- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- L-046 kar med grusomme verdier!
L-046 kar med grusomme verdier!
Leser om oppdrett og ser hvilke verdier denne fisken skal ha. Tenker at jeg skal sjekke, da der er år siden sist.
Kh= 0-1
Ph= 5
Noen gode forslag til hva jeg gjør nå. Disse er jeg redd for, og vil ikke ta noen sjanser med. Har ikke skjønt at noe har vært galt, da de er sunne og feite, og ser ut som de koser seg.
Kh= 0-1
Ph= 5
Noen gode forslag til hva jeg gjør nå. Disse er jeg redd for, og vil ikke ta noen sjanser med. Har ikke skjønt at noe har vært galt, da de er sunne og feite, og ser ut som de koser seg.
Postet 28.01.08 kl 21:17
Postet 28.01.08 kl 21:27
Aldri testet vannet i springen jeg, men det er mye kalk i vannet her har jeg hørt. Rørene blir jo helt hvite. Slenger oppi en måleskjed med gh+ pulver hver gang jeg skifter vann, og trodde alt var i sin skjønneste orden. Kan testene ha blitt gamle kanskje?
Men jeg bør vel få opp verdiene, og hva er minst skadelig for disse krabatene?
Og er det bare jeg som er utålmodig, men de er rundt to år nå, så jeg burde vel kunne håpe på noe snart?
Men jeg bør vel få opp verdiene, og hva er minst skadelig for disse krabatene?
Og er det bare jeg som er utålmodig, men de er rundt to år nå, så jeg burde vel kunne håpe på noe snart?
Postet 28.01.08 kl 22:42
Postet 28.01.08 kl 23:42
Postet 29.01.08 kl 17:01
Hva er Kh i springen? Om denne er lav, noe jeg har sterk mistanke om (tipper 0,6-0,7), vil den dersom det er mye syreproduksjon i karet (røtter avgir syre, fisk avgir en del svake syrer, kjemiske prosesser i karet avgir litt syre ++++) rett å slett nøytraliseres.
Selv har jeg flere kar der jeg bruker vann med Kh på 1,8, som i løpet av en ukes tid reduseres til ca 0,3.
Skal sies at karene gjerne har like mye røtter som vann i seg, så jeg er klar over behovet for en dasj natron ett par ganger i uka
Selv har jeg flere kar der jeg bruker vann med Kh på 1,8, som i løpet av en ukes tid reduseres til ca 0,3.
Skal sies at karene gjerne har like mye røtter som vann i seg, så jeg er klar over behovet for en dasj natron ett par ganger i uka
Postet 30.01.08 kl 19:42
Får teste springvannet for kh i morgen. Det jeg gjør nå er å blande ut og helle oppi en teskjed med Aqua Base kjøpt på Dahls dyrerike. Den står det at skal heve gh kh og ph. Tar det litt forsiktig, og så ingen endring på Ph i dag. Er redd fiskene skal få sjokk, men er ikke sikker på hvor forsiktig jeg må være. Noen råd?
Postet 30.01.08 kl 23:16
Kjenner ikke det eksakte produktet, men har ikke helt sansen for mixer som løfter både Gh og Kh sammen. Rett å slett da det med slike er mer eller mindre umulig å få en riktig verdi, uten å ofte ødelegge en annen.
Bruk natron, det er billig og effektivt til å løfte Kh. Blander du ut en 50g pose i en halvlitersflaske med vann, kan du lett kontrollere mengden natron som tilsettes med ei sprøyte
Jeg ville starta med å tilsette 5ml (0,1g natron) to ganger i døgnet, slik at verdien gradvis går opp.
Om ingen endring vises etter 3 døgn, kan du fint øke dosen slik at det går litt fortere
Bruk natron, det er billig og effektivt til å løfte Kh. Blander du ut en 50g pose i en halvlitersflaske med vann, kan du lett kontrollere mengden natron som tilsettes med ei sprøyte
Jeg ville starta med å tilsette 5ml (0,1g natron) to ganger i døgnet, slik at verdien gradvis går opp.
Om ingen endring vises etter 3 døgn, kan du fint øke dosen slik at det går litt fortere
Postet 31.01.08 kl 08:54
Da får jeg prøve det. Men noen ide om hva som kan gjøre dette. Har fem akvarier, og om jeg kikker på sneglenes skall, kan jeg ikke se å ha dette problemet i noen andre kar.
Dette er vel det eneste karet jeg ikke får til plantene, ant på grunn av varmen på vannet. De råtner ganske fort. Men kan det gjøre så store skader på Ph verdien?
Dette er vel det eneste karet jeg ikke får til plantene, ant på grunn av varmen på vannet. De råtner ganske fort. Men kan det gjøre så store skader på Ph verdien?
Postet 01.02.08 kl 19:29