Identifisere kjønn på l134?

Jeg skal se på L134 og trenger tips på hvordan jeg kan være sikker på kjønn? Mallene er 8-10 cm lange så det bør være mulig.
Jeg har hørt om hårene på den bakre delen av kroppen på herrene, men dette er visst ikke noen fasit?
Mine hanner var iallefall temmelig hårete, men hvis du samtidig spør om å få se dem i f.eks. en gjennomsiktig plasttank slik at du ser dem ovenfra, burde du ha noen gode holdepunkter:
glatte, runde damer, og hårete slanke menn
(PS! Lys fra siden fremhever de små hårete piggene på hannene!)

Det er det jeg ville sett på. Er det viltfanget i den størrelsen, er jeg sikker på du vil se forskjell på dem.
Spør om du f.eks. kan håve ut 10 stk i en plasttank, og ta deg god tid med å studere dem før du velger ut de du vil ha basert på kjønn.
Gode forslag Mona. Må nok gjøre det slik. Men har alle hanner disse piggene? Mener jeg har hørt/lest at det finnes voksne hanner uten pigger?
er ikke lett med kjønns identifikason på disse.
Har selv endel voksene av disse, og hår"metoden" er ikke noe bra måte å skjekke kjønnene på.
Av 14 stk voksene som jeg har så er det kun 2 stk som hatr disse "hårene/piggene"bakover.
Og jeg tror ikke jeg har 2 hanner og resten hunner.
Så den andre metoden er bedre, studer fiskene ovenifra, da har du større mulighet til å ta et rett valg.
Enig her, har holdt på med maller en stund men L134 sliter jeg med å være sikker på kjønnene.
Calle
Enig her, har holdt på med maller en stund men L134 sliter jeg med å være sikker på kjønnene. :)

Jeg sliter med akurat det samme jeg og. Ikke lett dette.
Hm, jeg må ha hatt flaks jeg da Men jeg hadde jo bare 5 stk, så det kan ha vært tilfeldig at jeg hadde hanner med "hår".

Men uansett; et godt tips for å fremheve det du ser etter:
Ta med en lommelykt, og lys inn på fiskene fra siden når du studerer dem ovenfra. Da ser man lettere de hårete piggene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap