Pleco en god algespiser?

Ble anbefalt å prøve en litt større pleco i tanganyikaene mine da jeg har hatt problemer med å få små ancistruser til å klare seg. Ser imidlertid ikke ut som det har hatt den store effekten på algeveksten. Disse er ca. 8-9 cm. Er pleco en god algespiser eller risikerer jeg kun at egg og yngel spises opp nattestid og algene forblir der de er?

Min erfaring er at voksne/større plecoer IKKE spiser alger, de er for dorske og late til det.. Jeg har selv en pleco på ca 25 cm og en Gibbiceps som er hakket mindre.. Alt de gjør er å ligge på hver sin side av rota, med en og annen svømmerunde en gang i uka.

Faktisk den største aktiviteten på de så jeg i går, da de fikk reker, som de jo og har gjort før.. Men nå var virkelig de sto storingene sultne!

Det skal de nemlig ha, de er utrolig morsomme!
jeg har en liten Pleco på ca 4cm, den er utrloig god, renset karet mitt på 64L ganske kjapt, å den er ikke en alge å se nå

men om de er like gode når de er store vet jeg ikke, men jeg har hvertfall hatt kjempe flott erfaring med min, og den er en rolig og fredelig fisk i tillig.
Det stemmer vel ca. med hva jeg har hørt, de er bra algespisere når de er små og så dabber det veldig av. Hva med den størrelsen jeg har? 8-10 cm?
Pleco spiser alger!
Kjøpte et brukt Jewel Vision på 450 liter, og kjøpte en pleco i samme slengen. Da jeg var litt slapp å skrubbe 3D-bakgrunnen før jeg satte det i drift gjorde Plecoen gullende rent i løpet av et par uker. I starten kunne jeg ikke se mønstrene i bakgrunnen grunnet algevekst. I løpet av den første tiden rensket Plecoen HELE bakveggen for algevekst! Han ble dobbelt så stor etter dette I den snere tiden har jeg ikke sett den som aktiv.Nå nyter den helst Wafers, spesialfòr og holder et helsike med plantene mine! Alt tykkes på i de små nattetimene. Jeg ser nå etter mer robuste planter som kan tåle behandling av denn etterhvert store og kule fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap