- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Veldig sky peckoltia sabaji - l075
Veldig sky peckoltia sabaji - l075
Jeg kjøpte en L075 for ca 2 mnd siden. Skulle ha en malle som ville være nokså effektiv mot alger og samtidig se bra ut... Falt pladask for denne! Den var dyr også, kosta 450kr... Men jeg ser den jo nesten aldri, den har flytta inn i en hule sammen med to voksne praktbotia og der er den fram til en stund etter at lyset er slukket før den kommer frem. Er det noe jeg kan gjøre for å få frem denne krabaten litt oftere? Jeg har aldri sett den komme når jeg fôrer eller noe, uansett hva jeg fôrer med. Alle tips taes i mot med takk!
Postet 11.01.09 kl 20:00
De fleste l-maller er ofte litt sky i starten. Og alene så er det ikke sikkert du kan forvente å se den så mye før den finner sin plass.
Det handler litt om å ha et kar godt beplantet med røtter og gjerne planter som skaper litt skygge. Jo mindre lys man har ned i karet jo mer er ofte mallene fremme er min opplevelse. Da stiller det litt andre krav til hvilke planter man har i karet. I tillegg bør du kanskje legge til rette for at Sabaji din finner seg et gjemmested som du kan følge med på. Det vil ta litt tid før den finner stamplassen og holder seg mye der.
Hadde du kjøpt 4stk -> så hadde du nok helt klart sett mer til den og andre i gruppa.
Når det gjelder foring så ville jeg vel ikke forvente at den skal henge på ruta og plantene dine for å spise alger hele tiden. Den spiser både kjøtt og grøntfor så her kan du variere i hva du forer med. I starten vil jeg anbefale å fore den like før lyset skru seg av. Eller etter at lyset går av. Spørs hvor mange fisker den går sammen med og hvor glupske de er. Viktig at den forsiktige malla også får mat. Ellers begynner den nok å gå løs på bladene på plantene dine.
Det er jo en meget flott L-malle som jeg også gjerne skulle hatt en gruppe av den dagen jeg får noen større kar
Det handler litt om å ha et kar godt beplantet med røtter og gjerne planter som skaper litt skygge. Jo mindre lys man har ned i karet jo mer er ofte mallene fremme er min opplevelse. Da stiller det litt andre krav til hvilke planter man har i karet. I tillegg bør du kanskje legge til rette for at Sabaji din finner seg et gjemmested som du kan følge med på. Det vil ta litt tid før den finner stamplassen og holder seg mye der.
Hadde du kjøpt 4stk -> så hadde du nok helt klart sett mer til den og andre i gruppa.
Når det gjelder foring så ville jeg vel ikke forvente at den skal henge på ruta og plantene dine for å spise alger hele tiden. Den spiser både kjøtt og grøntfor så her kan du variere i hva du forer med. I starten vil jeg anbefale å fore den like før lyset skru seg av. Eller etter at lyset går av. Spørs hvor mange fisker den går sammen med og hvor glupske de er. Viktig at den forsiktige malla også får mat. Ellers begynner den nok å gå løs på bladene på plantene dine.
Det er jo en meget flott L-malle som jeg også gjerne skulle hatt en gruppe av den dagen jeg får noen større kar
Postet 11.01.09 kl 20:18
Jeg fôrer variert og legger innimellom også grønntfôr som squash over natta, men mine praktbotia er relativt hissige på alt fôr som ligger på bunnen så jeg er nokså sikker på at den ikke får tak malletabletter etc før botiaene har fortært rubbel og bit...
Jeg ser at den egentlig bør ha et større akvarium enn mitt, det er nok ikke noe problem enda da den bare er 7-8cm lang men tror ikke jeg satser på å kjøpe en gruppe av dem i alle fall. Lurer nesten på å selge den og kjøpe en liten gruppe ancistrus i stedet, men de er vel ikke like gode algespisere... Også ser de jo ikke like fancy ut heller, men de får jeg vel kanskje i det minste se
Og bladene er en sorgens kapittel uansett, skulle tro jeg kun har valgt fisk ut i fra hvor hissige de er til å ødelegge planter :/
Jeg ser at den egentlig bør ha et større akvarium enn mitt, det er nok ikke noe problem enda da den bare er 7-8cm lang men tror ikke jeg satser på å kjøpe en gruppe av dem i alle fall. Lurer nesten på å selge den og kjøpe en liten gruppe ancistrus i stedet, men de er vel ikke like gode algespisere... Også ser de jo ikke like fancy ut heller, men de får jeg vel kanskje i det minste se
Og bladene er en sorgens kapittel uansett, skulle tro jeg kun har valgt fisk ut i fra hvor hissige de er til å ødelegge planter :/
Postet 11.01.09 kl 20:37
Inaktiv bruker

Marit74Jeg fôrer variert og legger innimellom også grønntfôr som squash over natta, men mine praktbotia er relativt hissige på alt fôr som ligger på bunnen så jeg er nokså sikker på at den ikke får tak malletabletter etc før botiaene har fortært rubbel og bit... Jeg ser at den egentlig bør ha et større akvarium enn mitt, det er nok ikke noe problem enda da den bare er 7-8cm lang men tror ikke jeg satser på å kjøpe en gruppe av dem i alle fall. Lurer nesten på å selge den og kjøpe en liten gruppe ancistrus i stedet, men de er vel ikke like gode algespisere... Også ser de jo ikke like fancy ut heller, men de får jeg vel kanskje i det minste se ;) Og bladene er en sorgens kapittel uansett, skulle tro jeg kun har valgt fisk ut i fra hvor hissige de er til å ødelegge planter :/
Hei.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg beholdt peckoltian og heller solgt botiaene. De trrenger mer plass enn L075 mallen.
Tror det går helt fint med peckoltian i karet ditt, men som du sier den kommer ikke til maten pga andre som er raskt frempå og tar rubbel og bit.
Når det gjelder ancistrus og alger er nok ancistrusen en vel så god algespiser som peckoltiaen.
Postet 11.01.09 kl 20:52
Ja nei den blir jo litt større enn hva som kanskje er anbefalt i en 160 liter. Regner med at det er 160 liter du har. Mener det var det som stod i profilen din.
Praktbotian kan vel fort være litt glupsk. Har hørt andre som har sagt det.
Men det skal tas med at selvom den vokser så sakte (det gjør jo L075 din også) så kan Praktbotian bli 40cm
Men det er en pen fisk, så mange som liker den.
Jeg tror uansett at Peckoltia din kommer til å føle seg litt mer til rette etterhvert. Du får gi den litt tid. Så får vi se om botian tar helt kontrollen. Har ikke erfaring med akkuratt Sabaji så jeg vet ikke hvor sjef den blir
De Peckoltia jeg har hatt har i hvertfall brukt noen uker på å ta seg til rette og finne sin plass. Mat tror jeg de får seg uansett selvom du ikke ser den spise.
Nå skal det sies at ancistrus finnes i mange varianter. Ancistrus sp oppdrettsvariant som er mest å finne på markedet er kanskje ikke den mest spennende. Men finnes mange andre. Om du vil ha noen gode algespisere og yngel etterhvert så kjøper du deg noen ungfisk av den vanlige Ancistrus eller L-144. Da får du fisker som er lette å holde. Spiser alger og ikke er sjenerte i matveien. Samt er mye fremme og viser seg frem. Og når de har spist seg mette i en stund og blir kjønnsmodne så kanskje det blir flere.
L-144 får du får under 50 lappen privat. Og Ancistrus til 10 kr stk som ungfisk.
Men gi nå den Sabaji din litt tid
Og om du skulle ønske deg en fin Peckoltia kan jeg anbefale L-015 den er mye fremme i mitt kar i hvertfall. Og billigere enn Sabaji. Finner den nok ifra 100 lappen som ungfisk.
Praktbotian kan vel fort være litt glupsk. Har hørt andre som har sagt det.
Men det skal tas med at selvom den vokser så sakte (det gjør jo L075 din også) så kan Praktbotian bli 40cm
Men det er en pen fisk, så mange som liker den.
Jeg tror uansett at Peckoltia din kommer til å føle seg litt mer til rette etterhvert. Du får gi den litt tid. Så får vi se om botian tar helt kontrollen. Har ikke erfaring med akkuratt Sabaji så jeg vet ikke hvor sjef den blir
De Peckoltia jeg har hatt har i hvertfall brukt noen uker på å ta seg til rette og finne sin plass. Mat tror jeg de får seg uansett selvom du ikke ser den spise.
Nå skal det sies at ancistrus finnes i mange varianter. Ancistrus sp oppdrettsvariant som er mest å finne på markedet er kanskje ikke den mest spennende. Men finnes mange andre. Om du vil ha noen gode algespisere og yngel etterhvert så kjøper du deg noen ungfisk av den vanlige Ancistrus eller L-144. Da får du fisker som er lette å holde. Spiser alger og ikke er sjenerte i matveien. Samt er mye fremme og viser seg frem. Og når de har spist seg mette i en stund og blir kjønnsmodne så kanskje det blir flere.
L-144 får du får under 50 lappen privat. Og Ancistrus til 10 kr stk som ungfisk.
Men gi nå den Sabaji din litt tid
Og om du skulle ønske deg en fin Peckoltia kan jeg anbefale L-015 den er mye fremme i mitt kar i hvertfall. Og billigere enn Sabaji. Finner den nok ifra 100 lappen som ungfisk.
Postet 11.01.09 kl 20:58
Vil sabajien føle seg mer hjemme om den får selskap av andre L maller av et slag? Jeg planlegger å fikse et par kokkosnøtthuler ekstra slik at den får sitt eget sted og ikke må dele med botiane, kanskje dette også vil få den litt mer frem?
Jeg skal gi den litt mer tid
Og jeg er utrolig fasinert av praktbotiaene, har to på ca 10cm og tre småtasser på ca 4cm, disse har nok plass her enda og skal få bli en stund til, men jeg vet at de bør ha et større kar enn 160l på sikt
Jeg skal gi den litt mer tid
Og jeg er utrolig fasinert av praktbotiaene, har to på ca 10cm og tre småtasser på ca 4cm, disse har nok plass her enda og skal få bli en stund til, men jeg vet at de bør ha et større kar enn 160l på sikt
Postet 11.01.09 kl 21:17
Nå har jeg som sagt ikke noe erfaring med L075 så det vet jeg ikke noe om den skulle blir mer "husvarm" om den fikk flere maller. Men jeg tror egentlig du kan droppe Kokosnøtthule den vet jeg ikke om L075 syns er så spennende.
Men har du en rot i karet som den kan gnage litt på og gjemme seg så har du nok løsningen der. Den er nok ikke botiaen så veldig intressant heller.
I karet mitt med Peckoltia L015 så har jeg flere store røtter av forskjellige typer. Og de er fremme og spiser hver gang jeg mater. Og de viser seg ellers av og til selv med lyset på. Men de har hovedplassen sin i nærheten av rota. De går sammen med Discus, Kobbertetra og Corydoras Sterbai.
Men...
Skulle du satt inn hule måtte det blitt ett leksrør eller skiferhule som passer til str på mallen din. Da kan det hende den slår seg til ro der og finner plassen sin.
Håper kanskje noen som har hatt Sabaji kan hjelpe deg litt på vei her.
Men har du en rot i karet som den kan gnage litt på og gjemme seg så har du nok løsningen der. Den er nok ikke botiaen så veldig intressant heller.
I karet mitt med Peckoltia L015 så har jeg flere store røtter av forskjellige typer. Og de er fremme og spiser hver gang jeg mater. Og de viser seg ellers av og til selv med lyset på. Men de har hovedplassen sin i nærheten av rota. De går sammen med Discus, Kobbertetra og Corydoras Sterbai.
Men...
Skulle du satt inn hule måtte det blitt ett leksrør eller skiferhule som passer til str på mallen din. Da kan det hende den slår seg til ro der og finner plassen sin.
Håper kanskje noen som har hatt Sabaji kan hjelpe deg litt på vei her.
Postet 11.01.09 kl 21:30
Jeg har en stor redmoorerot som går nesten hele lengden av akvariet og som har mange greiner å gjemme seg i. Når sabajien er ute på natta så ser jeg den noen ganger ligge rundt på rota men den styrter tilbake til hulen hvis jeg skrur på lyset i rommet, altså ikke akvarielyset, men taklampa i stua...
Nå synes jeg skiferhulene er så utrolig lite pene at jeg må finne et alternativ til de!
Nå synes jeg skiferhulene er så utrolig lite pene at jeg må finne et alternativ til de!
Postet 11.01.09 kl 21:54
Endret: 11.01.09 kl 21:56