Noe rart med nesa hans...

Hva kan dette være?
Han er veldig lys og hover på høyre siden.. Ser ut som en hudfarget klump. Så det først idag, da denne karen som regel gjemmer seg bort i full fart. men da jeg satt å kikket på coryene, så kom han ut og jeg fikk tatt bilde av han..
Ikke det beste bildet men men..
ser ut som en svulst men jeg er ikke sikker.
Noe som kan gjøres med det?
Er liksom ikke bare og dra til dyrlegen med han heller :/
Redd for lille gullet mitt
sitat fra sykdomsartikel:
Virus:
Det finnes svært mange virus som kan ramme fiskene. Mange av disse finnes det svært lite informasjon om, blant annet på grunn av virusenes evne til å endre arvestoffene sine. Det vanligste viruset er imidlertid Lymphocystis. Viruset kjennetegnes ved at fisken får eggklumplignende utvekster på finner, hode og kropp, uten andre allmennsymptomer. Smitter direkte gjennom vannet. Angrepne fisk bør avlives, da det ikke finnes noen kjent behandling for dette.

Svulster:
Svulster kan oppstå både inn og utvendig på fisken. Utvendige svulster vil fort vises som en "klump". Innvendige svulster vil ikke vises før dem er blitt så store at dem endrer fiskens fasong. Hvordan fisken reagerer på svulsten(e) er svært ulikt. Svulster er det ikke mulig å fjerne, så sterkt angrepet fisk\ fisk som tydelig lider bør avlives.

dette er de to som minner mest
Uffeda! Også lille Klabb da.. Stakar. Han har vært med meg en stund.. Blir vondt og evt avlive han..
Det var jo et litt utydelig bilde, så det kan da likegjerne være en parasitt, vel? I såfall, så kan den fjernes.
Det ser ut som om at neseåpningen på høyre sider er hoven. Ser ut som en klump. Men hvis det er parasitt, hvordan kan den enkelt fjernes? Å evt medisinere hele karet, eller bare Klabb?
Ble litt lettet nå aggi
Ja hvis det er en parasitt... Jeg sier ikke at det er det.
Noen parasitter lager væskefyllte humper der det til slutt går hull på humpen, og parasitten kommer ut.
Andre ligger mellom fiskeskjellene og suger blod fra fisken.
Jeg er ikke noen ekspert i dette, men det er iallefall verdt å utrede før du evt. går så langt at du avliver fisken.

Parasitter bekjempes på forskjellige måter. Noen kan visst bare plukkes vekk, mens andre må medisineres vekk.

Noen med mer peiling kan sikkert hjelpe deg mer...
Prøv å følge med om øyet blir skjøvet ut, da kan det være svulst i hodet som vokser. Skulle det skje så har jeg villet avlive den.
Det skjedde med en ciklide jeg hadde (tok noen uker).
Begynte som en liten rød prikk i nesa, og bare vokste og vokste.
Jeg skulle ha avlivet den tidligere.
Bilde av den her (innlegg 4):
Bilder av syk fisk.

Kan kanskje være en betennelse / byll som blir bra igjen også?
Så nettopp at den hadde en slik kul på magen også, like ved brystfinnen.. Huff, håper ikke det er noe alvorlig. Vil jo ikke miste gullet
Hvordan kan jeg finne ut hva det er da? Noen tips??
Fått mange tips på hva det KAN være, men ikke hvordan de forskjellige tingene evt kan behandles
Det eneste jeg kan foreslå er å skifte 30% vann tre ganger i uka. Rent vann er medisin mot mye, og hvis det er f.eks bakterier i sår som plager den så kan vannskifte hjelpe.
God bedring!
Skal prøve dette en stund og se hvordan det går..
HAr pløyd gjennom de bøkerne jeg har, men fant bare de vanligste sykdommene der. Lignet ikke på det mala har. Tips til en god sykdomsbok?
Ikke bok, men du finner jo en del info om sykdom under artikler, lenker og forum, og så er det bare å google seg videre
Sant det ja, men greit og ha hvis man vil finne frem litt fort, og ikke har datan tilgjengelig
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap