- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- otocinclus med grønn mage
otocinclus med grønn mage
Lørdag gikk jeg til innkjøp av 5.stk otocinclus affinis, idag fant jeg en med buken i været, trist men slikt skjer.
Jeg sjekka den da jeg tok den opp av vannet, den var grønn i magen, altså det kan vær helt naturlig siden den beiter på alger/plantene etter alger.
Jeg lurer på om det kan ha andre sammenhenger.
Såvidt jeg vet fra dyrebutikken hadde de hatt den i nesten 14 dager da jeg kjøpte dem.
De svømte i et kar med botiaer, åsså bedrev noen av de med en slags ryggsvømming *tenker de beita på alger i overflaten på vannet*
Takker for svar
Jeg sjekka den da jeg tok den opp av vannet, den var grønn i magen, altså det kan vær helt naturlig siden den beiter på alger/plantene etter alger.
Jeg lurer på om det kan ha andre sammenhenger.
Såvidt jeg vet fra dyrebutikken hadde de hatt den i nesten 14 dager da jeg kjøpte dem.
De svømte i et kar med botiaer, åsså bedrev noen av de med en slags ryggsvømming *tenker de beita på alger i overflaten på vannet*
Takker for svar
Postet 11.12.07 kl 00:50
Inaktiv bruker

Otto,er trenger klart godt vann -altså ett godt filter som rensker bra
ph register 5 til 7,5-
hardhet 2 -15 for best trivsel
kan jo ha vært ,,sjuke,,fra butikken
legger til att i ,,det fri,, lever den i hurtig strømmende bekker
og liker vel derfor litt god bevegelse i vann,godt med oxygen
ph register 5 til 7,5-
hardhet 2 -15 for best trivsel
kan jo ha vært ,,sjuke,,fra butikken
legger til att i ,,det fri,, lever den i hurtig strømmende bekker
og liker vel derfor litt god bevegelse i vann,godt med oxygen
Postet 11.12.07 kl 01:22
Det er nok ikke affinis, da disse sjeldent selges i Norge, men de fleste kaller dem det, så det får nå være.
Hvis de er tynne når du kjøper dem så er sjangsen STOR for at de dør før eller senere. Dette fordi de visstnok har vanskelig for å ta seg inn igjen hvis de har vært underernært en stund. Pass derfor på at at de helst har litt mage. Hvis ikke for med ekstra mat, som agurk og squash mye i begynnelsen, og pass på rent vann og stabile vannverdier.
De "spiser" av hinner i overflaten osv. ja. De liker også fett eller bakterier fra hendene våre. De liker ihvertfall punktene på skjeen som jeg trer i agurken hvor jeg har hatt fingrene
Hvis de er tynne når du kjøper dem så er sjangsen STOR for at de dør før eller senere. Dette fordi de visstnok har vanskelig for å ta seg inn igjen hvis de har vært underernært en stund. Pass derfor på at at de helst har litt mage. Hvis ikke for med ekstra mat, som agurk og squash mye i begynnelsen, og pass på rent vann og stabile vannverdier.
De "spiser" av hinner i overflaten osv. ja. De liker også fett eller bakterier fra hendene våre. De liker ihvertfall punktene på skjeen som jeg trer i agurken hvor jeg har hatt fingrene
Postet 11.12.07 kl 01:50
Endret: 11.12.07 kl 01:51
Postet 15.12.07 kl 01:55
Kirsebærreker er også glad i menneskehender. Hver gang jeg stikker hendene i et akvarium (jeg har haugevis av kirsebærreker i alle), så flokker de modigste seg sammen på hendene mine. Spankulerer rundt og piller i seg små hudceller eller gud vet hva. Det kiler litt, så jeg pleier å riste dem av, men de er kjapt tilbake.
Postet 15.12.07 kl 13:26
Postet 15.12.07 kl 14:38