Endelig fått tak i flere L134;-)

Nå har jeg og div butikker holdt på i godt over 1 år på åfå tak i flere av nevte art-og endelig har jeg fått tak i flere.
Dsse er VF og går fåreløpig i karantene-henter de hjem på onsdagen.
Gleder meg som en unge.
Så nå skiller jeg L mallene mine og setter opp artskarr.
13 stkL134 i det ene karret og 14 stk L144 i det andre.

Men her kommer 1000 kr spørsmålet, bør jeg kjøre en praziquantel kur på de nye VF L134 før jeg inntroduserer de i karret?
Er jo livredd for å smitte alle mallene mine.
Så hva sier/mener dere som driver med VF fisk?

Har pulver formen av Praziquantel.
Ken Myrseth
Men her kommer 1000 kr spørsmålet, bør jeg kjøre en praziquantel kur på de nye VF L134 før jeg inntroduserer de i karret?

Ja absolutt! Du må ikke finne på å introdusere ny, viltfanget fisk uten å kjøre en avlusningskur på dem! Ellers kan du ende opp med "gråt og tenners gnissel".... Er du smart, så kjører du en lang karantene hjemme hos deg, som inkluderer minst en kur med Praziquantel.

Var jeg deg ville jeg ikke brukt samme redskaper i karantenekaret en gang, før de har vært en stund i karantene og fått kuren sin.

Ken Myrseth
Er jo livredd for å smitte alle mallene mine. Så hva sier/mener dere som driver med VF fisk? Har pulver formen av Praziquantel.

Jeg kjører ALLTID en antiparasittkur på viltfangede fisk, uansett. Samme hvor friske og fine de ser ut, de MÅ gjennom en avlusningskur. Ikke snakk om noe annet. Viltfangede fisk har alltid med seg noe muffens fra jungelen, og det vil man ikke ha i sine kar.

Dersom du har behov for Praziquantel på flaske i flytende form igjen, så har jeg mer Jeg har to flasker som ligger og støver ned. Jeg har brukt Flubenol på mine Corydoras istedet.
Ken Myrseth
13 stkL134 i det ene karret og 14 stk L144 i det andre.

Du kunne godt beholdt utropstegnet i 13. Du kjøper så mange at det ikke blir igjen noe til oss andre
De går vel i karantene på Romerike, antar jeg
takker så mye for svaret fra deg mona o-det var som jeg tenkte ja(at alle VF fisk bør avluses først).

Når du sier lang karantene hjemme, hvor lang tid bruker du å ha nye VF fisker i karantene?

Og ja, jeg kjøper gjerne en flaske eller 2 av de flytende prazien som du har, greit å ha, for den har jeg ihvertfall god erfaring med.
Jeg har ingen erfaring med pulverformen(selv om den også kommer fra Rocky M USA).
Du reddet diskusene mine sist med den flytende prazien jeg fikk kjøpt av deg.
Så bare send meg konto nr. du, på mail(og seff pris) så overfører jeg penger jeg.

Ønsker også komentarer/råd fra de som har brukt Prazien i pulver form.

Må jo først kjøpe noen når jeg først får tak i de-ja de går i karantene på Romerike.
Vi kan ta dealen vår på email, Ken, så ikke moderatorene må bli slemme med oss her

Ang. lengde på karantenetid, så er nok jeg litt ekstra forsiktig... Jeg mener at det har man så mye igjen for senere, så hvorfor ikke?

Så jeg bruker å holde nye, vf fisk strengt adskilt fra resten i minst 6 uker, gjerne 8. Først da føler jeg at det er trygt. Da har jeg kunnet observere dem nøye i lang tid, sett etter urovekkende tegn, samt at jeg har kunnet kjøre kur på dem.

Og før jeg har kjørt avlusningskur på dem, er jeg kjempeforsiktig med å blande utstyr. Skifter til og med pinsett når jeg fòrer Alle de andre akvariene mates med èn pinsett i hvit plast, og vf karet i karantene mates med en i metall. Da tar jeg ikke feil

Jeg lar fiskene venne seg til sitt nye miljø en stund før jeg kjører avlusningen. Det KAN føles som en belastning for dem med tung medisinering, så jeg lar dem hente seg inn litt først før jeg gjør det. Siste "fangst" hos meg er 15 viltfangede Green Laser, direkte fra Amazonas bare en uke før jeg fikk dem. Jeg ventet fire uker før jeg kjørte Flubenol-kur på dem, for at de skulle få "føle seg hjemme" og komme i gang med spising o.l. skikkelig først. Hadde de hatt noen sykdomstegn, f.eks. avmagring e.l., hadde det selvsagt hastet litt mer.

Etter den første avlusningen, begynner jeg å bli mindre nøye på dette med utstyret, selv om jeg fremdeles ikke lar dem få møte mine andre fisk, face to face Jeg flytter ikke planter mellom karene heller, i tilfelle.... (eller jeg kan selvsagt sett INN planter i karanteneperioden, men jeg tar ikke ut noen og bruker andre steder).

Tenk på det, Ken, du har ventet så lenge på disse dyrebare fiskene, så hvorfor ta noen sjanser? Hvis du er tålmodig og nøye nå, vil du kanskje være sjeleglad for det senere
mona o
Ang. lengde på karantenetid, så er nok [I]jeg[/I] litt ekstra forsiktig...:-) Jeg mener at det har man så mye igjen for senere, så hvorfor ikke? Så jeg bruker å holde nye, vf fisk strengt adskilt fra resten i minst 6 uker, gjerne 8. Først da føler jeg at det er trygt. Da har jeg kunnet observere dem nøye i lang tid, sett etter urovekkende tegn, samt at jeg har kunnet kjøre kur på dem.

8 uker er uansett den tiden du vil bruke på å kjøre dem gjennom ymse kurer slik at de er rensket for alle ulumskheter. 8 uker anser jeg som sunn fornuft samtidg som at det er tid nok for fisken å hente seg passelig inn etter transport.

Ikke noe er så kjipt som når nøye utvalgte fisk dør som fluer fordi man ikke tok karantenetiden alvorlig.
Grattis Ken. Hyggelig å høre at du endelig fikk tak i dem.
Grattis Ken. Endelig får dine 13 fisker selskap.

Mvh Linka
Takker så mye for rådene fra deg mona o, og Geir. Sant det at når jeg ar brukt så lang tid på åfå ta i flere av disse skjønne mallene så er det ikke noe vits å forhaste seg-så det blir 8 uker karantene her, helt klart.
Skal fylle 128 L min imorgen(har seff innkjørte filtre fra noen andre karr som jeg kan sette rett inn)-så da får jeg fin mulighet til og oppservere fiskee den tiden de "bor" der.

Men hva er best, og ha lite innredning slik at jeg får oppservert dem godt, eller ha masse skjulesteder?
Vet jo at maller liker å gjemme seg-så hva bruker du å gjøre mona o ang dette med innredning i karrantene karret?
Og ja, vi tar dealen på mail, så slipper vi evt sure miner.

Takker så mye for gratulasjonen fra ere andre ogsåfra vår kjære klubb i indre østfold).

Ingen innredning, kun noen huler de kan gjemme seg i. Det er meget viktig at du får sett at avføringen er helt fin. Samtidig får du enkelt vedlikehold. Blir et rent BB-kar for stusselig så sett inn noen terakottakrukker med planter i.
Takker for rådet/tipset Geir- da blir det et helt reint karr med noen huler.
Idag så jeg for første gangen at hannen av de L134 jeg har lå og viftet med finnene i skiffer hullen sin-virker som han lokker på en hunn, for det er en hun som har holdt til rundt hulen hans en stund, kanskje kommer julenisen(drømmer om egg yngler).
Og på onsdagen, eller ihvertfall iløpet av uken henter jeg de nye VF som jeg har fått kjøpe.
Så morro Ken. Håper at du snart får noen små.
Blir spennende å se de nye fiskene. Kan du ikke legge ut bilder av de du har på tråden her da ?? Vil gjerne se de.

Mvh Linka
Misunner deg L134, Ken Det er en av mine absolutte favoritter blant L-mallene. Det ender vel med at jeg er nødt til å anskaffe meg noen igjen
Har en hann som vifter for livet på damene her i karet også, og den ene dama er bare trill rund nå. Krysser fingrene for action her også. Lykke til.
Takker alle sammen.
Til Linka-har faktisk ikke kamera enda(har lovd flere ganger at jeg skal låne kamera, og få lagt ut bilder-men nå tør jeg ikke love noe)-men biulder kpommer, men vet ike når.

Ja mona disse L134 er utrolig vakre fisker, og er helt klart mine favoritter også. Solgte du dem du hadde? Og er det lenge siden?

Håper du får noen egg/yngler Gry, lykke til
Ken Myrseth
Ja mona disse L134 er utrolig vakre fisker, og er helt klart mine favoritter også. Solgte du dem du hadde? Og er det lenge siden?

Ja, jeg solgte alle L-mallene mine, 15 stk tilsammen. Det var fem av hver art av hhv L134, L270 og L144.
Husker ikke helt når det var, men det er godt over ett år siden iallefall.

L134 og L270 ble alle sammen solgt til en mann i nabokommunen, som bodde bare 10 min. unna. Husker jeg måtte ringe han etter at han hadde kommet hjem, fordi da jeg skulle rydde bort den klissvåte trerota som var lagt i en bøtte på gulvet, så hoppet det ut en L270

REDIGERT:
Det var i midten av august i fjor jeg solgte dem.
Se alle bildene jeg tok av mallene før jeg solgte dem i denne tråden.
Knall bilder av de "gamle" fiskene dine mona o-ser virkelig fram til åfå kamera selv, så jeg og kan "lære/prøve" og ta bilder av mallene mine(og seff de andre fiskene jeg/vi har)og legge ut her på forumet.
Blir aldri "lei" av å se på spesielt mine L134-det er en utrolig vakker fisk.
Og mine er heller ikke så veldig skye når jeg går til karret for å se på dem, men når jeg skal vise dem fram til andre, så er vi heldige om vi ser noen i det hele tatt.
Akurat som de kjenner igjen meg og er trygg på meg, og at de blir redde når de ser "fremmede". Kan mallene kjenne meg igjen tro? Akurat som evt diskusene gjør.?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap