ikke noe problem at en albino krysser seg med en fullfarget fisk.

En kan få albino avkom selv om ikke begge foreldre er albino i utgangspunktet.
Hos meg får jeg 35-40% albino avkom med to fullfarga fisk.

Dersom to albino fisk formerer seg, skal alle ungene bli albino de også, ut i fra det jeg leser.
Etterhvert som noen av mine ansictrusser som er albino vokser til, spørs det om jeg ikke lar de krysse seg, selv om de er søsken en gang, bare for å se om det blir noen med farge i flokken
Takker for bra svar. Kjekt å vite at de kan gå sammen. Blir jo litt forvirret når de går i separate kar i dyrebutikker og albinoen som regel er dyrere.

Blir spennende å se om mine største vanlige ancistruser finner hverandre.

Mvh Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap