- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Peckoltia sp. l134
Peckoltia sp. l134
Jeg har noen spørsmæl rundt Peckoltia sp. L134.
1
Hvor mye vil den koste sånn ca?
2
Er de veldig kresne på vann kvaliteten?
3
Har hørt at de er veldig like som vanlig ancistrus oppdretsvarianten, ikke utseende, men måten fisken er på, oppdrett og litt sånn. Er det sant?
4
Kan jeg ha L134 og ancistrus oppdretsvariant i samme kar?
5
Vet noen om dem har de på Dahls Dyrerike i Moss?
1
2
3
Har hørt at de er veldig like som vanlig ancistrus oppdretsvarianten, ikke utseende, men måten fisken er på, oppdrett og litt sånn. Er det sant?
4
5
Postet 20.07.08 kl 10:42
Endret: 20.07.08 kl 10:50
1. Jeg betalte 250,- pr stk for mine privat. Størrelse3-4cm og 5-6.
2. Om du har bra rutiner med vannbytter og et filter som fungerer, så vil du ikke få noen problemer.
3. Dette vet jeg ingen ting om, da mine ikke er kjønnsmodne
4. Dette har jeg, og har ikke merka noen problemer.
5. Tror ikke han har dette inne nå, enkleste er vel å ringe de.
2. Om du har bra rutiner med vannbytter og et filter som fungerer, så vil du ikke få noen problemer.
3. Dette vet jeg ingen ting om, da mine ikke er kjønnsmodne
4. Dette har jeg, og har ikke merka noen problemer.
5. Tror ikke han har dette inne nå, enkleste er vel å ringe de.
Postet 20.07.08 kl 10:59
Endret: 20.07.08 kl 11:01
Postet 20.07.08 kl 11:19
Endret: 20.07.08 kl 11:29
1
Jeg ga 450 kr i butikk, og 250 kr ved kjøp fra privatperson
2
Ja. Rent, oksygenrikt vann, helst sur ph.
Jeg ville ikke slurvet med filtrering og vannbytter til disse. Surt å miste en såpass dyr fisk, som til tider også er vanskelig å få tak i, fordi man ikke var nøye med vannkvaliteten...
3
Nei, de er ikke like i det hele tatt. De spiser f.eks. ikke alger og grønnsaker som Ancistrus gjør. Peckoltia L134 er kjøttspiser, dvs de spiser røde mygglarver, artemia og div. fòrtabletter.
De er også mye mere sky enn Ancistrus. En Ancistrus ser man hele tiden, fremme på dagtid. Dette kan du gjerne glemme mht L134. Du er heldig om du ser stjerten på dem. De er nattaktive og sky. Unntak finnes sikkert, men jeg tror du kan belage deg på at de ikke er fremme på dagtid.
De er vanskeligere å få til oppdrett på. Man kan vente i flere år.... Noen ganger lykkes man aldri, andre ganger er man heldig og får det til.
4
Ja, det skulle gå bra. Bare pass på å ha nok røtter, gjemmesteder og huler.
Bare pass på å fòre om kvelden når lyset er slått av, slik at L134 også våger seg frem for å spise. Ellers spiser Ancistrusen opp alt alene...
5
Det kan jeg ikke svare på, men du kan ta en telefon dit og høre om de kan skaffe. De kan skaffe mye rart, de har mange leverandører
Jeg ga 450 kr i butikk, og 250 kr ved kjøp fra privatperson
2
Ja. Rent, oksygenrikt vann, helst sur ph.
Jeg ville ikke slurvet med filtrering og vannbytter til disse. Surt å miste en såpass dyr fisk, som til tider også er vanskelig å få tak i, fordi man ikke var nøye med vannkvaliteten...
3
Nei, de er ikke like i det hele tatt. De spiser f.eks. ikke alger og grønnsaker som Ancistrus gjør. Peckoltia L134 er kjøttspiser, dvs de spiser røde mygglarver, artemia og div. fòrtabletter.
De er også mye mere sky enn Ancistrus. En Ancistrus ser man hele tiden, fremme på dagtid. Dette kan du gjerne glemme mht L134. Du er heldig om du ser stjerten på dem. De er nattaktive og sky. Unntak finnes sikkert, men jeg tror du kan belage deg på at de ikke er fremme på dagtid.
De er vanskeligere å få til oppdrett på. Man kan vente i flere år.... Noen ganger lykkes man aldri, andre ganger er man heldig og får det til.
4
Ja, det skulle gå bra. Bare pass på å ha nok røtter, gjemmesteder og huler.
Bare pass på å fòre om kvelden når lyset er slått av, slik at L134 også våger seg frem for å spise. Ellers spiser Ancistrusen opp alt alene...
