L008?

Skulle bare titte i dag, men så en søt en jeg bare måtte ha. De på butikken hadde (selvfølgelig?) ikke aning på hva det var, så nå har jeg trålet alle L-nummerne på PlanetCatfish for å se hva jeg egentlig har kjøpt.

Denne ligner veldig... dvs. ikke så mørk grunnfarge og tydelige, runde svarte flekker på alle finnene. De synes veldig godt på alle finnene, ikke så godt på kroppen (men de er der).

Sjekket så fiskebasen her og fant L008 her også:

Er dette virkelig samme fisk? Synes ikke de to ligner i det hele tatt, jeg, så da ble jeg veldig usikker igjen.

Tenkte jeg skulle få tatt et bilde av min nye stolthet, men han (hun?) har selvfølgelig funnet ut at under rota er det fint, og det blir alt for mørkt til å ta et bilde. Hvorfor tok jeg ikke et før jeg slapp h*n ut?!

L008 er ikke ofte å finne på listene og variasjonen i mønster og farge er utrolig stor.

Den på bildet er hentet hos Haakon på Aquazoo så den er garantert en L008.
De andre er hentet litt her og litt der. Får se om jeg ikke kan få flyttet de ut i et artskar for å prøve å drette på de. De går nå i diiscuskarret og der er det ikke nok strøm til å sette de i skikkelig stemning.

Lett å se kjønnsforskjell på de da hannen får rimelig kraftige odontoder når de er kjønnsmoden.
Tusen takk

Dersom denne er sjelden på listene skal det vel godt la seg gjøre at det faktisk er L008 som koser seg på rota mi nå... Får lete litt til etter brun-aktig malle med svarte runde flekker. Flekkene på hodet er mindre, forresten, og er mer å regne som prikker. Anslår at flekkene på hodet er rundt 1/4 av størrelsen på haleflekkene.
Dårlig bilde av min l-et-eller-annet
Stakkars lille fisken. Etter mye lirking og luring klarte jeg å få min mysterie-L opp av akvariet. Dårlig tid (av naturlige grunner), dårlig lys og bare mobilkamera tilgjengelig, så bildet er desverre grusomt.

Men! Det er vel mulig å se kroppsform samt disse "mystiske" svarte, runde flekkene på ryggfinnen. H*n har disse på alle finnene, samt kroppen, og mindre, svarte prikker på hodet.

Om noen har peiling hadde det vært fint. Jeg er i bunnløs beundring for hvordan dere klarer å identifisere disse mallene. Har nå sett på SÅ mange bilder, og der det er 15 bilder av en art varierer jo fargene noe helt voldsomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap