Datz magazine utgir Zebra L-046 sammendrag over 15 år

For de mange og store Zebramalle-entusiastene her, kan kanskje denne utgivelsen av Datz magazine være noe?

De utgir nå et tjukt "blad" som er et sammendrag av de siste 15 års skriverier i Datz om denne spesielle mallen, L046, helt fra den ble innført i Tyskland første gang i 1988.

Utgivelsen er et pdf. dokument man må laste ned, og koster 10 Euro ( ca 75 - 80 kroner).

Link til info og nedlasting hos Datz

PS!
Datz er tysk, og det er de som startet hele ordningen med L-nummer på maller.
Men om du ikke leser eller forstår tysk, så finnes det jo alltids bilder....

Det er vel en god stund siden denn ble utgitt, jeg har selv ikke lest den. Men jeg abbonerer på DATZ, og kan helt klart annbefale det.
I tilegg abonerer jeg på det tyske bladet Amazonas, det kan jeg virkelig annbefale. Det mye billigere og kvaliteten er utmerket.

Men det jeg egentlig skulle få med her, er at dette bladet; som også DATZ har utgir, er nok et av det beste referanse verkene til L-nummerene. Aqualog`en er langt fra så god som denne. Dette er jo på mange måter også orginale.

E
Erlend, Datz L-Numbers, når ble den utgitt?
Eg har lurt på den en god stund, så det er vel på tide å gå til innkjøp

P.S. Eg starter ikke en ny tråd på dette:
Mallebøkene eg har er skrevet av Ian A. M. Fuller, Hans-Georg Evers, Ingo Seidel, Erwin Schraml og Frank Schäfer.
Hvem av disse er ichtyologer?
Jeg tror ingen av disse er ichtyologer.

DATZ all L-Numbers er utgitt i 2004 tror jeg. går opp til L-387. Helt klart et godt kjøp, desverre blir den utgitt i blad form, så den blir fort litt sliten.

Men når vi snakker om malle bøker så er det nok to jeg vil annbefale fremfor noen andre.

1. Mergus Wels Atlas Band2 av Hans-Georg Evers og Ingo Seidel Denne tar for seg maller i under familien hypostominae. Utgitt i 2005. ISBN 3-8824-067-8. Desverre bare på tysk, og en engelsk oversettelse kan drøye lenge. Min utgave er signert av begge forfatterene

2. Warren E. Burgess; An atlas of freshwater and marine catfishes. Utgitt i 1989, men er en klassiker som alltid blir brukt som et referanse verk. Denne tar for seg de forskjellige malle familiene. ISBN 0-86622-131-x

E
Takker for svar!

Boka i punkt 2. har eg ikke hørt om engang. Men eg bestiller nok alle tre allerede i natt, selv om eg ikke drømmer om å lese tysk. Kanskje eg har tyskordlista mi liggende fremdeles; ikke dumt med en oppfrisking

P.S. Det er artig med signerte bøker Begge bøkene mine av Fuller er signert. Eg ergrer meg ennå over at eg ikke tenkte på å ta med boka eg har av Seidel til Gol.

P.S. 2. Eg sender deg en mail. Noe eg lurer på som garantert ikke interesserer noen andre. Sikkert ikke deg heller

Erlend D Bertelsen
Det er vel en god stund siden denn ble utgitt, jeg har selv ikke lest den.

Jeg lette over hele siden for å finne en dato, men fant ingen. Så jeg tok sjansen på å poste det likevel. Ingen dato må vel bety at utgivelsen er tidløs klassiker? *gliz*
Nå får man svi for at man ikke valgte tysk valgfag, men som Mona sier, sikkert mange fine bilder i disse bladene
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap