- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Noe rart med nesa hans...
Noe rart med nesa hans...
Postet 27.04.08 kl 00:20
Endret: 27.04.08 kl 00:21
Postet 27.04.08 kl 00:59
Postet 27.04.08 kl 01:09
sitat fra sykdomsartikel:
Virus:
Det finnes svært mange virus som kan ramme fiskene. Mange av disse finnes det svært lite informasjon om, blant annet på grunn av virusenes evne til å endre arvestoffene sine. Det vanligste viruset er imidlertid Lymphocystis. Viruset kjennetegnes ved at fisken får eggklumplignende utvekster på finner, hode og kropp, uten andre allmennsymptomer. Smitter direkte gjennom vannet. Angrepne fisk bør avlives, da det ikke finnes noen kjent behandling for dette.
Svulster:
Svulster kan oppstå både inn og utvendig på fisken. Utvendige svulster vil fort vises som en "klump". Innvendige svulster vil ikke vises før dem er blitt så store at dem endrer fiskens fasong. Hvordan fisken reagerer på svulsten(e) er svært ulikt. Svulster er det ikke mulig å fjerne, så sterkt angrepet fisk\ fisk som tydelig lider bør avlives.
dette er de to som minner mest
Virus:
Det finnes svært mange virus som kan ramme fiskene. Mange av disse finnes det svært lite informasjon om, blant annet på grunn av virusenes evne til å endre arvestoffene sine. Det vanligste viruset er imidlertid Lymphocystis. Viruset kjennetegnes ved at fisken får eggklumplignende utvekster på finner, hode og kropp, uten andre allmennsymptomer. Smitter direkte gjennom vannet. Angrepne fisk bør avlives, da det ikke finnes noen kjent behandling for dette.
Svulster:
Svulster kan oppstå både inn og utvendig på fisken. Utvendige svulster vil fort vises som en "klump". Innvendige svulster vil ikke vises før dem er blitt så store at dem endrer fiskens fasong. Hvordan fisken reagerer på svulsten(e) er svært ulikt. Svulster er det ikke mulig å fjerne, så sterkt angrepet fisk\ fisk som tydelig lider bør avlives.
dette er de to som minner mest
Postet 27.04.08 kl 01:22
Postet 27.04.08 kl 01:31
Postet 27.04.08 kl 01:44
Postet 27.04.08 kl 01:49
Ja hvis det er en parasitt... Jeg sier ikke at det er det.
Noen parasitter lager væskefyllte humper der det til slutt går hull på humpen, og parasitten kommer ut.
Andre ligger mellom fiskeskjellene og suger blod fra fisken.
Jeg er ikke noen ekspert i dette, men det er iallefall verdt å utrede før du evt. går så langt at du avliver fisken.
Parasitter bekjempes på forskjellige måter. Noen kan visst bare plukkes vekk, mens andre må medisineres vekk.
Noen med mer peiling kan sikkert hjelpe deg mer...
Noen parasitter lager væskefyllte humper der det til slutt går hull på humpen, og parasitten kommer ut.
Andre ligger mellom fiskeskjellene og suger blod fra fisken.
Jeg er ikke noen ekspert i dette, men det er iallefall verdt å utrede før du evt. går så langt at du avliver fisken.
Parasitter bekjempes på forskjellige måter. Noen kan visst bare plukkes vekk, mens andre må medisineres vekk.
Noen med mer peiling kan sikkert hjelpe deg mer...
Postet 27.04.08 kl 02:55
Prøv å følge med om øyet blir skjøvet ut, da kan det være svulst i hodet som vokser. Skulle det skje så har jeg villet avlive den.
Det skjedde med en ciklide jeg hadde (tok noen uker).
Begynte som en liten rød prikk i nesa, og bare vokste og vokste.
Jeg skulle ha avlivet den tidligere.
Bilde av den her (innlegg 4):
Bilder av syk fisk.
Kan kanskje være en betennelse / byll som blir bra igjen også?
Det skjedde med en ciklide jeg hadde (tok noen uker).
Begynte som en liten rød prikk i nesa, og bare vokste og vokste.
Jeg skulle ha avlivet den tidligere.
Bilde av den her (innlegg 4):
Bilder av syk fisk.
Kan kanskje være en betennelse / byll som blir bra igjen også?
Postet 27.04.08 kl 13:24
Endret: 27.04.08 kl 13:26
Postet 27.04.08 kl 13:27
Postet 27.04.08 kl 13:36
Postet 27.04.08 kl 14:00
Postet 27.04.08 kl 14:18
Postet 27.04.08 kl 15:11