Panaqolus / panaque

Er det nå bestemt at de små Panaquene skal deles inn med Panaqolus navn?
Mvh Asle
Nei! Det går ikke ann å si at noen bare skal bestemme det. Faktisk så er det opp til hver enkel å avgøre hvilken systematikk man skal følge. Vi her på akvaforum følger hovedsaklig Armbruster sin systematikk, men da ikke i dette tilfelle her.

Slekte Panaqolus ble opprettet i 2001 av Isbrücker & Schraml, før de ble disse fiskene kun ommtalt som Panaque-dentex gruppen.

I 2004 slo Armbruster Panaque, Panaqolus og Scobiancistrus sammen i artikkelen "Phylogenetic relationships of the suckermouth armoured catfishes (Loricariidae) with emphasis on the Hypostominae and the Ancistrinae, i Zoological Journal of the Linnean Society, Volume 141, Number 1, May 2004 , pp. 1-80(80)" hensikten var å senere dele disse opp i under slekter. Grunnen til at de ble slått sammen var at de alle hadde like tenner. Men man kan tydelig se forskjell på disse slektene, og størrelsen er i mine øyne mer en nok til å beholde disse artene i sine opprinlige slekter.

I 2007 ble verket "Checklist of catfishes, recent and fossil (Osteichthyes: Siluriformes), and catalogue of siluriform primary types utgitt i Zootaxa 1418: 628" publisert. Her er alle kjente mallefamilier og arter listet opp med litt info. Carl J. Ferraris, Jr velger her å skrive at Panaqolus er en gyldig familie.

Så det er opp til hver enkel å avgjøre hvilken systematikk man ønsker å følge, til slutt blir det majoriteten som avgjør.

E
Takker for svar.. Da fikk jeg oppklart litt.. Mente jeg hadde lest at de ikke skulle deles opp og at de skulle det men da stemmer nok det da..
Jeg må jo personlig si at jeg syntes panaqolus passer bedre på de små, men jeg er jo ikke vitenskapsmann!
Mvh Asle
Armbruster (og Chockley) avviste vel Panaqolus allerede i 2002?

Men grunnen til dette innlegget: er Ferraris sitt verk å få kjøpt i bokform?
Tror du kan kjøpe Ferraris verk fra zootaxa, men den finnes også i .pdf format

E
Takker, Erlend!

Da skal eg lete der (eg er så gammeldags at eg foretrekker det trykte).
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap