Ancistrus oppdrettsvariant vs ancistrus dolichopterus (blå antennemalle)

Har desverre ikke noen bilder men så en ancistrus på dyrebutikken med navnet (Ancistrus Dolichopterus)
For min del så dette ut som en vanlig ancistrus men strengt tatt så vet jeg ikke hvordan man ser forskjellen på de ?

Når jeg ser på bildene så ser dolien ganske blå ut, noe den ikke gjorde på butikken(men det kan være lys forskjeller for alt jeg vet).

Er det noen klare forskjeller på disse to så jeg vet hva jeg kjøper ?
Dette er en gammel forvirring, som jeg ikke er helt sikker på hvor stammer fra. Det er overveiende sannsynlig at fisken du så i butikken er en helt vanlig oppdrettsancistrus. Hvis den ser ut som en vanlig ancistrus, er det i hvert fall ikke en dolichopterus. Dessverre er denne feilmerkingen utbredt. Jeg har sett det hos flere leverandører, jeg har sett den i eldre akvariebøker (inkludert den jeg selv har) og jeg har sett den på storauksonen til Oslo akvarieklubb (der man skulle forvente at de som tar imot fiskene skulle vite bedre). Jeg har selv også en gang kjøpt en slik "dolichopterus", og han lager i dag masse pene, vanlige oppdrettsancistrusbarn (jeg angrer forøvrig ikke på kjøpet, for Bartesnoppen er en fisk med masse personlighet). Bildene i fiskebasen her på AF viser den riktige dolichopterusen, og den er som du ser svært annerledes.
hei du ser fort forskjell for L-183 er veldig krafitig svart i fargen med små hvite prikker... den har også blå øyne som du ser på bildet jeg har et par med disse fine mallene..
i drammen akvarieklubb sin maraton auksjon som var om lørdagen solgte dem L-183 men dette var vandelig oppdrettsvarianten...
dem prøver å selge vandelig ancistrus som L-183 for å få mer for mallene
Jeg tror ikke de prøver å ta mer for den for den kostet ca det samme som en vanlig albino ancistrus, de har nok bare fått feil navn ikke vet jeg hvorfor. Får se på de skikkelig en gang til men regna egentlig med at det var vanlig ancistrus

Takk for hjelpen
L183 er lett gjenkjennelig på den hvite randen på ryggfinnen og halefinne. På alle de andre forsvinner den hvite randen når fisken blir større, mens på L183 er den der hele livet til fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap