- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Overgang fra ancistrus sp (vanlig) til l046 et for stort steg?
Overgang fra ancistrus sp (vanlig) til l046 et for stort steg?
Hei
Jeg har hatt Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ i noen år nå. Har både hatt disse i selskapsakvarium (95ltr) og i oppdrettsakvarium (85ltr).
Så kom jeg i skade for å begynne å lese litt mer om maller og så at
L046 ikke var for stor for oppdretts akvariet mitt og veldig fin (er klar over at disse er styggdyre).
Er overgangen fra vanlig ancistrus sp til L046 for stor å ta i en jafs? Burde jeg prøve meg på noe annent for å mykne overgangen?
Bruker mine vanlige ancistrus til å perfeksjonere oppdrettsakvariumet. Planlegger automatisk vannskifte (overløps avrenning og gardena drypp).
Skal sette inn en Eheim 2229 i tillegg til min Eheim 2113 i kveld så bilogisk filtrering blir vel ikke akkurat underdimmensjonert.
Vil mine ancistrus tåle all den sirkulasjonen som jeg trenger til L046, eller må jeg vinkle strålerørene inn mot veggen slik at jeg ikke får så mye strøm for ancistrusene (hvis L046 flytter inn flytter de ut)?
Håper noen har noen hint her, har lest forumet opp og ned + L-maller boken fra back to nature og har ikke funnet noe (annent enn eventuellt prisen) som jeg synes at hindrer dette fra å gå greit.
Jeg har hatt Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ i noen år nå. Har både hatt disse i selskapsakvarium (95ltr) og i oppdrettsakvarium (85ltr).
Så kom jeg i skade for å begynne å lese litt mer om maller og så at
L046 ikke var for stor for oppdretts akvariet mitt og veldig fin (er klar over at disse er styggdyre).
Er overgangen fra vanlig ancistrus sp til L046 for stor å ta i en jafs? Burde jeg prøve meg på noe annent for å mykne overgangen?
Bruker mine vanlige ancistrus til å perfeksjonere oppdrettsakvariumet. Planlegger automatisk vannskifte (overløps avrenning og gardena drypp).
Skal sette inn en Eheim 2229 i tillegg til min Eheim 2113 i kveld så bilogisk filtrering blir vel ikke akkurat underdimmensjonert.
Vil mine ancistrus tåle all den sirkulasjonen som jeg trenger til L046, eller må jeg vinkle strålerørene inn mot veggen slik at jeg ikke får så mye strøm for ancistrusene (hvis L046 flytter inn flytter de ut)?
Håper noen har noen hint her, har lest forumet opp og ned + L-maller boken fra back to nature og har ikke funnet noe (annent enn eventuellt prisen) som jeg synes at hindrer dette fra å gå greit.
Postet 11.02.09 kl 13:15
Postet 11.02.09 kl 14:21
Postet 11.02.09 kl 14:31
Endret: 11.02.09 kl 14:33
Postet 11.02.09 kl 14:44
Vidar AlfeiGod sirkulasjon er viktig!
Regner med at Eheim 2229 og 2113 skulle levere nok sirkulasjon i et 85 liters akvarie? De gir vel offisielt ca 1000ltr/t, vet ikke hvor mye en må slå av for å få reelle tall.
Eheim 2229 sin arbeids syklus skal etter som jeg har forstått også hjelpe på oksygeninneholdet i vannet (hvis dette ikke bare er en myte da).
Hvis det ikke er nok så er det vel bare å bruke en ekstra sirkulasjons pumpe.
Vidar AlfeiDu må hvertfall ha kunnskap om vannverdier for å holde hypancistrus zebra.
Tror jeg begynner å få taket på vannverdier nå. Tenkte at det skal stabiliseres likt til karet den jeg ev. kjøper mallene fra i god tid før de blir hentet. Et godt spørsmål da er hva er god tid...?
Vidar AlfeiDet anbefales å holde denne arten som artskar og ikke blande de sammen med andre maller.
De kommer til å ha karet for seg selv.
Postet 11.02.09 kl 14:59
Endret: 11.02.09 kl 15:04
Har du et karr som er satt opp spesielt for disse(har ikke lest alle innleggene før meg) og vet hvilken vannverdier de skal ha, og du klarer og gi dem det, ja da er det null problem.
Begynte selv med diskuser for ca.4 år siden pga alle sa det var umulig, noe det ikke er.
Så har du det jeg har skrevet, dvs et perfekt karr med perfekt filtrering, ja da sier jeg-GÅ FOR DET.
Moro og drive med noe som ikke "alle"andre driver med.
Og artskarr er jo en seff, mener jeg også da.
Begynte selv med diskuser for ca.4 år siden pga alle sa det var umulig, noe det ikke er.
Så har du det jeg har skrevet, dvs et perfekt karr med perfekt filtrering, ja da sier jeg-GÅ FOR DET.
Moro og drive med noe som ikke "alle"andre driver med.
Og artskarr er jo en seff, mener jeg også da.
Postet 11.02.09 kl 21:38
Endret: 11.02.09 kl 21:40
Postet 11.02.09 kl 21:53
Det er ikke sirkulasjon som er det store cluet her men rikelig med oksygen i vannet. Begge gangene min gruppe har lekt så har det vært tilnærmet minimalt med sirkulasjon i vannet men bra med oksygen. Vil heller anbefale deg å gi de rikelig med ro enn å fly å bytte vann i tide og utide. De er imotsetning til hva mange sier ekstremt hardføre men trenger artskar for å klare seg optimalt. Det kan gå mange uker imellom hver gang jeg bytter vann i mitt kar uten problem. Den ene gangen lekte de rett etter ett vannbytte. Og da hadde det gått nesten 4 uker siden forrige vannbytte.
Postet 12.02.09 kl 18:24
Frode BakkenVil heller anbefale deg å gi de rikelig med ro enn å fly å bytte vann i tide og utide..
Blir vel med 1 vanlig vanbytte i uka med slamsuging og daglig automatisk vannbytte hvor vannet renner inn med ca 1/2 liter i timen. Skal ikke bli mye forstyrrelse av det. Det kommer til å bli et rent artskar også. Så ro skal de få.
Postet 13.02.09 kl 19:05
Postet 14.02.09 kl 23:06