- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Krise i l-046 karet.
Krise i l-046 karet.
Vannkvalitet god, aldri vært sykdom i karet. De voksne har begynt å yngle. Første kull, 6 stk. Fire døde i løpet av kort tid. Ingen tegn som kunne gjøre at jeg skjønte hva dette var. Nytt kull ute av hulen for noen dager siden. I dag tre av de minste døde. Ligger bare der som strømmen har ført dem og er livløse.
Trenger hjelp. Aldri skjedd noe liknende i noen av mine kar, kun med denne rasen.
Bakgrunnsinfo. 180 l hjørnekar. Utvendig pumpe og to innvendig, masse strøm i vannet. Fin sand og huler/skifer til hjemmesteder. Noen få planter. Vannet holder rundt 30 grader, og er i bra. Hulene plassert i to grupper. Ynglen holder seg alltid til den ene gruppen, mellom hulene. Forer med Tetra tabimin, hver kveld når lyset slukkes. 8-12 tabletter. 9 voksne og 5 yngel( to fra første kull, og tre fra et kull jeg ikke ante at hadde kommet) Nå rundt 5-7 nye yngel i tillegg til de tre døde.
Alle gode råd og mottas med takk.
Trenger hjelp. Aldri skjedd noe liknende i noen av mine kar, kun med denne rasen.
Bakgrunnsinfo. 180 l hjørnekar. Utvendig pumpe og to innvendig, masse strøm i vannet. Fin sand og huler/skifer til hjemmesteder. Noen få planter. Vannet holder rundt 30 grader, og er i bra. Hulene plassert i to grupper. Ynglen holder seg alltid til den ene gruppen, mellom hulene. Forer med Tetra tabimin, hver kveld når lyset slukkes. 8-12 tabletter. 9 voksne og 5 yngel( to fra første kull, og tre fra et kull jeg ikke ante at hadde kommet) Nå rundt 5-7 nye yngel i tillegg til de tre døde.
Alle gode råd og mottas med takk.
Postet 21.11.08 kl 15:01
Postet 21.11.08 kl 15:04
Postet 21.11.08 kl 15:44
Postet 21.11.08 kl 16:10
Uff, dette hørtes lite festlig ut Lissen 31...
Fortablettene du bruker løser seg opp rimelig fort. Med så mye flow i karet er det jo en mulighet for at foret havner i pumpene før det havner i mallemagene.... Hva med å skru ned flowen litt ved foringstid? Evt. fore litt med mat som ikke like lett forsvinner inn i pumpa, f.eks. reker ol?
Fortablettene du bruker løser seg opp rimelig fort. Med så mye flow i karet er det jo en mulighet for at foret havner i pumpene før det havner i mallemagene.... Hva med å skru ned flowen litt ved foringstid? Evt. fore litt med mat som ikke like lett forsvinner inn i pumpa, f.eks. reker ol?
Postet 22.11.08 kl 00:34
Postet 22.11.08 kl 01:21
Postet 22.11.08 kl 02:23
Inaktiv bruker

Hva med frossen artemia?
Postet 22.11.08 kl 04:04
H. zebra fores helt greit opp med hovedsaklig tørrfor. Jeg bruker Credo oppdrettsfor, Wardley rekepellets, Tetra discus bits, Tabimin og hermetiske erter i tillegg hvis det er små fisk i karet.
Jeg forer minst 3 ganger til dagen når det er yngel i karene, og sjeldnere i perioder uten små yngel. For at maten skal legge seg på bunn på en hensiktsmessig måte kan det være lurt å kutte ned på sirkulasjon og bruke diffusor.
Jeg forer minst 3 ganger til dagen når det er yngel i karene, og sjeldnere i perioder uten små yngel. For at maten skal legge seg på bunn på en hensiktsmessig måte kan det være lurt å kutte ned på sirkulasjon og bruke diffusor.
Postet 22.11.08 kl 15:17
Ok, så da kan det være at de rett og slett har fått for lite mat. De voksene er veldig glad i rekepellets, men noen sa det kunne være for tung kost for yngel. Men da kan jeg kanskje variere litt og så fore oftere enn jeg gjør nå. Har fått 5 av de opp i en yngelkasse, så de får i alle fall nok mat de som er der.
Takker for alle svar.
Takker for alle svar.
Postet 22.11.08 kl 19:01
Jeg synes det er mest praktisk å la dem gå i hovedkarene hos meg. Dette er det delte meninger om.
Hvis du skal ha dem i yngelkasse må du sørge for god ventilasjon, sand i bunn og små trebiter eller eikeløv dem kan gjemme seg under. Yngelkassen festes med en kraftig algemagnet. Snegler til å holde rent er et must.
Hvis du skal ha dem i yngelkasse må du sørge for god ventilasjon, sand i bunn og små trebiter eller eikeløv dem kan gjemme seg under. Yngelkassen festes med en kraftig algemagnet. Snegler til å holde rent er et must.
Postet 22.11.08 kl 19:08
Har satt de som jeg har fått tak i, i det yngelkar i selve karet. Ikke den typen som er av plast, men den typen som er laget av stoff..... Luften på pumpen er satt litt mot dette karet, så det er god gjennomlufting der. Under foring, så flytter jeg litt på luften. De har fått en kvart kokosnøtt som gjemmested. Suger ut matrester hver dag, så det ikke skal bli grisete.....
Nå har jeg 8 stk der, og vet det finnes en eller to til i karet. (de er gode på å gjemme seg, og raske er de også) Ikke noen flere døde etter at de fikk nytt bosted.
8 i yngelkar + 2 i karet + 4 døde. Er dette et vanlig antall, eller bør jeg lete mer, for å se om det kan være fler som gjemmer seg?
Nå har jeg 8 stk der, og vet det finnes en eller to til i karet. (de er gode på å gjemme seg, og raske er de også) Ikke noen flere døde etter at de fikk nytt bosted.
8 i yngelkar + 2 i karet + 4 døde. Er dette et vanlig antall, eller bør jeg lete mer, for å se om det kan være fler som gjemmer seg?
Postet 26.11.08 kl 12:01