Doffen har dauæ!

lille pleco døde. Aner ikke hvorfor?De 2 andre er i toppform
Det er en del hundre grunner til at den kan ha daua. Du må nesten ta deg bryet med å fortelle en del mer, slik at i alle fall noen av grunnene kan utelukkes.

Fortell om vannverdiene (også hva de er testa med), filtreringen (også driften av denne), vannbytterutiner, alder på fisk, evt syymptomer før og etter den daua, fôringsrutiner, og størrelse på fisk\ kar - og gjerne mer
hei. Fisken var 2-3 cm. byttet vann annenhverdag pga nitritt. Bakteriekultur ble tilsatt. Vasket svampen i rennende vann. Dette var kanskje feil.gjorde rent svampen grundig. PH var bra. Slammet kanskje for ofte. Nå lar jeg det være på en stund for å kanskje finne balansen i systemet. Jeg mater de 3-4 ganger om dagen. Pumpa er fluval 2 innvendig. Testet med No2 test.

På forhånd Takk for svar.
Det er all grunn til å tro at problemene med nitritt og samtidig filterrens kan være dødsårsaken.
Det siste en rører ved problemer med nitritt, er svampene\ annen filtermasse.
Dette gjør desverre bare vondt værre.

Ut i fra filterstørrelsen du oppgir, antar\ håper jeg at det er ett lite kar det er snakk om (50L eller mindre)
Om det faktisk er pleco du har, vil disse bruke kar i denne størrelsen til hodepute etterhvert
Ok. Jeg har et 100 liters akvarium. Bør jeg ha en ekstra pumpe? Ekspeditrisen gav meg denne pumpen som passer til 90 liter. I tilfelle hvor bør jeg sette pumpe nr 2 hvis den første står innerst til høyre i karet? Utblåsningen er 1cm under overflaten slik at oksygenen blir hentet ovenfra. Lurer også på om jeg skal gå i anskaffelse av en vegg av grovere svamp som tar opp de største partiklene før resten går inn i finfilteret? er det ok? Hvor får man tak i grovfilter (stor)? Itilfelle hvor ofte bør jeg skylle (i akvarievann) finfilteret og Grovfilteret(den såkalte veggen)?

På forhånd takk for svar!
Når det gjelder pumper/filter så bør de ha kapasitet som er større enn antal liter akvariet ditt er på. I mitt 112 bruker jeg utvendig eheim 2224, som er for opptil 250l akvarie. Men ville aldrig brukt dette filteret i en 250l. Til sammenligning bruker jeg utvendig Eheim 2028 i min 240l, som har kapasitet opp mot 600l akvarier.

Så kan med en gang si at ditt filter er for lite! om du har normal belastning i akvariet med fisk.

Har du en Fluval 2+?

Du trenger kunn å krøste filtersvampene forsiktig i akvarievann, når du merkbart ser at filteret er dårligere.
Auda.... Fluval2+, trolig ikke modifisert, på 100L vann, det er mindre filtrering enn hva jeg har i 5litern med noen skarve reker
Egentlig ikke å vente at det da kollapser når svampen ble rensa.

En ting en fort lærer i hobbyen, er at det er ikke alt det som sies i butikk som er like hensiktsmessig. En annen ting en fort lærer, er at ikke alt det som fortelles av fabrikatene, er hensiktsmessig.
Konklusjonen blir da at en bør undersøke litt på egenhånd

Mitt beste råd til deg er å skaffe deg ett utvendig filter til dette karet. Selv er det kun utvendig jeg skal ha til karene mine. Til og med 11litern vil få seg utvendig filter om ikke lenge
Hvorfor?
For å si det meget enkelt: den filtermassen de fleste bruker til utvendige filtre, har man en overflate på 450m2 pr liter.
Svamp til vanlige filtre, har en overflate på 7m2 pr liter.

Selv ikke svaksynte sliter med å se diffen der

Modellen som Tom nevner, 2224, er ideel til karet ditt. Evt kan du velge 2026, denne har ørlitt større volum, men er litt lettere å jobbe med.
Flott takk. Jeg skaffer meg en utvendig eheim 2224. Fluval 2 pluss stemmer.
Eller 2026 som Frank Angell sier. Jeg leverer tilbake denne pumpen som passer til guppy yngel i matboksen min.

Ha en fin kveld!

Tusen takk for svar. Veldig lærerikt fra Tom Kristiansen og Frank Angell.

Mvh Martin.
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap