- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Spørsmål om ancistrus egg/yngel
Spørsmål om ancistrus egg/yngel
Jeg har en gruppe på 5 ancistrus, 2 hanner og 3 hunner. Vil ennå ikke kalle det en leks gruppe da eggene endte på ytteriden av hula sist og måtte selv yngle frem eggene med gode råd. Denne gangen er alle eggene i hulen, så langt..... Spørsmålet er om yngelen KAN bli spist av di andre 4 mallene som er i karret når hannen slipper yngelen ut. Ettersom jeg har forstått slipper ikke hannen ut yngelen av skifer hula før en føler at alt er trygt. Har anledning til å flytte hula, hannen og eggene til eget karr, men er det nødvendig, og hvor stor fare er det for yngelen at den blir spist av di andre mallene?
Info om karret:
Karret har en grunnflate på 60x63, har grus substrat, noe planter og stein samt ei rot.
Glad for svar
hilsen en ivrig malle elsker
bilde 1. slik ble di klekket frem sist. I fødekasse, med luftesten under og mild strøm fra karrets pumpe
bilde 2 og 3 er fra karret to frontsider
Info om karret:
Karret har en grunnflate på 60x63, har grus substrat, noe planter og stein samt ei rot.
Glad for svar
hilsen en ivrig malle elsker
bilde 1. slik ble di klekket frem sist. I fødekasse, med luftesten under og mild strøm fra karrets pumpe
bilde 2 og 3 er fra karret to frontsider
Postet 05.09.08 kl 01:26
Nei, de spiser ikke yngel, så det er de små helt trygge for. Dersom det kun er Ancistrusene i akvariet, er de trygge. Du kan bare la dem være sammen med de voksne, hvis karet er stort nok. Mange velger imidlertid å ta dem ut i eget yngelkar for å kunne fôre dem godt på egenhånd, slik at de ikke behøver å konkurrere med de voksne om maten.
Postet 05.09.08 kl 01:33
Endret: 05.09.08 kl 01:36
mona oNei, de spiser ikke yngel, så det er de helt trygge for. Dersom det kun er Ancistrusene i akvariet, er de trygge. Du kan trygt la dem være sammen med de voksne. Har aldri hørt om en L-malle som spiser yngel. Andre fiskers egg spiser de gjerne, men altså ikke yngel.
Tusen takk for kjapt svar mona o. Hadde litt høye skuldre når jeg fikk se egg i hula når jeg kom fra jobb i dag, og ønsket ikke en reprise på det jeg hadde sist. Ja det gikk jo egentlig bra tross alt. Nede går det 28 småtasser i et oppdrettskarr sammen med 1.kullet jeg fikk med corydoras aeneus. Jeg flyttet alle malle typene hver for seg etter dine forslag i tråden min tror jeg det var sist. Det jeg trodde var albino egg (sist) viste seg å være vanlig ancistrus, men når en ser en ancistrus albino i hula samt at en har hørt at mallene aldrig, eller skjeldent forlater hula med egg, trodde jeg selvfølgelig at det var hans egg.... men nei. Da lar jeg hannen og eggene ligge der hvor dem er, i trygg forvaring sammen i ancistrus karret. Takk atter en gang mona
Leif
Postet 05.09.08 kl 01:45
Det kan være albino han sine egg selv om alle ungene ble brune. For hvis moren er vanlig brun og ikke er bærer av det albino genet, så blir ikke ungene albino. Kun bærere av genet. Dvs at hvis ungene blir parret med en albono, så vil noen av deres unger bli det. Sånn har hvertfall jeg forstått det med albino vs vanlig brun. Og det stemmer godt her hos oss, hvor moren er albino, og ingen av ungene ble det.....
Postet 05.09.08 kl 16:12