5
Det kan jeg ikke svare på, men du kan ta en telefon dit og høre om de kan skaffe. De kan skaffe mye rart, de har mange leverandører
Postet 20.07.08 kl 11:49
Endret: 20.07.08 kl 11:53
Har selv 2 artskarr med denne utrolig fine L mallen(13 stk).
Og er fremdeles på jakt etter flere.
Nei dahl har ikke denne L mallen og han greier heller ikke skaffe de.
Tor har prøvd i godt over et år og skaffe meg flere, men har enda ikke lykkes.
Denne L mallen er utrolig vanskelig å få tak i.
Har sett de helt opp i 550,- pr.stk i butikk.
Normalt så ligger ynglene på rundt 250,- pr.stk av privat personer.
Og nei de er mye vanskeligere enn f.eks ancistruser, ihvertfall å få til å yngle.
har som sagt 2 artskarr og har prøvd å få til yngler der, men enda ikke lykkes.
Har prøvd det meste i snart 2 år men fortsatt ingen egg, men gir meg seff ikke.
Og er fremdeles på jakt etter flere.
Nei dahl har ikke denne L mallen og han greier heller ikke skaffe de.
Tor har prøvd i godt over et år og skaffe meg flere, men har enda ikke lykkes.
Denne L mallen er utrolig vanskelig å få tak i.
Har sett de helt opp i 550,- pr.stk i butikk.
Normalt så ligger ynglene på rundt 250,- pr.stk av privat personer.
Og nei de er mye vanskeligere enn f.eks ancistruser, ihvertfall å få til å yngle.
har som sagt 2 artskarr og har prøvd å få til yngler der, men enda ikke lykkes.
Har prøvd det meste i snart 2 år men fortsatt ingen egg, men gir meg seff ikke.
Postet 20.07.08 kl 12:13
Postet 21.07.08 kl 01:43
mona o[B]1 Hvor mye vil den koste sånn ca?[/B] Jeg ga 450 kr i butikk, og 250 kr ved kjøp fra privatperson [B]2 Er de veldig kresne på vann kvaliteten?[/B] Ja. Rent, oksygenrikt vann, helst sur ph. Jeg ville ikke slurvet med filtrering og vannbytter til disse. Surt å miste en såpass dyr fisk, som til tider også er vanskelig å få tak i, fordi man ikke var nøye med vannkvaliteten... [B]3 Har hørt at de er veldig like som vanlig ancistrus oppdretsvarianten, ikke utseende, men måten fisken er på, oppdrett og litt sånn. Er det sant?[/B] Nei, de er ikke like i det hele tatt. De spiser f.eks. ikke alger og grønnsaker som Ancistrus gjør. Peckoltia L134 er kjøttspiser, dvs de spiser røde mygglarver, artemia og div. fòrtabletter. De er også mye mere sky enn Ancistrus. En Ancistrus ser man hele tiden, fremme på dagtid. Dette kan du gjerne glemme mht L134. Du er heldig om du ser stjerten på dem. De er nattaktive og sky. Unntak finnes sikkert, men jeg tror du kan belage deg på at de ikke er fremme på dagtid. De er vanskeligere å få til oppdrett på. Man kan vente i flere år.... Noen ganger lykkes man aldri, andre ganger er man heldig og får det til. [B]4 Kan jeg ha L134 og ancistrus oppdretsvariant i samme kar?[/B] Ja, det skulle gå bra. Bare pass på å ha nok røtter, gjemmesteder og huler. Bare pass på å fòre om kvelden når lyset er slått av, slik at L134 også våger seg frem for å spise. Ellers spiser Ancistrusen opp alt alene... [B]5 Vet noen om dem har de på Dahls Dyrerike i Moss?[/B] Det kan jeg ikke svare på, men du kan ta en telefon dit og høre om de kan skaffe. De kan skaffe mye rart, de har mange leverandører:-)
Vil bare korrigere litt på punkt 2 og 3 her. Når det gjelder vann og vannbytter så vil jeg si at det til tider har blitt fortalt av alle og enhvermann at man må bytte vann ofte og ditten og datten. Både mine L-134 og mine L-46 har lekt når jeg ikke har byttet vann på nesten 3-4 uker. Og jeg forer faktisk veldig hardt. Spesielt i L-134 karet mitt. Jeg fyller kun vann fra springen noe som vil si en ph på rundt 7 men jeg prøver å få en høy oksygen metning av vannet. Mange L-maller tåler faktisk mye mer enn det alle skal ha det til.
Når det gjelder mat så spiser alle mine maller tabimin tabletter og algea waffers. Og som de fleste vet så er ikke det en kjøttbasert fortype. Så nei. De må ikke ha kjøtt basert mat.
I tillegg så er faktisk L-134 mye mindre sky enn det mange andre L-maller er som for eksempel mine L-46. Kan som regel fint se 4-5 stk hver gang jeg titter inn.
Postet 26.07.08 kl 21:27