Hypostomus plecostomus golden pleco/spørsmål om mage

Hei!

Jeg har en Hypostomus Plecostomus Golden Pleco. Denne har jeg nå hatt i ca ett og ett halvt år. Den er ca 30 - 40cm lang og går i et 420 liters kar sammen med diverse selvskapsfisk. Den ser ut til å trives og er ofte fremme, selv når jeg åpner toppen for å gi mat. Jeg forer med "Nutron Staples", både den grønne og oransje typen.

Det som bekymrer meg er at den ser veldig tynn ut og jeg er redd den ikke får nok mat (Den har innhul mage). Har lest litt på forumet at visst fisken har innhul mage, så kan den mye lettere dø eller få sykdom. Jeg lurer på hvor mye mat den skal ha for dagen, og om det er noe jeg kan gjøre for at den blir litt tjukkere. Problemet er at jeg har en stor gullfisk som liker disse tablettene og pleco'en er for treg til å spise de opp før gullfisken får spist de. Pleco'en får som oftes tak i en, men gir slipp på den etterhvert fordi gullfisken plager den til han slipper tak på tabletten. Jeg er redd den ikke får nok mat, da den bare får tak i ca to tabletter for dagen. Jeg kan heller ikke hive oppi mange tabletter da gullfisken vil spise så mye den klarer og det er nok neppe sundt for den.

Er det noe mat jeg kan bruke som er for stor til at gullfisken ikke får det inn i munnen? Jeg har prøvd med agurk, men pleco'en ser ikke ut som den er interessert i det. Jeg har heller ikke noe annet akvarie å putte gullfisken i, og det kan utelukkes at jeg gir vekk en av fiskene.

Håper på gode råd og tips!

MVH
Espen Iversen
Hei
Har fortsatt samme problem. Noen som kan hjelpe?
Prøv natten
Prøv og gi den mat etter at lyset er slukket. Da er nok gullfisken mer rolig, og maller er jo ofte ute på fart om natten.
Eller plasser tabletten under en rot eller lignende. Vet ikke hvordan det er med gullfisk, men mine tetraer vegrer seg ihvertfall for å bevege seg inn på slike skumle steder
Stick on
Fikk tak i noe som kalles "Stick on" pellets som er større en de vanlige pelletsene. Denne trykkes på ruten og der henger den til den er spist opp. Ser ut til at det ordnet seg og håper plecoen blir større etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap