- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Her er det l-134 liv rai rai:-)
Her er det l-134 liv rai rai:-)
Så har endelig store deler av L-134 gruppa mi nådd kjønnsmoden alder og lekt. Hannen har passet wigglers der inne siden mandag kveld så jeg regner med at det er kun tidsspørsmål før de starter med å forlate den trygge hula si for å ta en titt på den "store" verden på utsiden. Jeg holder ett våkent blikk morgen og kveld for å se om noen forlater hula for det er nok av farer som truer på utsiden. Må få fanget inn så mange som mulig og la de flytte inn i en fødekasse til de blir store nok til å klare seg selv.
Legger ved noen bilder av den stolte pappaen som ligger i hula si og vifter bort alt av inntrengere som nærmer seg.
Har forsøkt å få med noen av beibissene inni hula på bildene men pappa er ekstremt flink til å blokker innsyn til hula. Satser på å få tatt noen flere bilder når jeg får fanget inn en del av disse småtassene.
Legger ved noen bilder av den stolte pappaen som ligger i hula si og vifter bort alt av inntrengere som nærmer seg.
Har forsøkt å få med noen av beibissene inni hula på bildene men pappa er ekstremt flink til å blokker innsyn til hula. Satser på å få tatt noen flere bilder når jeg får fanget inn en del av disse småtassene.
Postet 05.07.08 kl 21:54
Postet 06.07.08 kl 00:31
Postet 06.07.08 kl 02:22
Postet 06.07.08 kl 02:22
Endret: 06.07.08 kl 02:22
Postet 06.07.08 kl 03:06
Postet 06.07.08 kl 04:26
Postet 06.07.08 kl 05:44
Postet 06.07.08 kl 05:53
DonaldGratulerer så mye, Frode! :-) P.S. Ut i fra innlegget ditt, Geir, antar eg at L134 også er å finne så langt nord som Tromsø :D
Joda, det befinner seg en meget lovende gruppe med L134 samt en megt god gruppe med L205 som det gjelder å knekke koden på slik at det blir noen yngel på de. Derfor er det om å gjøre å få sjekket litt på vannverdier for å se om det er noe man kan gjøre der før man går til skrittet med reversert osmose. Tror at det er konduktiviteten som må ned for å trigge begge malleartene.
Eller er det tynnet kraftig ut i rekkene da både jeg, Nils og Bengt har store problemer med å bli kvitt yngelen.
Postet 06.07.08 kl 11:23
Postet 06.07.08 kl 11:33
Postet 06.07.08 kl 11:48
Dette er andre gang jeg har yngel på L-134 og det er andre gang jeg overhode ikke gjør noen ting for å få de til å leke. Begge gangene har det gått i vanlig selskapsakvarie med masse annen fisk uten spesielt mye gjennomstrømning i vannet.
Tror det viktikste for å få de til er å ikke "dille" for mye med de og heller la de få være i fred. Hvis de trives vil de til slutt leke f.eks etter ett kaldtvanns bytte.Verdiene mine er forøvrig Ph:7-7,5 Gh:3-4 og Kh: tilnærmet null.
Tror nok dessverre at det ikke blir altfor mange yngel denne gangen ettersom de går i selskapsakvarium. Forrige gang klekket jeg og foret opp yngel i en iskrem boks ettersom gruppa mi døde, mens denne gangen har de gått gangen i akvariet. De klarte dessverre å snike seg ut i løpet av natten og jeg har allerede funnet flere døde oppi der. Kanskje ikke så rart når det går både Peru Altum og store eksemplarer av Bolivianske sommerfuglciklider oppi der. Har til nå kun fått fanget inn 1 stk men det er mange gjemmeplasser oppi der så det er fullt mulig at det kan gå flere der. Det er jo alltid noen som overlever fra kull selv med "fiender" rundt seg.
Vurderer nå som jeg vet at det er lekspar oppi der å gjøre om til rent artskar på samme måte som jeg har gjort med zebraene mine, så vil de garantert leke igjen.
Tror det viktikste for å få de til er å ikke "dille" for mye med de og heller la de få være i fred. Hvis de trives vil de til slutt leke f.eks etter ett kaldtvanns bytte.Verdiene mine er forøvrig Ph:7-7,5 Gh:3-4 og Kh: tilnærmet null.
Tror nok dessverre at det ikke blir altfor mange yngel denne gangen ettersom de går i selskapsakvarium. Forrige gang klekket jeg og foret opp yngel i en iskrem boks ettersom gruppa mi døde, mens denne gangen har de gått gangen i akvariet. De klarte dessverre å snike seg ut i løpet av natten og jeg har allerede funnet flere døde oppi der. Kanskje ikke så rart når det går både Peru Altum og store eksemplarer av Bolivianske sommerfuglciklider oppi der. Har til nå kun fått fanget inn 1 stk men det er mange gjemmeplasser oppi der så det er fullt mulig at det kan gå flere der. Det er jo alltid noen som overlever fra kull selv med "fiender" rundt seg.
Vurderer nå som jeg vet at det er lekspar oppi der å gjøre om til rent artskar på samme måte som jeg har gjort med zebraene mine, så vil de garantert leke igjen.
Postet 06.07.08 kl 12:08
Har selv 2 artskartr med denne fantastisk pene L mallen selv.
Og de får være fullstendig i fred, men ikke lyktes med å få fram yngler enda.
Har prøvd å la dem være i fred nå i snart 2 år, men fortsatt ingen yngler.
Store er dine L134?
Har omtrent samme vannverdier som deg, litt lavere Ph har jeg da, men ellers ganske likt.
vilken temp er det i karret de leker i?
Og her kommer noe off topic-Ber virkelig om unskyldning for oppførselen jeg hadde mot deg.
Så håper virkelig du godtar unskyldningen.
Og de får være fullstendig i fred, men ikke lyktes med å få fram yngler enda.
Har prøvd å la dem være i fred nå i snart 2 år, men fortsatt ingen yngler.
Store er dine L134?
Har omtrent samme vannverdier som deg, litt lavere Ph har jeg da, men ellers ganske likt.
vilken temp er det i karret de leker i?
Og her kommer noe off topic-Ber virkelig om unskyldning for oppførselen jeg hadde mot deg.
Så håper virkelig du godtar unskyldningen.
Postet 06.07.08 kl 13:31
Paret som har lekt er ca 7-8 cm store. Har 2 huer som er større men de får ikke plass i hula som hannen har gjort beslag på. Har 28 grader i vannet.
Tror kanskje dette ble en form for prøve kull for de, i tillegg så tror jeg også at vannkvaliteten min var for dårlig for de små når de kom ut da jeg ikke har tatt sjansen på vannbytter mens hannen har ligget å voktet hula.
Den lille tassen jeg fikk fanget inn har dessverre også død i fødekassa nå selv om jeg har hatt gjemesteder og luftestein oppi til den. Så nå er jeg nødt til å sette min lit til at noen har funnet seg noen gode hjemmeplasser oppi karet som gjør at de kan overleve.
Unnskyldning godttatt.
Tror kanskje dette ble en form for prøve kull for de, i tillegg så tror jeg også at vannkvaliteten min var for dårlig for de små når de kom ut da jeg ikke har tatt sjansen på vannbytter mens hannen har ligget å voktet hula.
Den lille tassen jeg fikk fanget inn har dessverre også død i fødekassa nå selv om jeg har hatt gjemesteder og luftestein oppi til den. Så nå er jeg nødt til å sette min lit til at noen har funnet seg noen gode hjemmeplasser oppi karet som gjør at de kan overleve.
Unnskyldning godttatt.
Postet 06.07.08 kl 15:27