Nytt akvarium - maller

Heisann

Har investert i Eheim 60XL MP AquaPro 84 liter, og har lyst å ha ancistrus/hypancistrus oppi. Mange av disse kan jeg maksimalt ha, hvis jeg i tillegg har 4-5 andre fisker oppi, ala kampfisk og guppy?

Filteret er Eheim Aquaball 2210. Vil dette, sammen med luftpumpe, være nok til å tilfredsstille mallenes behov for gjennomstrømning og oksygen?

de fleste mallene(ihvertfall av ancistruser9greier seg bra i et vanlig akvarium med den gjennomstrømningen du har.
Men det er langt ifra opptimalt. maller kan omtrent ikke få for mye gjennomstrømning.
Det er jo en elvefisk med suge munn så de liker veldig kraftig sirkulasjon.
Derfor trives de fleste mallene i artskarr med veldig kraftig sirkulasjon.
har selv 2 artskarr med 2 forskjellige L maller i, de karrene er på litt over 100 L med ca. 10 ganger vannvolumet i gjennomstrømning i timen(det er relativt kraftig gjennomstrømning).
Men jeg har også L maller i diskuskarret mitt med veldig rolig vann.
Så de fleste mallene er veldig tilpassnings dyktige og kan leve fint i et "suppe"karr med forskjellige andre fisker som liker roligere vann.

I 84 L din kan du fint ha 3-6 ancistruser-men da er det veldig viktig å ha masse huler, røter og hjemmeplasser.
Og gjerne 1 max 2 hanner og resten hunner(min menig og erfaring da).
Takker for svar. Pumpen genererer opp til 550L/timen, så det skal vel holde

Har anskaffet en rot allerede. Har også tenkt å anskaffe minst en skiferhule. Setter alle ancistrusene pris på en hule hver, eller er det kun viktig å ha for hannene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap