- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Mallene tar ikke tablettene sine
Mallene tar ikke tablettene sine
Jeg har blitt den stolte eier av 1 ancistrus sp. og 2 stykk hypancistrus monte dourado. De er tre små tasser, ikke mer enn 2-4 cm.
Problemet er at når jeg hiver ned malletablettene, virker de fullstendig uinteresserte, i tillegg til at de andre fiskene svømmer ned å begynner å spise på de etter at de har spist opp flakforet sitt.
Av og til legger tablette seg slik til under roten at de andre fiskene ikke når de, mens de er i perfekt rekkevidde for mallene. Likevel er mallene ikke interesserte, og lar tablettene ligge til de går i oppløsning. Dette må jo forurense vannet noe voldsomt.
Jeg har også prøvd å hive ned tabletter om natten for å ligge med lommelykt å se på. De to hypancistrusene kom da litt frem fra gjemmestedene sine, men lot likevel ikke til å spise av tablettene, mens ancistrusen tygde fornøyd videre på algene på ruta.
Er det noen som har noen tips? Hadde jo vært kjipt hvis mallene sultestreika seg til døde...
Problemet er at når jeg hiver ned malletablettene, virker de fullstendig uinteresserte, i tillegg til at de andre fiskene svømmer ned å begynner å spise på de etter at de har spist opp flakforet sitt.
Av og til legger tablette seg slik til under roten at de andre fiskene ikke når de, mens de er i perfekt rekkevidde for mallene. Likevel er mallene ikke interesserte, og lar tablettene ligge til de går i oppløsning. Dette må jo forurense vannet noe voldsomt.
Jeg har også prøvd å hive ned tabletter om natten for å ligge med lommelykt å se på. De to hypancistrusene kom da litt frem fra gjemmestedene sine, men lot likevel ikke til å spise av tablettene, mens ancistrusen tygde fornøyd videre på algene på ruta.
Er det noen som har noen tips? Hadde jo vært kjipt hvis mallene sultestreika seg til døde...
Postet 25.01.08 kl 21:19
Postet 25.01.08 kl 22:17
Postet 25.01.08 kl 22:20
Kanskje de bare trenger litt tid til å tilpasse seg? Hadde samme problemet med min hypancistrus. Da den ble sluppet opp i karet svømte den under pumpen, og ble der i to uker. Trodde virkelig at det kom til å gå skeis! Nå ligger den klar hver kveld og venter på algetablettene. Den våger seg til og med ut i lyset en kjapp tur når det ikke er mat, men det har tatt flere måneder
Postet 25.01.08 kl 23:01
Hypancistrus artene er ikke selskapsfisk for å si det ganske enkelt. Dem er matglade som andre fisk, men temmelig sky og ankommer ofte litt vel sent til matfatet.
Det må også sies at dem kan spise godt uten at det synes. Nattmat er en delløsning, men må uansett tenke på fiskesammensetning når man holder Hypancistrus arter.
Det må også sies at dem kan spise godt uten at det synes. Nattmat er en delløsning, men må uansett tenke på fiskesammensetning når man holder Hypancistrus arter.
Postet 25.01.08 kl 23:10
Jeg var drittnervøs da jeg fikk sebraene (de er jo også hypancistruser) mine i huset, for jeg så dem aldri spise. Men så lenge de ikke så magre ut, regnet jeg med at de listet seg fram når jeg ikke så på. Ja, de var og er fryktelig sjenerte. Men, i februar i fjor vant jeg noe flakfôr fra Tropefisk på storauksjonen til OAK. Jeg hadde noen få andre fisker i det karet på den tiden, og da slengte jeg nedi litt av dette flakfôret til dem, og da kom de faktisk forsiktig tuslende fram. Det er fortsatt ytterst sjelden jeg ser fiskene spise, men det er helt tydelig at de ikke er så forsiktige i matfatet som det ser ut til. De er nemlig gode og runde
Postet 25.01.08 kl 23:30
Visste ikke at de var så sjenerte som de var. Et øyeblikk trodde jeg noe måtte ha hendt dem, siden jeg gjennomleita akvariet i timevis etter dem. Trodde kanskje jeg hadde skumpet borti roten med et uhell når jeg skifta vann, og at de lå most under den. Tok den opp og sjekka under, men så ingenting. Så satte jeg den ned, leita litt mer over alt, før tanken slo meg at jeg kanskje hadde most dem når jeg satte rota ned igjen
Men, etter litt nøye inspeksjon av akvariet med lommelykt, fant jeg omsider en blafrende hale i ei "hemmelige hule" i roten jeg aldri hadde sett før. Etter enda mer leiting fant jeg en til halefinne som stakk ut av roten :p
Det eneste jeg har prøvd å mate med i noen dager nå er Tetras Plecomin, som jo sikkert ikke er altfor stas for hypancistrus. Venter imidlertid en pakke fra aquamanias imorra som inneholder Wardlys shrimp pellets. Det burde vel falle i smak
Men mater folk her kun hypancistrusarter etter lyset er slått av?
Men, etter litt nøye inspeksjon av akvariet med lommelykt, fant jeg omsider en blafrende hale i ei "hemmelige hule" i roten jeg aldri hadde sett før. Etter enda mer leiting fant jeg en til halefinne som stakk ut av roten :p
Det eneste jeg har prøvd å mate med i noen dager nå er Tetras Plecomin, som jo sikkert ikke er altfor stas for hypancistrus. Venter imidlertid en pakke fra aquamanias imorra som inneholder Wardlys shrimp pellets. Det burde vel falle i smak
Men mater folk her kun hypancistrusarter etter lyset er slått av?
Postet 26.01.08 kl 00:50
Det er litt forskjellig, alt etter hvor sky de er. Mine L-136 kan spise døgnet rundt, så lenge det er mat, lys eller ikke. Er vel dem minst skye mallen jeg har hvert borti. Mens andre kommer kun frem når det er mørkt. Douradoene lurer seg også frem, men ser de en bevegelse så stikker de. Har hatt noen L-46 nå i, tja er vel snart 9-10 mndr, har enda ikke sett de spise Du må nok gi de litt tid.
Postet 26.01.08 kl 01:21
LundemannenDet eneste jeg har prøvd å mate med i noen dager nå er Tetras Plecomin, som jo sikkert ikke er altfor stas for hypancistrus. Venter imidlertid en pakke fra aquamanias imorra som inneholder Wardlys shrimp pellets. Det burde vel falle i smak :) Men mater folk her kun hypancistrusarter etter lyset er slått av?
L-maller fores generelt etter at lyset er slått av.
Kan garantere deg at Douradoen liker Wardlys shrimp pellets, de er foret opp på det samt JBL pleco tabeletter. Douradoen er ikke finspist de tar hva som helst. Hickary Algewafer tar de galant, selv om Hypancistrus tenderer mot proteinholdig for.
Postet 26.01.08 kl 01:26
Jeg synes å huske at Tetra Plecomin er stort sett vegetabilsk (jeg har ikke brukt den på årevis, så jeg kan ta feil). I så fall tror jeg nok at hypancistrusene dine kanskje ville foretrekke noe annet.
Men sånn som jeg tolker Geir sitt innlegg, så kommer de fra han? Da vet nok han litt mer om hva akkurat dine fisker er vant med
Men sånn som jeg tolker Geir sitt innlegg, så kommer de fra han? Da vet nok han litt mer om hva akkurat dine fisker er vant med
Postet 26.01.08 kl 01:36
Slutt og rot oppi karret og mat de etter lyset er av. Og slutt og jakt på dem med lommelykt.
gjør du dette så skal det utrolig mye til at de ikke spiser.
Men resten av fiskesammensettinger er veldig viktig å tenke på når man satser på litt skye maller. Dvs ikke ha for mange klupske fisker sammen de(min erfaring da).
gjør du dette så skal det utrolig mye til at de ikke spiser.
Men resten av fiskesammensettinger er veldig viktig å tenke på når man satser på litt skye maller. Dvs ikke ha for mange klupske fisker sammen de(min erfaring da).
Postet 26.01.08 kl 10:58
Jeg så heller aldri at mine L-maller spiste. Jeg var veldig bekymret. Men den dagen jeg fanget dem alle inn for å selge dem, så jeg at de var gode og runde og åpenbart hadde fått i seg nok selv om jeg ikke så dem spise
Mine maller var L134 og L270.
Her er de i en plasttank etter innfanging. Synes ikke de ser spesielt utsultet ut
Mine maller var L134 og L270.
Her er de i en plasttank etter innfanging. Synes ikke de ser spesielt utsultet ut
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/11069_080126111744_1.jpg)
Postet 26.01.08 kl 11:17
Endret: 26.01.08 kl 11:18