Hvordan få rineloricaria parva til å leke?

Jeg har to kjønnsmodne rineloricaria parvaer som jeg har lyst til å få i lek. det jeg lurer på er: legger de egg på ruta eller trenger man kanskje keramikkrør til dem siden de er så tynne?? og: hvis de legger egg på ruta må de vel ha masse planer i karet? mine pleier mange ganger å ligge sammen med hverandre og oppå hverandre. i det hele tatt, hvordan få dem i lek?
skal prøve å få tatt bilde av hver av dem.
Vet jeg har lest at enkelte har brukt bambusrør til disse, av den litt tykke typen, men skulle tro et keramikkrør burde fungere også. Har forresten lest at de kan finne på å legge egg andre steder, feks på glasset, om det ikke tilbys en passende bolig.

Ellers så finner du litt informasjon i fiskebasen under oppdrett. Hold pekeren over de forskjellige navnene så kommer opplysningene frem.
Mine leker mer eller mindre konstant. De trenger en hule med åpning i begge ender, diameteren på åpningen bør være 2 til 3 cm. Rent vann og litt strøm. Eggene til disse er grønne og det kan være litt problematisk å fø opp yngelen da de er små.

Det er mange arter som selges som Rineloricaria parva, uten at de nødvendigvis er det. Så lenge du har kjøpt begge på likt er du i hvert fall sikker på at du har en hanne og hoe som er av samme art. Om du har kjøpt de fra forskjellige sendinger kan du risikere at du har forskjellige arter. Disse kan krysses, men dette bør unngås for en hver pris.

E

hvor får jeg tak i slike huler? eller er det noe man lett kan lage selv? PS: bildet er noen måneder gammelt,men fargene er så og si like idag men bare mye sterkere. og som sagt har den ene pigger på rygg og brystfinner.
min er som den første på bildene av den på hjemmesiden din bare lysere.
Vis meg gjerne et bilde av hulen du bruker=P sorry maset=P
Bilde1: Hanne på egg. (ekstremt dårlig bilde)

Bilde 2: ca 1cm

Bilde 3: ca 2,9 cm

E
kul fisk, håper du lykkes
er det en hule du har kjøpt eller laget selv?
Mine er kjøp på en auksjon. Men jeg har også rukt disse.

E
Takker for alle svar! Dere har vært til stor hjelp=D
Har du fått yngel mange ganger i dem eller?
Mats Henrik Oldebråten Hansen
Eller er det bedre med slike?

Bedre og bedre. De fungerer sikkert begge to.

Tenk litt på at eggene må kunne festes til hulen. Eggene legges ikke i klaser, men en og en til underlaget.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap