Trenger ancistrus tilvenning til grønnsaker?

Kanskje Ancistrus er som små menneskebarn? De må tilvennes sunn mat som grønnsaker

Jeg har for første gang gitt mine L144 (en Ancistrus art) grønnsaker i dag. En feit skive agurk ble tredd på en teskje og sluppet i karet. Dette er et par timer siden nå, og enda har ikke agurkskiva hatt besøk. Eller jo forresten, en kirsebærreke satt og plukket ivrig på den.

Jeg ga Corydorasene meitemarksticks samtidig som agurkskiven til L-mallene ble sluppet nedi (en godbit til hver art, tenkte jeg) men det var bare meitemarkfòret L-mallene brydde seg om.

Hvor lenge skal jeg la agurkskiva ligge sånn på første forsøk? Vanligvis tar jeg ut restene neste dag, men det er jo ikke noen vits i å la den ligge om den ikke blir rørt? Jeg husker dessverre ikke hvordan jeg gjorde det før, eller om tidligere L-maller jeg har hatt viste samme likegyldigheten til grønnsaker i starten.

Hvor lang tid tok det for dine Ancistrus å røre grønnsakene første gang det ble gitt?
Jeg har aldri opplevd at de har rynket på nesen av agurk, heller ikke første gangen de fikk. Men kanskje de synes den grønne greia er litt skummel og uvant, og ikke tør å stikke fram nesten sin? Mine var litt redde i begynnelsen, men kom fram så snart det ble mørkt i akvariet - og de elsket det fra første stund. Den eneste jeg har opplevd ikke tar agurk, er plecoen min. Den elsket det tidligere, men etter at jeg flyttet den til discuskaret, har den ikke vært interessert. Jeg antar at den kraftige discusmaten gjør at den ikke lenger har så fryktelig lyst på grøntfôr lenger.
Sånn jeg opplevde det med mine små Ancistruser; jeg også la nedi en agurkskive til dem. Satt spent i sofaen for å se om en eller flere skulle fristes bortpå, men neida - ikke noe skjedde. Tok denne derfor ut dagen etter og byttet den ut med en skive squash. Og ikke lenge etter begynte Ancistrusene å "sirkle" inn squashen, for til slutt å kaste seg over den. Om dette var fordi det var squash eller om det samme hadde skjedd om jeg hadde lagt nedi ei fersk skive agurk vites ikke.
Skal prøve med agurk igjen
Det tok lang tid før mine rørte grønnsakene hvis jeg ga det til dem når lyset var på, så jeg begynte og gi det til dem litt før lyset ble skrudd av. Da begynte de og spise på det mye fortere, spesielt etter lyset var gått av=)

Du kan jo prøve å gi dem grønnsaker osv litt før lyset skrus av, så kanskje dine er like mine og kommer og spiser på det med en gang lyset går av=)
Du bør ikke la den ligge over et døgns tid

Mine ancistrus var veldig ivrige på agurken, og var på den omtrent med en gang.
Men så fikk de prøve squash, og etter det rører de omtrent ikke agurken, ikke ottoene heller.

Så vil tro at om de vet om bedre mat, som de "vet kommer", så kan det bli vanskelig å venne de på "dårligere" mat.
Mine småttiser måtte ha "tilvenning", de rørte ikke agurken de første gangene. Var kun de største som gikk på den, men etter noen ganger med agurk så hang stortsett alle ancistrusene(L144) mine på agurken.

Så jeg tipper det "går seg til".
Aenusene jeg nettopp hadde pirka også på agurken i lengre periode, sikkert pga. de så 6 ottoer som gomla vilt på den

Mallen jeg hadde spiste ikke først uten at det var mørkt, med en gang lyset var av var den på agurken, sikkert som banken. Etterhvert hvis jeg bevegde meg veldig rolig rundt så brydde den seg ikke om det utfor karet når den fikk snacksy agurk.
Remi Horsgård
Så vil tro at om de vet om bedre mat, som de "vet kommer", så kan det bli vanskelig å venne de på "dårligere" mat.

Ja, det ble jo gitt meitemark-sticks samtidig, og det gaflet de innpå, side om side med Coryene Tydelig at det var gourmet-mat, mens agurken kanskje blir ansett som...kebab på gatekjøkkenet ? *knegg*

Jeg lar den ligge til i morgen tidlig. Da ser jeg om de har blitt sultne på litt "nattmat" når lyset er av
De pleier ikke være redde for å spise med lyset på, men det er kanskje den grønne, fremmede "klumpen" som skremmer litt...?

Grønnsaker .
Er er vel generelt som med oss mennesker noe er veldig glupks og noen ikke . I mine kar går det ned på høykant både hos store tilogmed palettciklidrene spiser agurk. Prøvde i jula med brokkoli var fri for agurk men fy for et griseri .Har ikke merket noe negativt med agurken om den ligger litt mine kar holer 25 grader så jeg vet ikke om det er tempen i vannet som gjør at agurken er så holdbar
Mine to tar heller ikke agurk. De holder seg for det meste i nærheten av bunnen, og agurkbiten flyter. Noen tips?
du kan fek.s. ta en rustfri skrue i agurkbiten sånn at den synker, noen bruker gaffel, skje osv også, men da må de være rustfrie og uten plastikk=)
TS
Mine to tar heller ikke agurk. De holder seg for det meste i nærheten av bunnen, og agurkbiten flyter. Noen tips?

Svaret på det spørsmålet står i første innlegget
Her:
mona o
En feit skive agurk ble [B]tredd på en teskje [/B]og sluppet i karet.

Teskjeen gjør at agurken synker.
Jeg ga ikke mallene teskje for at de skulle spise med den *knis*
Kan det være at mallene er redd for den store, skumle, blanke, fremmede tingesten som maten er festet på.

Har virket slik på noen av mine maller. Prøv om det hjelper å grave ned skjea litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell begby
Reklame for plussmedlemskap