Gibbisepstrøbbel...

For en tid siden kjøpte jeg en ca 3 cm stor gibbiseps. Den så ut til å ha det fint i karet. Spiste og var veldig så aktiv.
Så var vi borte noen dager, og da jeg kom hjem så fant jeg gibbien død...

Ny fisk ble da innkjøpt, og den samme leksa gjentar seg. Fisken trives tilsynelatende bra, spiser og er fornøyd, og så, atter en gang etter en uke borte, så dør fisken.

Begge gangene har fiskene fått mat av folk som kan dette, så det er ikke noe problem.

Litt om karet:

300 liter, noe jeg vet er for lite for en voksen gibbiseps, men så små som disse var, så holder det i lange baner.

Karet er ikke overbefolket, og de nærmeste "konkurrentene" er vel at de gikk sammen med tre voksne og en liten ancistrus.

Vannkvaliteten er, i følge slike sticks, bra. Har et ørlite utslag på nitrat, men det er så lite at jeg har vondt for å tro at det er årsaken (?)

Ser både i basen her og i div bøker jeg har, at gibbiseps er en lett fisk å ha, så jeg skjønner ikke helt dette. Har foret med algetabletter, agurk og squash.

Noen som har noen gode tips og råd her?
Bruk skikkelige vanntestere... JBL sine er meget bra!
Du skriver ikke noe om hvor lenge etter innkjøpet det er at disse gibbicepsene har dødd..? Er det snakk om dager, eller er det uker?

Jeg tror ikke det er noe galt med vannkvaliteten. Da hadde du nok merket det på andre fisk også. Og du har vel hatt akvarium såpass lenge nå Carrera, og lest så mye her og kan litt etterhvert, så du vet hva du skal se etter, hvordan du skal stelle akvariet og filteret osv.

Hvis dødsfallene på mallene er innenfor en uke til to uker etter at du kjøpte dem, så har jeg en liten teori. Det hele bunner kanskje i et ganske velkjent problem med L-maller;
som yngel og som små er de utrolig skjøre overfor endringer i vannverdier og temperatur. Flytting fra butikk til kjøper, kanskje kort tid etter at de ankom butikken, kan være nok til å sende mange av dem til fiskehimmelen. Selv de vanligvis hardføre Ancistrus er veldig skjøre overfor endringer på de områdene, inntil de når en størrelse på rundt 4 cm. Fra omtrent den størrelsen ser de ut til å plutselig takle mye mere og begynner å ligne de hardføre fiskene mange kjenner.

Sjokket over flyttingen behøver ikke drepe dem med en gang. Ofte er det senvirkninger etter en god stund som dreper dem.

Ikke for å sammenligne altså men for å illustrere hvor lang tid det kan ta før sjokk dreper; i dyreprogrammer som Wild Life Aid på tv (dokumentarserie), dør rådyrkalver av sjokket opptil to uker etter at de ble reddet. Akkurat når alle begynner å tro at det vil gå bra, så finner de dem døde en morgen....

Har det forresten vært varmt i Trondheim nå, f.eks. de dagene du var borte og den siste gibbien døde? Minner om at varmt vann på oppimot 30 grader inneholder veldig lite oksygen, og aller minst oksygen er det nederst i akvariet der maller holder til. Oksygenmangel kan også ha vært en faktor om vannet var relativt varmt.
Hos meg holder vannet stort sett 1 - 2 grader over romtemperatur pga akvariebelysningen.
Takk for utfyllende svar, Mona.

Vi snakker om uker før fiskene døde ja. Husker faktisk ikke hvor mange uker, men i hvertfall 3-4. Den første menere jeg levde noe lengre også.

Og ja, det har vært fryktelig varmt her nå. Vannet i 300 literen ligger på rett oppunder 30 grader nå.

Jeg har vært inne på tanken om at dette har vært såpass unge fisk, at det rett og slett bare er at ikke alle ungfisker har livets rett liksom. Aner jo ikke hvor gamle de har vært, men en tass på ca 3 cm er vel ikke så gammel. Får se om jeg kanskje prøver en litt større neste gang, men vil jo ikke ha den for stor heller, da den vel da vokser fortere ut av karet her...

Karet mitt har vært veldig stabilt i godt og vel et år nå. Har nesten ikke hatt dødsfall, med unntak av en scalare som plutselig døde for en tid siden. Har ikke hatt sykdom, og vannkvaliteten har vært helt fin. Så nå er det moro å ha akvarie. Har jo slitt med litt av hvert siden jeg startet opp for noen år siden.
Karet mitt har liggi på mellom 30-33 grader når vi har vært borte og INGEN av fiskene har dødd. Mine fisker har så klart bodd i karet i minst to måneder alle sammen da men...noen har bodd der i over ett år og.
De fleste maller tåler lite stress når de er små(med untakk av diverse arter)
seriøse selgere/drettere selger ikke maller før de er over 4cm, da de fleste takler vannkvalitet og temp forandring dårlig. blandt annet ancistrus.
Det kan ha vert for høy temp som har tatt livet av fisken, eller nitrit.
Hos meg så mistet jeg alt av ancistrus yngel når tempen ble for høy tydeligvis. de var vel ca 2-3cm, og er vant med 25C. 32C. ble formye for dem.

Ikke bruk måle strips, brukk skikkelig tester.
når en fisk dør sånn helt utenvidere, så er det som regel noe galt i akvariet, løsningen er ikke å handle ny fisk.

Har nå mistet nok en liten gibbi...

Jeg tipper det er som dere sier, at de små er veldig var på endringer. Det høres jo logisk ut, siden resten av fiskene mine er i topp form.

Skal gi den arten en sjanse til, men da blir det å finne en som er noe større enn de jeg hittil har hatt. Kanskje det kan være løsningen.
Et lite tips for tilvenning av små maler er å bruke laaang tid på tilvenning. Vi brukte 3-4 timer på 2 små ancistrus på 2-3 cm hvor ph var ca lik, mens gh var noe ulik. Begge lever enda etter 3 uker, og har vokst en cm. =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap