L270-340

vil L 270 og340 kunne krysse seg om de går i samme kar?
Bjørn Harald Lyngstad
vil L 270 og340 kunne krysse seg om de går i samme kar?

Det er nok store sjanser for krysninger her pga at de tilhører samme familien "Hypancistrus".
det var vell egentlig det eg hadde kommet fram til selv ,tenkte bare at eg sko høre litt med dere andre.
Bjørn Harald Lyngstad
det var vell egentlig det eg hadde kommet fram til selv ,tenkte bare at eg sko høre litt med dere andre.

Jeg har ikke hatt disse selv, men som jeg skrev er det store muligheter for krysning i og med at de er av samme familie. Men det er sikkert andre som har erfaring med begge artene som kan gi deg et 100% eksakt svar.
Håvard her på forumet kan en del om maller, send ham en mail, kanskje han kan svare deg på dette spm'et.
Ja,de kan krysse.
Ville holdt meg til en Hypancistrus type.

Hvorfor ta sjansen når begge 2 er like fine i mine øyne,holde deg til en type i hvert kar.
Da vil også sjansene for oppdrett bli større.
Lettere å plukke ut en velfungerende gruppe av en art,en og blande inn 2 arter i ett kar.

Alex
Disse vil garantert krysse seg. Jeg har selv vært uheldig, å årodusert en krysning mellom Panaqolus sp. L-002 og Panaqolus sp L-397

Det er i hobbyen produsert flere hybrider, og flere av disse er også produksjonsdyktige. Man finner eksempler på produksjonsdyktige hybrider innenfor slekten Ancistrus. I tilegg til slekten Panaqolus er det også krysset flere arter i slekten Hypancistrus. Jeg kjenner til to tilfeller av kryssinger i slekten Hypancistrus i Norge. Den ene var en krysning mellom L-270 og L-333. Den andre er en krysning mellom L-028 og L-260. Det er også bevist flere ganger at arter vil krysse seg selv om begge kjønn i begge slekter er representert.

Det er selvfølgelig morrsomt å få til oppdrett, også krysninger, og ikke minst se hvordan avkommene blir. Men som en ansvarsbevist person, bør man unngå å la disse hybridene reprodusere seg videre, eller å formidle disse hybridene uten en viss form for kontroll. Det er all grunn til å tro at alle krysninger innenfor samme slekt i familien Loricariidae er produksjonsdyktige.

E
Erlend D Bertelsen
Det er i hobbyen produsert flere hybrider, og flere av disse er også produksjonsdyktige. Man finner eksempler på produksjonsdyktige hybrider innenfor slekten [I]Ancistrus[/I]. Det er selvfølgelig morrsomt å få til oppdrett, også krysninger, og ikke minst se hvordan avkommene blir. Men som en ansvarsbevist person, bør man unngå å la disse hybridene reprodusere seg videre, eller å formidle disse hybridene uten en viss form for kontroll. Det er all grunn til å tro at alle krysninger innenfor samme slekt i familien Loricariidae er produksjonsdyktige. E

Pr. definisjon skal vel ikke avkommet etter 2 forskjellige arter være fruktbart?

Robert
Hybrider er ofte, men ikke alltid, sterile. Skal vistnok ha noe med antall kromosoner og "innstilliger" i disse å gjøre. Hvor nærmere de systematisk sett er hverandre, dess større er sjansen for en forplantningsdyktig hybrid.

Tarantella Robert?

E
Tarantella Robert ja

Er klar over at noen hybrider er produktive, men ut fra den definisjonen av art som jeg har lært så skal ikke 2 arter få fruktbart avkom. Men har jo også lært at 2 arter fra forskjellige slekter ikke skal kunne få avkom overhodet, men har jo også sett at slike kryssninger kan skje i fangenskap.

Robert

Begrepet art blir definert på mange måter. Så det å ha en klar formening om hva en art er; er ikke enkelt. Mang arter innenform familien Loricariidae er jo ikke en gang beskrevet.
I slekten Hypancistrus er det egentlig ikke usansynlig at vitenskapen kommer til å benytte seg av begrepet unerarter i fremtiden. (enten man liker det eller ikke). Spesielt på de inndividene som kommer fra Brasil. Da vil jo disse pr. def. ikke være hybrider, men bastarder!

Det er vel mange slekter av tarantellene som har krysset seg i hobbyen også. Så noen Aviculara hybrider nå nylig. På fredag skal jeg prøve å parre de Lasiodoraene mine. Håper det går bedre denne gangen.

E
Ok de skal ha hvert sitt akvarium,men eg syns det er greitr og vite om de kan gå i lag eller ikke
Ja, disse begrepene er ikke helt enkle. Systematikken er ett stort emne for de som har mye fritid

Tror nok kanskje ikke det er så dumt å introdusere underarter i enkelte slekter, og uten å ha studert de, så er mange av Hypancistrus artene såpass like at jeg blir overasket om de alle viser seg å være egne arter. Men gi de ett par millioner år til med evolusjon så har de nok utviklet seg til egne arter.

Hybrider av Avicularia er dessverre ikke sjeldent i hobbyen, gjelder dessverre også ett par andre slekter. Tror nok dessverre at hybrider(og bastarder) er noe vi må leve med så lenge som vi holder dyr i fangenskap.

Lykke til med parringen av dine Lasiodora.

Robert
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap