Vekstrate ancistrus

Kjøpte en ca 3cm ancistrus for 4-5 uker siden, som nå har vokst seg til 5-6cm. Hvor gammel vil dere tro at den er da? Hvor lang tid tar det før den eventuelt begynner å få tentakler, slik at jeg kan bestemme kjønn? Hvor gammel/stor er en ancistrus når den blir kjønnsmoden?

Har også 2 hypancistrus monte dourado som også var 2-3 cm når jeg kjøpte de for 4 uker siden. Disse ser ikke ut til å ha vokst noe særlig på denne tiden. Er det vanlig med lavere vekstrate på disse?
Jeg er overhodet ingen ekspert, men kan det være at det ikke er en vanlig Ancistrus du har? De vokser da ikke til dobbel størrelse på noen uker...? Jeg har erfart å kjøpe en malle jeg trodde var Ancistrus og den vokste VELDIG mye på et halvt år. (fra 1 cm til ca 16 cm) Det viste seg å være en L001. MEn kanskje en som har bedre greie på dette vil svare deg
Det du beskriver er en helt uvanlig vekst på en ancistrus. Jeg driver med oppdrett av ancistrus oppdretts varianten og L144 og de bruker ihvertfall opp mot et 1 år på å dobble størrelsen. Så har mallen din vokst så mye, så er det helt klart ikke en ancistrus.
Jeg skviser ikke helt påstanden om at det er en ansictrus.
Har drettet en del hundre av disse, og felles er stort sett alltid, at de vokser noenlunde trengt i oppdrettskaret. Enkelte jeg da har flytta til større kar med mer plass, "eksploderer" i vekst.
Det mest ekstreme jeg selv har opplevd, var fisk som stansa på 25mm (+- ett par mm), og som passerte 60mm etter 6 uker i større kar.
Dette er grunnen til at jeg ofte flytter yngelen fra disse mallene over til 375litern, en måneds tid eller så før de skal selges.
Oppfeiting = kroner i kassa
Det er garantert en ancistrus Jeg kaster malletabletter ned til den annenhver dag, og dessuten sniker han gladelig til seg rekepelletsene til hypancistrusene i tillegg.. Så det ikke rart han vokser fort

De stakkars hypancistrusene derimot har nesten ikke vokst noe siden jeg fikk de..
Jeg kjøper ikke historien om en ancistrus som vokser 3-4 cm på en mnd.
Dretter selv masse av disse, og noen havner jo i 660 L, og jeg kan knapt se at de vokser noe kjapere enn de i oppvekstkarret. Jeg mater mine 3-4 ganger om dagen og har aldri hørt om slik vekst du/dere beskriver.
Her er jeg enig med Frank. Kjøpte ancistrus på 3 cm i midten av november og de er i dag 6-7cm, disse går i et 240l. Mens noen jeg jeg putta i en 112l akvarie, nesten ikke har vokst noe som helst. Så er tydelig at jo større kar jo fortere vokser dem.
Tilgangen på mat har sikkert også mye å si.
Kan jo ikke si at dere lyver, men jeg opplever ikke noe slikt med mine, de jeg slipper i stlor karret(660L) med diskuser som blir foret minimum 4 ganger om dagen, ja de vokser ikke nevnverdig fortere enn de jeg har i oppvekst karret på 128L, der blir det også foret mellom 3-5 ganger i dagen.
Mine ancistruseroppdrettsvarianten og L144 vokser omtrent like fort både i oppvekst karret og i diskuskarret. Så her er det helt klart store forskjeller ute og går.
Skulle ønske jeg hadde greid åfå mine til å vokse like fort. Hva forer dere med?
Har fått 3 kull med L144 siden romjulen+ at hannen ligger å vifter på en eggklase igjen, de L144 som ble født i romjulen er nå mellom 2-2.5 cm, og jeg vil seff ha de store så fort som mulig. Så det jeg egentlig prøver på er åfå de til å vokse så fort som mulig, og få de så store at man kan kjønnsskille de(blir jo litt mere kroner i kassa da).
Så jeg er spent på hvor lang tid dette tar-de jeg har drettet før har jeg latt vokse opp i et selskaps karr som blir matet en gang om dagen. Og der går ikke veksten fort. Fiskene som lever der(malle ynglene)er nå mellom 6-8 mnd og ingen har utviklet barter enda, de er knapt 4 cm store.
Så nå prøver jeg å la de vokse opp i ett oppforings karr for å se om veksten går noe kjappere, og fram til nå så ser det ut som de vokser mye fortere i oppvekst karret.
Håper jeg får til slik vekst som dere beskriver(fordi om jeg synes det høres ekstremt ut-boler dere dem).?
hehe ikke noe bol, men hos meg spiser de det meste. Alt i fra grøntfor tabletter til artemia, røde mygglarver.

Skal legges til at i 240l så var det en del brunalger når jeg slapp dem oppi, og dette har de gafla i seg, for er ikke snurten av dette i dag.

Men når jeg hadde kull med ancistrus før, så var det varierende på hvor fort de vokste, mulig det er noe genetisk av noe slag?
Ved litt nærmere studier og måling når malla sitter på glassruta, har jeg konkludert med at mine estimater var litt overdrevne.. Malla har bare vokst litt over en centimeter i lengden, men den har blitt en god del feitere, så den så nok lengre ut enn den var

Sånn cirka hvor stor eller gammel pleier en ancistrus å være når det begynner å bli mulig å se forskjell på kjønn på dem?
Jeg fôrer så variert som overhodet mulig. Går mye i ulike tabletter, men også rester av flakfôr blandet med diskusbits (lager en mix av slikt "skrot"), cickildestiks, rekemix, oksehjerte, levende og frossetfôr.
Egentlig er det vel ingenting jeg ikke kaster nedi til dem, av fiskefôr

Den som pr dato har best vekst, er en albino han, som går i oppdrettskaret. Denne er vel 6 måneder, og har tydelige barter plassert i hele trynet.
En av grunnene til at denne vokser best, er nok også at den ikke blir solgt. Den vet at den er trygg på tross av at den for lengst er salgbar :p
hehe

Jeg trodde ikke ancistrus skulle ha noe særlig med kjøttmat? Så de tar ikke noen form for skade hvis jeg gir den rekepellets av og til?
nei de tåler fint kjøttmat de. Mater selv med det meste av tørrfor og synketabletter+diskusbits og frosen for som oksehjerte, rexemix, røde myggiser og mysis. Det ser ut som ancistrusene elsker allslags mat.
Det meste går nok ned i magen på disse fiskene ja:P hehe...glupske er de hehe.
kult

men da mistenker jeg ancistrusen for å stjelen rekepelletsene fra hypancistrusene mine.. førstnevnte ser jo mistenkelig velfødd ut, mens de to sistnevnte ser stusselige og tynne ut
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap