Kjønn hos ancistrus

Hei, har nå 4 stk ancistrus. Har en som ser ut som en han ( 11 cm med halen) med en del barter. Alle har barter, men 3 stk har mye mindre. Fikk tatt et bilde av den ene, og håper dere kan hjelpe meg, er dette en hun eller han?
Lest i profilen, og der står det at hunnene kan få litt barter, men er dette for mye barter til å kunne være en hun?

Har også 2 andre som er en del mindre en disse, de har litt mindre bart en den på bildet, skal se om jeg får tatt noen bilder
Syntes det er litt rart at de ikke har lekt. Har hatt dem over ett år nå, og har 5 huler de kan leke i..

Mvh
Caroline
Fant et til bilde av samme fisken ovenfor.
Den på bildet er en hann uten tvil.
Ok, tusen takk for raskt svar. Da klarte jeg å ta et bilde av den som er mindre (6cm) klarer du å se om det er en han også? Isåfall har jeg fått 4 stk hanner.. Er ikke rart det ikke har klaffet når det gjelder yngel da...
Bildet over er også en hann
Ok, var det jeg var redd for.. : ( Men tusen takk svar! Da har jeg klart å få 4 stk hanner av dyrebutikken jeg da.. ( Selv om jeg ba om 2 gutter og 2 jenter) Får se om jeg klarer å få byttet ut et par av dem med 2 jenter i framtiden: )
Det blir vel kanskje for mye mas for jenta, om jeg hadde kjøpt meg en hun til..? En hun med fire hanner..

Glad jeg har noen malleeksperter her jeg Maller en noen flotte fisker
Jeg er langt i fra noe ekspert på maller, men akkurat ancistrus er lett å skille kjønn på
Carroo
Det blir vel kanskje for mye mas for jenta, om jeg hadde kjøpt meg en hun til..? En hun med fire hanner..

Det hadde nok blitt en veldig populær dame Men hunnen har jo bare en viss mengde egg, og det er ikke nok egg i èn hunn til å gi alle de fire hannene noe de kan ligge og ruge på Sannsynligvis vil det bli et alfapar.

Såvidt jeg husker, er det ingen krangel om damene blant ancistrus, og hunnene ble ikke plaget på noen måte. Det er hannen som lar en hunn få lov å komme inn i hulen hans og legge eggene der. Hunnen lar ganske enkelt være å nærme seg hulen om hun ikke har egg å avse.

Det merkelige i min gruppe Ancistrus var at det virket som om kun èn av hannene hadde "lov" å pleie egg og yngel. Han var på en måte alfa-hanne, og hadde enormt store barter iforhold til de andre hannene. De andre hannene ville nok også gjerne hatt damer, men de fikk aldri noe. Hunnene ville bare besøke sjefshannen, de var ikke interessert i de andre.
Så når alfahannen hadde hatt damebesøk (alltid den samme hunnen!) som hadde lagt en klase egg i hulen hans, lå det alltid en gjeng andre småbartede hanner rett utenfor hulen hans, de virket voldsomt påvirket av hva de merket foregikk der - for akkurat som han, så lå de og viftet i vei med finnene. Det var bare hannen i hulen som hadde egg å passe og grunn til å vifte med finnene, men av en eller annen merkelig grunn lå altså også de andre utenfor og viftet i vei.... Misunnelse, kanskje?

mona o
Det hadde nok blitt en veldig populær dame :-) Men hunnen har jo bare en viss mengde egg, og det er ikke nok egg i èn hunn til å gi alle de fire hannene noe de kan ligge og ruge på:-) Sannsynligvis vil det bli et alfapar. Såvidt jeg husker, er det ingen krangel om damene blant ancistrus, og hunnene ble ikke plaget på noen måte. Det er hannen som lar en hunn få lov å komme inn i hulen hans og legge eggene der. Hunnen lar ganske enkelt være å nærme seg hulen om hun ikke har egg å avse. Det merkelige i min gruppe Ancistrus var at det virket som om kun èn av hannene hadde "lov" å pleie egg og yngel. Han var på en måte alfa-hanne, og hadde enormt store barter iforhold til de andre hannene. De andre hannene ville nok også gjerne hatt damer, men de fikk aldri noe. Hunnene ville [I]bare[/I] besøke sjefshannen, de var ikke interessert i de andre. Så når alfahannen hadde hatt damebesøk (alltid den samme hunnen!) som hadde lagt en klase egg i hulen hans, lå det alltid en gjeng andre småbartede hanner rett utenfor hulen hans, de virket voldsomt [I]påvirket [/I]av hva de merket foregikk der - for akkurat som han, så lå de og viftet i vei med finnene. Det var bare hannen i hulen som hadde egg å passe og [I]grunn[/I] til å vifte med finnene, men av en eller annen merkelig grunn lå altså også de andre utenfor og viftet i vei.... Misunnelse, kanskje? :-)

Takk for utfyllende svar Hehe, det hadde jo vært morsomt å få yngel på de da Får se om jeg får tak i en flott dame til gutta Sitter å ser på dem nå, 2 av dem er fremme og spiser alger mens den ene ligger i hula si, og spretter ut forsvarpiggene sine, når goldene kommer for nærme Artige fisker
Måtte bare spørre, er det en Vanlig Ancistrus SP. eller en annen?

Lignet på LDA72
Jeg for min del mener det hørtes mye ut med 1 hunne og 4 hanner. Selv har jeg 2 hanner og 3 hoer. Venter bare på samme underet som skal skje som du nevner, at det blir egg og yngel.

Mvh Leif
Ganske sikker på at det er vanlig ancistrus oppdretsvariant.

Jeg valgt heller å flytte en av hannene over i 54 litern, og kjøpe en dame til han : ) Så nå skal jeg følge godt med.

Ba om en hun i dyrebutikken, men endte opp med en han IGJEN. Så jeg gikk tilbake og fikk byttet den, heldigvis. Jeg har vært usikker på kjønn etter den første ganger jeg kjøpte 4 stk, hvor jeg skulle ha 2 hunner og 2 hanner. Jeg spurte " Har jeg ikke fått 4 stk hanner der, siden de har såpass mye bart?" "Neida, dette er 2 av hvert kjønn, hunnene har også barter" ....

Men NÅ, vet jeg egentlig hvor lite bart en hun har i forhold, så nå var det faktisk lett å se forskjell ^^ Hadde det ikke vært for dere ;D Takker alle som har hjulpet meg. Kan poste et innlegg om jeg får noen egg da Men de har bare vært sammen i et par dager nå Poster med et bilde av akvariumet, slik jeg har innredet det for mallene nå. : ) Ser det greit ut?
Jeg får også hanner når jeg ber om hunner, du skulle spurt om det er en Malle-ekspert i dyrebutikken
Folk som skal jobbe i dyrebutikker i fiske-avdelingen bør ha en del opplæring innen de fleste arter og raser. Ikke at slike folk ikke finnes, men det finnes noen folk som ikke kan se verken kjønn på maller eller andre type fisk for å si det slik. Men å ta feil av kjønnet til Ancistrus er og ganske enkelt.

Jo akvariet ser fint innredet ut, men Hulene må ikke stå med åpningen mot front glasset, da føler ikke mallen seg så trygg.

Jeg si lykke til med Ancistrus gjengen din

Thorbjørn

Thobbus
Jo akvariet ser fint innredet ut, men Hulene må ikke stå med åpningen mot front glasset, da føler ikke mallen seg så trygg.

Takk for tips! Da skal jeg flytte åpningen modsatt vei.
Jeg fikk med et brev fra Trym Andreassen da jeg bestilte huler og der står det alltså følgende:

Ikke sett den med åpningen mot frontglasset (sånn at du kan se rett inn i den). Skal den stå med åpningen fremover, bør den plasserest i bakkant av akvariet. Mallene føler seg tryggeredersom inngangen pker mot en rot eller på en annen måte skjules litt fra direkte innsyn mot frontglasset.

Sett hulen litt på skrå slik at det er en svak helling inn mot hulen. Får du avkom der (yngel) , vil de ikke fyke ut med en gang. Mallene liker også at vannstrømningen er rettet mot inngangen, men er ikke nødvendig

Sjekk hulen etter 1-2 måneder. kan være det ligger "gørr" der som det er best å få ut. (matavfall, ekskrementer eller egg det ikke ble noe av).

Håper det er nyttig infor for deg slik at mallene trives best mulig

Mvh Thorbjørn
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap