Noen som har efaring med l134 og l270? og kanskje l134 og l104

Er det noen som har efaring med å blande disse 2 L mallene i samme karr.

Tenker spesielt på om det vil gå bra iforhold til yngling. Eller om de vil forstyrre hverandre.

Lurer egentlig på det samme ang L104 og L134 i samme karr.
Har L201 i samme kar som L134, L201'ene ser ikke ut som de bryr seg. Derimot L134'ene vet jeg ikke. Får ikke lek på L134, men så har Bengt også en gruppe av de samme L134 som han heller ikke får lek på.
Jeg har hatt L270 og L134 i samme kar (160 L). Men om de bremset hverandre i lysten til å yngle, vet jeg dessverre ikke for jeg solgte dem i det de ble kjønnsmodne.

Men skal man resonnere litt og tenke litt logisk, tenker jeg dette:
Fisk setter jo gjerne i gang lek og egglegging når instinktet forteller dem at "nå er tiden inne for forholdene er riktige for yngel å vokse opp".
Trange boforhold, mange fisk på samme plass = mindre mat til hver og derfor mindre mat til yngelen som trenger det.

Derfor kan det virke som en brems på fiskenes instinktive lyst til å formere seg.

Men ingenting er absolutt, og noen ganger popper dem frem yngel under de mest uventede forhold likevel Ingen eksakt vitenskap, det der
Jeg har hatt Peckoltia sp. L-134 og Hypancistrus sp. L-262 i samme kar uten problemer. Karet var på 200 liter og L-134 lekte flere ganger der. Nå har jeg de i et betydlig mindre kar sammen med Hemiloricaria sp. L-010a også uten problemer.

Er karet stort nok og du har nok huler skulle jeg ikke tro at det vil by på noe problem.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap