Monte dourado vs hypancistrus contradens

Har jeg forstått det riktig at contradens tendenserer til å like mer kjøttholdig mat enn Monte Dourado? Er det noen andre eventuelle forskjeller mellom disse to artene, og er de like lette å holde?
Alle Hypancistrus arter tendenserer kjøtholdig mat (Carnivore). Men en balansert diett er fortsatt viktig.

Jeg har ikke holdt noen av de gitte artene, men jeg skulle ikke tro at den ene er hvere enn den andre. Faktisk er Hypancistrus arter generelt sett veldig enkle å holde, om man klarer å tilfredstille dens heller små behov. Lettlekte er de også. Den infoen du skulle komme over av andre Hypancistrus arter, kan du som et utgangspunkt bruke for de fleste arter i slekten.

E
Takk for svar

Hva vil en hypancistrus spise da? Flakfor som faller ned på bunnen, algetabletter og rekepellets? Vil dette være nok til å tilfredsstille behovet deres?
Jeg varierer mellom forskjellige typer pellets. Bruker i hovedsak Wardly shrimp pellets, dette er nok den mallene liker best også. Bruker ellers JBL Plecochips, Tetra waffermix og Tetra tabimin. Til Yngel bruker jeg kunn tabimin. De for også litt grønnfor som erter og squash. Bruker også litt frosenfor nå og da.
takk for svar

har jeg forstått det riktig at ingen hypancistrusarter spiser alger? eller er det noen som er bedre algespisere enn andre?
Ingen av mine hypancistruser spiser noe nevneværdig med alger.
Det er gjort studier av mageinnhold på flere Hypancistrus arter, og konklusjonen er at de er omnivore. I naturen beiter de på aufwuchs etter microorganismer og får de med seg mye algebasert fòr.

Ref. Armbruster, J.W., Lujan, N.K. & Taphorn, D.C. (2007): Four New Hypancistrus (Siluriformes: Loricariidae) from Amazonas, Venezuela. Copeia 2007 (1): 62–79.

Jeg fòrer mine forkjellige Hypancistrus arter nesten utelukkende på Tetra tabimin, og det ser ut til at de trives med det. De leker ihvertfall.

E
Jeg har noe som heter Plecomin, og det står "grøntfor for alle bunnlevende fisk" på den. Dette er vel kanskje kun beregnet på ancistrus og pleco?

Burde vel skaffe noe mer kjøttholdig hvis jeg anskaffer meg hypancistrus?

Når det gjelder Douradoen kan du slippe ned hva som helst og de tar det. Hos meg går det i det samme som Bengt gir. De er mere aktiv på proteinrikt fór.

Contradens derimot er litt mer kresen. Wardly shrimp pellets tar de greit, men er ikke så hissig på mere plantebasert for.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap