Golden Pleco, forstoppet + pop- eye

I dag fant jeg Hypostomus Plecostomus Golen Pleco'en min på rygg i akvariet. Jeg pirket borti den med hånden og da spratt den opp og svømte forvirret rundt i akvariet i stor fart og dunket hode borti røtter og steiner. Jeg har matet den med "stick on" tabletter, og dette ser ut til at han har likt veldig godt. Den har alltid vært veldig tynn, men når den spiser disse tablettene vokser magen, og så driter den kjempe mye slik at den blir veldig tynn igjen på bare noen timer. Jeg meker i går at den hadde fått pop eye på ene øyet, men da skiftet jeg masse vann og nå ser øyet normalt ut igjen. Jeg sjekket Ph i sted og den var veldig sur, så jeg har hevet i et pulver som hever ph'en.. Hva som kan ha skjedd med den og hva kan jeg gjøre?? Det er en stor flott fisk på 25 - 30cm som jeg ikke vil miste!
Den vil heller ikke spise noe

Jeg trenger svar fort!
Da du skiftet masse vann, hvor mye skiftet du da i et hvor stort kar? Tok du vann rett fra springen eller var det luftet (hadde stått litt for å få romtemperatur)?
Og når byttet du vann (og hvor mye da) sist gang før dette?
Da du målte svært lav pH, hvor lav var pH?
Da du hev oppi et pulver som hever pH, hvor mye hadde du oppi, det vil si, hvor mye hevet du pH? Hevet du pH i bøtte utenfor karet og målte først, eller strødde du pulveret rett i karet?

Har du målt andre vannverdier i karet, og hva viste i så fall disse?

Ofte er det verre for fisken med brå endringer i vannverdiene, enn at vannverdiene er noe over eller under ønskede verdier. Dersom du hevet pH veldig brått, kan dette være årsaken til at fisken er i ørska. Den lave pH-en kan være årsaken til popeye, eller det kan være andre ting. Det er derfor jeg spør etter andre vannverdier. Uansett er det best å ikke pakikkhandle, fordi det ofte er til større skade enn til hjelp for fisken.
Jeg har ikke sjekket andre vannverdier enda, men skal til å gjøre det nå. Nitrit, GH og KH. Karet er på 420 liter og skiftet ca halvparten. Pleier å skifte 25% hver andre uke. pH'en er hevet, og dette har jeg gjort mange ganger før, så vet hvor mye jeg skal ha oppi av pulveret. Jeg heller det rett i karet, men setter på luftpumper for å få det oppløst så fort som mulig. Den har ikke lenger pop eye, men er veldig tynn og ligger helt i ro på bunnen og bryr seg egentlig ikke når andre fisk napper i den. Jeg prøvde å pirke på den nå nettopp, og da flyttet den seg langsomt etterhvert. Han pleier å stikke av ganske fort når jeg nærmer meg med hånden. Den er heller ikke interessert i å spise noe som helst.. skal jeg prøve med et kurbad (Aquafuran)? Jeg tar ihvertfall mål av vannverdiene nå og ser om det er noe som ikke er på stell. Fargen på vannet i beholderen som jeg tok pH test på ble veldig gult, dette skal være blått. Da ligger den rundt 7. Skriver når jeg har tatt vannverdiene.
Vannverdier sjekket
Hei igjen.

Nå har jeg målt pH, GH, KH og Nitrit (NO2).

Ph = 7.5
GH = 2
KH = 2
Nitrit (NO2) = 0

Alle testene mine er av merket "Tetra", utenom NO2 testen som er "PRODAC"

Jeg har økt GH med pulveret "DH SALT GH/TH PLUS 500GR" et produkt av "NORAQ".

Bruksanvisning:
Bruk 1 måleskje (8gram) per 100 liter vann for å øke totalthardheten 3 grader dH.

Siden mitt kar er på 420 liter brukte jeg ca 2 og 1/2 måleskje med pulveret. Bare for å ikke ta så hardt i og øke drastisk. Jeg løste det opp i en egen beholder sammen med vann fra akvariet før jeg tømte det gradvis og spredt rundt i karet.

Jeg har også Tetratester for:

Nitrat (NO3)
Nitrit (NO2)
Ammoniak (NH3)
Surstoff (O2)

Burde jeg teste noen av disse også?

Når jeg bytter vann i akvariet pleier jeg å ta ut 25%, dette gjøres hver andre uke. Så fyller jeg rett i akvariet med lunkent vann fra springen (Ca samme temperatur som vannet i karet). Jeg har en slik slange som festes på kranen til springen og ved hjelp av vakuum suger ut vannet og ned i vasken. Når det skal fylles på igjen er det bare til å lukke den kranen som vannet renner ned i springen fra slik at vannet finner veien til afra springen automatisk karet. Jeg tester at vannet har rett temperatur før jeg fyller i karet. Jeg bruker denne metoden fordi det blir for tungt å bære på mange bøtter frem og tilbake. Det er tross alt et 420 liters kar.

Jeg kan også nevne at jeg ikke bruker noe form for "Aqua Sana", dette har jeg sluttet med for lengst da jeg såg det gikk fint med fiskene når jeg ikke brukte det.

Karet er et selvskapskar med Scalare, Sølvhai, Gullfisk, SAE, Praktbotia, Indisk Glassmalle, Gurami og et Palett Ciklide par som nettopp har fått yngel og er litt hissig.
Dette var leit å høre. Men det kan allikevel være interessant å høre hvordan og hvor mye du hevet ph på hvor kort tid.
Kan det være at den døde av alderdom? Jeg har hatt den i ca to år tror jeg, og i den tiden jeg hadde den har den ikke vokst i det hele tatt, så kan det være at den døde fordi den var gammel og grå?
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap