- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Malle i diskuskar
Malle i diskuskar
Postet 14.03.08 kl 22:33
Se her
Om du ser på venstre side kan du se hva andre har med discus. Vet mange har vanlig ancistrus sp. Jeg har L144 og LDA33. Ofte er mallene like ivrige på oksehjerte som discusene. Så er de i godt hold også.
Om du ser på venstre side kan du se hva andre har med discus. Vet mange har vanlig ancistrus sp. Jeg har L144 og LDA33. Ofte er mallene like ivrige på oksehjerte som discusene. Så er de i godt hold også.
Postet 14.03.08 kl 22:45
Postet 14.03.08 kl 23:52
Steribai, og L400 sammen flere andre hyperancistruser er aktuelle kandidater. Kriteriet er ikke for store, gjerne omnivor, eller carnivor slik at du ikke riskerer en tidlig død for mallene med for mye proteinrik kost. Og som Geir sier, L183 sammen flere andre mindre ancistrus arter.
Et krav er at de tåler den høye tempraturen, og stille vann som som discusene ønsker. I og med at de fleste maller er nattaktive, må de heller ikke være å store og aktive at de forstyrrer natteroen til diskusene. Til slutt må de heller ikke ha en forkjælighet til sekret på discus. Det er gjort et forsøk med zebra otto som laget stygge sår på disusene, mens f eks de vanlige otto'ene ikke gjorde det.
Et krav er at de tåler den høye tempraturen, og stille vann som som discusene ønsker. I og med at de fleste maller er nattaktive, må de heller ikke være å store og aktive at de forstyrrer natteroen til diskusene. Til slutt må de heller ikke ha en forkjælighet til sekret på discus. Det er gjort et forsøk med zebra otto som laget stygge sår på disusene, mens f eks de vanlige otto'ene ikke gjorde det.
Postet 15.03.08 kl 00:09
Malle i diskuskar
Takk for fine opplysninger
Jeg tenkte på L270.. denne har vel både riktig str. og adferd ?
Jeg tenkte på L270.. denne har vel både riktig str. og adferd ?
Postet 15.03.08 kl 00:26
Postet 15.03.08 kl 01:19
Geir KristiansenLDA33 blir alt for stor til et discuskar. Se på L180 eller 183 Med all respekt for Ancistrus sp. så er den rett og slett ikke pen nok for et discuskar. Legg i noen kroner og vil du ha noe som tar alger og er skikkelig pen så ser du på de jeg foreslo.
En liten opplysning; Jeg har hatt 1 LDA33 i over ett år nå, den har såvidt kreket seg opp til 12 cm, disse vokser ikke fort. Kjøpte 3 nye tidlig i høst/på sensommeren, og disse er ennå bare 7 cm. de spiser bra variert kost.
Om de blir 20 cm, vet også jeg at disse blir for store. Ser for meg at det blir noen år til...
Det som er morro med LDA33 er at de er også dagaktive, glad i alger og spiser i grunn det meste. Det synes jeg er gøy når jeg skal ha maller, at de er fremme. Å se de på glasset, på røtter og rundt omkring, for å ha en malle som kun gjemmer seg i en hule er ikke noe moro. Man vet at man har den, men ser den aldri.
Postet 15.03.08 kl 11:25
Jeg har en annen erfaring. LDA 33 er vel den mallen jeg har som vokser raskest. Mine har vokst fra 5 til nærmer 15 cm på rundt et år. Skifter vel 25 % annenhverdag i dette karret, så det har kanskje en sammenheng. De L255 som går i samme kar, har derimot med litt godvilje vokst kanskje 1 cm i løpet av samme tid.BettinaEn liten opplysning; Jeg har hatt 1 LDA33 i over ett år nå, den har såvidt kreket seg opp til 12 cm, disse vokser ikke fort. LDA33
Postet 15.03.08 kl 12:11
Postet 15.03.08 kl 14:29