Ancistrus sp. "oppdrettsvariant" - finneråte?

Hei,

jeg oppdaget i dag at halefinnen til "Andrea" (døpt av seksåringen) ser veldig rar ut. Han/hun er ca 4 cm.

Se bilde. Kan det være finneråte? Ingen av de andre fiskene har symptomer, så vidt jeg kan se.
Det bildet var vanskelig å tyde noe fra, du har ikke muligheten å ta et "ordentlig" bilde, ikke mobil?

Har du lest artikkelen om sykdom? Her står det en liten beskrivelse av finneråte.
Jeg får 197 treff når jeg søker på finneråte her på forumet, så jeg ville tro at du der vil kunne lese deg til om det fisken din lider av er finneråte eller ikke. Det er en ganske vanlig lidelse og det finnes gode behandlingsmetoder for dette.

Det er også noen ting som kan likne på finneråte, men som sagt - et godt bilde vil kunne gjøre det mye lettere å diagnostisere.
Takk for svar.

Dessverre er "det ordentlige" kameraet mitt utenomhus akkurat nå, og jeg brukte temmelig lang tid på å få til dette "brukbare" bildet med mobilen - vi snakker tross alt om en ancistrus.

Om du ser nøye på halen, ser det ut som om det midterste partiet av finnen mangler? Er dette normalt?
Prøver meg med et bilde til.
Syns det ser ut som at noen har spist på halen, eller at den har satt seg fast..
Takk for svar.

Siden jeg ikke ser antydning til finneråte hos de andre fiskene, tror jeg det samme.

Regner ikke med at jeg trenger å avlive den? Den ser ut til å komme seg fint rundt, selv med "defekten".
Halen blir nok å vokse ut igjen. Kanksje det er lurt å ta et vannbytte, sånn at den ikke får sopp?

Ancistrushunnen min fikk litt bank da hun var på besøk i hula til hannen for en stund siden, men nå er hun helt fin igjen. Bytta ikke noe ekstra vann, og hun fikk heller ikke sopp. Så det er ikke sikkert du trenger å bytte vann
Oj, se der ja. Det er nok ikke finneråte såvidt jeg kan se.

Har du andre sultne fisker i karet? Hvor stor er denne fisken?

Jeg ville også vært ekstra nøye med vannskift og sjekk etter mulig sopp...
Som sagt, er den ca 4 cm.

Jeg har to mollyer som kanskje står bak dette, men de har ikke spist på noen av guppyene eller den andre ancistrusen (som forøvrig heter "Simen" .

Når det er sagt: Det er en viss mulighet for at "Andrea" var sånn når jeg fikk ham/henne, men jeg har altså ikke festet meg ved det tidligere.

Jeg byttet vann (ca 25 %) to ganger forrige uke, og så tar et ekstra bytte i dag, "just in case".

Tusen takk for svar.
Allikin
Som sagt, er den ca 4 cm. ;-)

jaja, øya er det første man blir blind på...

Men følg som sagt ekstra nøye med. Sopp er vanlig å få i sår og gode vannbytter reduserer sannsynligheten for å få soppinfeksjon. Fisker som har sår/infeksjoner liker alltid å ha godt og rent vann.
Slik det ser ut på bildet (utifra hva jeg kan tyde av det) så ser ikke dette ut til å være noe typisk finneråte. Ser mere ut som bittskade, dvs at noen har tatt noen jafs i halefinnen på den.
Min erfaring med svart molly er at de kan være litt av en mobbergjeng, og de biter... hos meg la de visst keisertetraene for hat, og var konstant etter dem og bet dem i baken og under buken.

Finneråte er forøvrig ikke spesielt smittsomt, men det er en bakteriell sykdom som ikke alltid lar seg kurere uten medisin.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap