Enkel l-malle

Hei. har tenkt å skaffe meg en L-Malle til karet mitt, men jeg kan ikke serlig mye om Maller generelt. så lurer på hvilken L-Malle som kunne passe i karet mitt (54l) og som ikke er for vanskelig.

Mvh: PK
Det er ikke så mange L-maller som er egnet for å bo i en 54-liter i lengden dessverre.
Ok, men hvor lang tid tar det før de små blir for store for karet? kan jo selge eller gi bort.

Hei kjøp deg et par vanlig ancistruser sp oppdrettversjon så har du en billig bra malle som går fint i en 54 lt...
Og det tar lang tid før den blir 15 cm som det står her:
Det går også ann å kjøpe inn noen klovneplecoer, disse blir rundt 10 cm. Men ville ikke hatt mange i karet.

Har Ancistrus allerede.
Hva med L-169? disse blir jo mindre enn Ancistrus.

Tom Kristiansen
Det går også ann å kjøpe inn noen klovneplecoer, disse blir rundt 10 cm. Men ville ikke hatt mange i karet. [URLBLOCK1]

Synes de høres litt vanskelige ut jeg, etter det jeg leste i fiskebasen. gidder ikke legge hele akvariet til rette for en eller to sky maller

Nei hold deg til en type malle i et 54 lt.....
Du kan jo skaffe deg en albino vis det er den vanlige brune du har da er det litt forskjellige farver og se på...
Er ikke så mye som må legges til rette da, men de må ha røtter til fordøyelsen.

Men er ikke så mange maller som passer inn i 54literen din, du kan evt sjekke ut otto`er da
Ja, jeg vurderer ottoer. hvor mange eventuelt?

Buskiz
Nei hold deg til en type malle i et 54 lt..... Du kan jo skaffe deg en albino vis det er den vanlige brune du har da er det litt forskjellige farver og se på...

Ja, men venter til den jeg har er Kjønnsmoden, så jeg ser hvilket kjønn jeg skal kjøpe. Kan vanlig Ancistrus og albino få egg?
Vil det da bli 50/50 i farger?

Akkurat det vet jeg ikke helt, men det kommer jo ann på hvilke gener mor og far overfører det. Men jeg ville helelr valgt 2 vanlige ancistruser og ikke albino versjonen.
Tom Kristiansen
Akkurat det vet jeg ikke helt, men det kommer jo ann på hvilke gener mor og far overfører det. Men jeg ville helelr valgt 2 vanlige ancistruser og ikke albino versjonen.

Hvorfor det? på grunn av fargen eller noe med fisken?
Altså albino versjonen er jo ikke en egen art av ancitrus sp oppdrettsvarianten etter min viten, men den har et defekt gen som gjør at den blir mye lysere enn den skal være. Så blander du da en vanlig ancistrus med en albino så er det ikke sikkert at noen av ungene blir albino, men muligheten er jo absolutt til stede ville jeg tro,

Skulle jeg si noe galt her så får heller folk rette på meg
ok. Men Albinoen er jo veldig fin, lyser opp akvariet litt tror jeg velger den når tiden er inne.
Men.. Kansje jeg setter opp et mallekar senere? Hvor stort burde dette være for å kunne holde på noen enkle maller, å fremdeles kunne være hjem for ett parr andre fisk?
Det må du tilpasse etter hvilken art du skal ha, når den tid kommer. Gå inn i fiskebasen og let opp en malle du liker og bygg karet rundt den.
Dette har jeg skrevet i en annen tråd angående albino/ikke-albino og nedarving:

En liten oppsummering:

normalfarget/ikke bærer av albinogen x normalfarget/ikke bærer av albinogen
= alle normalfarget/ikke bærer av albinogen

normalfarget/ikke bærer av albinogen x normalfarget/bærer av albinogen
= halvparten normalfarget/ikke bærer av albinogen og
halvparten normalfarget/bærer av albinogen

normalfarget/ikke bærer av albinogen x albino
= alle normalfarget/bærer av albinogen

normalfarget/bærer av albinogen x normalfarget/bærer av albinogen
= en fjerdedel normalfarget/ikke bærer av albinogen
to fjerdedeler normalfarget/bærer av albinogen