Krysser forskjellige peckoltia-arter seg?

Kan man ha flere arter pecoltia i samme akvarium, eller kan man risikere krysning, slik som hos hypancistrus? F.eks. P. vittata sammen med L-008 ?

Jeg vet om to kjønnsmodne peckoltiaer av hvert sitt kjønn, som begge minner om L-008, men usikker på ID av dem. Jeg har mulighet til å kjøpe begge (men plassen er det kanskje litt verre med.... )

Hadde vært artig å tenke "parer de, så er de samme art" - men jeg antar det ikke er så enkelt?

Forhåpentligvis kan jeg få anledning til å ta bilder ved en senee anledning, men det er usikkert når det blir mulig...
Det er et interessant spørsmål du stiller der. Svare er nok, slik jeg ser det, både ja og nei.

Peckoltia er en forholdsvis stor gruppe med fisker, og de færreste av disse er virkelig Peckoltiaer. Med tiden vil disse bli splittet og plasert i andre slekter (kanskje også nye slekter).

Så om det er slik at både Vittata og L-008 er to virkelige Peckoltiaer, er sjansen stor for at disse kan krysse seg. Jeg klarer ikke å se en eneste grunn til at de ikke skulle det i hvert fall. Arter av samme slekt kan krysses.

Men, på den andre siden. Er det slik at Vittata`en og L-008 egentlig er to forskjellige slekter, er jo også sjansen mye mindre for at de kan krysse seg. Men det er fortsatt en sjanse til stede.

Uansett, så er krysning av arter i fangeskap en uting. Så derfor anbefaler jeg deg å ha de i to forskjellige kar, eventuelt at du ikke lar krysninger vokse opp. Det er i hvert fall min mening.

E
Du svarer slik jeg også tenker, Erlend. Men var godt å få støtte på mine egne tanker rundt dette. Jeg har ikke sansen for bevisst hybridisering i fangenskap jeg heller.

Jeg vil ved en senere anledning forsøke å komme tilbake med bilder av hhv. min venninnes meget hårete hannfisk "Peckoltia sp" og en god og feit hunnfisk som går i et butikk-kar her.

Skulle det ved identifisering vise seg at de er samme art (det har jeg ingen tro på, men) så kommer jeg til å kjøpe begge og forsøke oppdrett.

It's a far shot, though.
Den hannen skulle jeg ha hatt her, har fire hoer på rundt 12 cm gående i discuskarret. Har ikke sett de på noen lister heller.
Geir: spørs da vettu, om det er samme art eller whatever....

Men du skulle sett den ryggen på'n - ser jo ut som han ikke har vært til frisør'n joh
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap