- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hormonsuppe?
Hormonsuppe?
Jeg kan ikke noe for det: jeg elsker vanlige oppdrettsancistrus. De har en helt egen plass i hjertet mitt, og jeg har ikke mindre enn 7 stk. av dem. Det gjør at jeg dermed også har sjansen til å studere effekten på de andre ancistrusene når en av dem har barn. Hos meg er det kun en av de 4 hannene jeg har som "får seg noe". De andre hannene har aldri hatt sjansen til lek. Men hver gang Bartesnoppen får egg og barn, så påvirker det oppførselen til de andre hannene. I tillegg til at flere av dem ligger klistret utenpå skiferhula (trolig for å kunne snike seg til litt godis - de forsøker gang på gang å snike seg inn, men Bartesnoppen er en god far, så de lykkes aldri), så virker det som om samtlige hanner får viftedilla, selv om det bare er Bartesnoppen som har grunn til å ligge og vifte med finnene. Det er utrolig snålt å se de andre hannene ligge utenpå skiferhula og vifte for harde livet. Jeg antar at det er hormoner eller lignende i vannet, som bidrar til denne massive viftingen? At det at Bartesnoppen har "hatt seg" også trigger de andre hannenes vifteinstinkt? Er det andre som har observert denne masseviftingen? De ser ut som en gjeng med turister i syden, som forsøker å vifte seg pga. varmen!
Postet 13.02.08 kl 16:18
Ja er ikke det søtt. Jeg har akkurat fordelt mine 6 Panaqulus maccus som gikk i en 54 liter i to sånn at det nå er 3 stk. i hvert kar. 1 hann og to hunner. Damene som flyttet over i det nyoppfriskede karet begynte alle å vifte med finnene sine. Hannen var ikke så begeistret for flyttingen, men damene driver å gjør kur på ham hele tiden. Får bare håpe at han skjønner hva som må til, for damene er klare... Skal gjennomføre litt hyppige vannskifter og senke temperaturen så trigger det vel kjønnsdriftene hos kaktusfar også...
Postet 14.02.08 kl 08:10
Postet 14.02.08 kl 14:05
Joda, jeg husker godt at eggleggingen hos alfa-paret påvirket de andre Ancistrus'ene i karet.
Men Inger Anne; jeg tror faktisk ikke de underlegne hannene vil inn i hula for å ta yngelen eller eggene, de vil inn for å gjøre jobben de instinktivt føler seg kallet til: å ligge der og vokte på dem og vifte dem med finnene sine. Det er derfor de ligger utenpå hula og vifter med finnene, det er det nærmeste de kommer. Så da ligger de der og kjenner lukten av egg og avkom, og de bare MÅ vifte med finnene
Det er påfallende, ja, hvor påvirket de andre Ancistrusene i karet blir. Hunnene også, det var alltid mer enn èn hunn som ville ha eggene sine inn i den hulen til alfa-hannen. Men neida, det var ikke snakk om. Alle andre damer ble jaget vekk, det var kun hannens utpekte alfa-hunn som fikk lov å komme inn og kvitte seg med eggbyrden sin. Min brune alfa-hann lot kun sin utvalgte, albino alfa-hunn få komme inn, hver gang.
Men Inger Anne; jeg tror faktisk ikke de underlegne hannene vil inn i hula for å ta yngelen eller eggene, de vil inn for å gjøre jobben de instinktivt føler seg kallet til: å ligge der og vokte på dem og vifte dem med finnene sine. Det er derfor de ligger utenpå hula og vifter med finnene, det er det nærmeste de kommer. Så da ligger de der og kjenner lukten av egg og avkom, og de bare MÅ vifte med finnene
Det er påfallende, ja, hvor påvirket de andre Ancistrusene i karet blir. Hunnene også, det var alltid mer enn èn hunn som ville ha eggene sine inn i den hulen til alfa-hannen. Men neida, det var ikke snakk om. Alle andre damer ble jaget vekk, det var kun hannens utpekte alfa-hunn som fikk lov å komme inn og kvitte seg med eggbyrden sin. Min brune alfa-hann lot kun sin utvalgte, albino alfa-hunn få komme inn, hver gang.
Postet 14.02.08 kl 14:23
Endret: 14.02.08 kl 14:25