Gravende ancistrus, gitt...

Jeg flyttet nettopp (sent i går kveld) fiskene mine fra et akvarium med grov grus til fin sand.
Da jeg sto opp i dag så jeg at begge røttene jeg har i karet har sunket langt ned i sanden. Den ene, som ble flyttet med fra det gamle (favorittrota til Det store Dyret), ligger nesten helt nede på glasset.

Er det sånn vanlige ancistrus gjør når det er mulighet til å grave i sanda?
Er det noen sjanse for at jeg kan jevne ut sanda igjen og at han kanskje slutter etter hvert?

Det gjør jo ikke noe at underlaget er ujevnt, men det blir litt mer stress at alle groper som samler opp avfall er dekket av røtter når jeg skal mudre.

FørEdit: i skrivende stund sitter jeg og ser på at Dyret henger under den lille rota og slår med halen så sanda fyker.

Dette var en ting jeg ikke hadde tenkt over før jeg skiftet underlag, gitt...
Den prøver vel å finne seg en brukenes hule. Så lenge den ikke finner det under en rot, eller et annet sted vil den vel forsette å lete/prøve å lage selv under en rot/stein
Det eneste som hjelper er å fikse en ordentlig hule til den, med andre ord.

Det var noe slikt jeg regnet med, så da får jeg sjekke salgstrådene eller gå ut og finne noen fine takstein...

Takk for tips.
Det ble takstein, gitt.

Utrolig hva man orker å gjøre når én enkelt fisk holder på å ommøblere hele landskapet i akvariet...

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1017&thread_id=41177&sr=1

LJ
Jepp det er helt vanlig at mange ancitruser graver seg ned under røtter.
Har den adferden selv jeg i 660 l min, der er det masse huler i tillegg, men enda så graver noen av hannene seg egene huler.

Forresten fint oppsett du har, det likte jeg godt.
Jo, takk, De

Det blir nok noen endringer etter hvert. Blant annet skal filteret du ser til venstre ut når Juwel-filteret får kjørt seg inn. Grunnen til at det grønne er der er at jeg nettopp startet akvariet og var ivrig etter å få fiskene over og få avviklet det gamle som var fullt av alger og nedspiste planter. Vannverdiene var like, så jeg flyttet med filteret for å ha nok bakterier til å begynne med.

Uansett: der filteret står nå tenker jeg på å lage en steinrøys som flere fisk kan bruke. Med litt kreativitet og enda mer bruk av vinkelsliper og silikon håper jeg å kunne konstruere noe med en del huler og hull som noen kan gjemme seg i.

Noen flere planter blir det nok også, men det kommer jeg til å se litt an siden de som er der er helt nye og jeg ikke vet helt hvor høye de vil bli.

Har du forresten noen forslag til hva jeg kan befolke karet med i tillegg til SAE og Ancistrus? Sølvhaiene der inne vil nok flytte ut etter hvert som de blir store, men hvis jeg finner noe som kan bo der lenger, og som liker seg i samme vannsjiktet, er det mulig de blir omplassert tidligere.

Og hvis flere ancistrus flytter inn: vil de ha egne huler alle sammen, eller trives de med å henge litt her og der?

LJ
Stort er karret?
Og er det noen spesiell verdensdel du like framfor andre?

Masse fint og velge i, så ikke lett å befolke et karr nei.
Jeg har jo en stor hjærlighet for diskuser og scalarer da.+ L134(som jeg har en stim av i 660 l).
Men igjen hvor stort er dette oppsettet?
Karet er 240 liter.
Det er derfor sølvhai egentlig ikke har noe der å gjøre, i hvert fall ikke når de blir større.
Folka på Tropehagen her i byen klarte selvfølgelig ikke å opplyse om dette da jeg kjøpte de to første for å ha i et 30 liters akvarie en gang for mange år siden.

Jeg har ingen favoritt-verdensdel, egentlig. Jeg er mest interessert i å ha fisk som kan være spennende å følge med på og som har litt særpreg.

Jeg har vurdert fisker som forskjellige botia-arter, men jeg har også vært inne på tanken å fylle alt over bunnen med en kjempestim guppy, som er både fine og aktive.

Discus og scalare har jeg egentlig ikke helt sansen for selv. Jeg er mer tradisjonalist og vil ha fisk som er lang og har hode foran og hale bak
SAE startet for eksempel som nyttefisk for å fjerne alger, men dem har jeg etter hvert blitt både fortrolig med og glad i.

Når det er sagt liker jeg maller godt og trives med å følge med på en raring som roter rundt på bunnen som en annen uteligger. Jeg vet ikke helt hvilken art eller hvilket kjønn den jeg har nå er. Den ble kjøpt bare under navnet ancistrus på samme butikk for mange år siden og har bodd under den samme rota siden da.

Som du sier: det er masse fint å velge i...
Sumo Botia er utrolig flotte, men vanskelig åfå tak i.
Men sikkert en fisk du ville like, har selv 3 stk av de i "suppa"til kona.
De er koksgrå med 2 lodrette striper på midten som er rosa.
Vil sumoene kræsje med ancistrus? Jeg har som sagt planer om å få noen flere, og da blir det kanskje tett på bunnen...

Og når det gjaldt det andre spørsmålet: vet du om alle ancistrusene vil ha egne huler, eller om det holder med røtter og steiner og slikt?

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap