Kan ancistrus og slamkryper eksistere sammen?

Hvis man lar slamkryperen gå i ferskvann i stedet for brakkvann (mye tyder nemlig på at den liker seg like godt uten salt), kan da disse to fiskene bo i samme kar på f eks 86 liter?

Planen min er å hovedsaklig ha en eller to slamkrypere i karet, og i tillegg bruke det som hvilekar for ancistrus, i tilfelle jeg får et framtidig par til å leke i hovedakvariet mitt.

Spørsmålet er bare om slamkryperen er så territoriell at den prøver å jage ancistrusen. Sistnevnte er jo så rolig uansett at den ikke gidder å jage bort noen som ikke ligger oppå den...
Slamkryper vs andre fisker
Heisann, vi har 2 slamkrypere sammen med guppy. Vi hadde 10 og nå har vi bare 5 igjen. Dette har vært voksne guppy. Sier ikke at alle slamkrypere spiser fisk, men det kan hende
Vi hadde to andre for en tid tilbake, men de rørte ingen fisk.
Trornokdet gårbra du
edet nogen tips kor eg kan få sjuptdise ?
Jeg tror jeg prøver, jeg.
Ancistrus har vist seg å yte respekt fra andre fisker uansett, så den klarer seg nok.

Christoffer: hvis du mener hvor man kan få kjøpt sånne ville jeg prøvd Tropehagen på Straensenteret i Stavanger.
Det er den eneste butikken jeg kommer på i farten, i hvert fall.
Kor et det
Vanilla Ninja
Jeg tror jeg prøver, jeg. Ancistrus har vist seg å yte respekt fra andre fisker uansett, så den klarer seg nok. Christoffer: hvis du mener hvor man kan få kjøpt sånne ville jeg prøvd Tropehagen på Straensenteret i Stavanger. Det er den eneste butikken jeg kommer på i farten, i hvert fall.
kor e det ?? lige det me tropehuset eller ??
Eg ville ikke gjort det, for slamkryper er jo en brakkvannsfisk, og da skal den ha brakkvann=) Eg skal lage slamkryper kar selv nå, og det skal være brakkvann.
Vanilla Ninja
Hvis man lar slamkryperen gå i ferskvann i stedet for brakkvann (mye tyder nemlig på at den liker seg like godt uten salt),

Ser både at fiskebasen her på AF, og de fleste andre steder jeg har lest om den, opplyser om at dette er en brakkvannsart. Har du henvisning til sider på nett hvor det er dokumentert at den trives like godt i ferskvann?
Christoffer Helland
de må isje ha isje ha brakvan

Ikke det at jeg vil trekke ordene dine i tvil, men jeg vil nok ha litt mer dokumentasjon på påstanden før jeg skifter standpunkt
Jaja
eg trod og det men under søkte grundigere så såge et at folk hadde i ferskvan og
Ja de overlever i ferskvann ei stund. Men de er mye mye mer utsatt for sykdommer enn det de er i brakkvann.
Det å ha dem sammen med ancistrus vil jeg ikke anbefale uansett, da slamkryper tilsier at du har et landareal og dermed ikke mye vann i akvariet. Ancistrus kan og bør tross alt ha en del liter og gjemmesteder ettersom den blir bra stor.
De blir isje noge stort søre en..
de blir isje noge støre en slamkryp de blir 15 cm
nei, men de skal tross alt ha 60liter pluss med vann å leve i...
Christoffer Helland
eg trod og det men under søkte grundigere så såge et at folk hadde i ferskvan og ;)

Problemet er at selv om noen holder forskjellige fisk under feil forhold så blir det ikke mer riktig for det Kommer noen derimot med skikkelig dokumentasjon så blir det en annen sak.
Jeg har bare én kilde foreløpig, men jeg har ikke søkt så nøye heller:

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1089060

Når det gjelder vannmengde er jo poenget at slamkryperen har behov for vann å være i når den vil det, og land å være på når den har lyst til det.

Hvis man har et høyt nok akvarie er det ikke noe problem å lage en plattform som er over vann, samtidig som det er god vanndybde under.

Det skal sies at poenget ikke er å ha ancistrus i karet hele tiden, men heller bruke det som en backup hvis jeg har en han som jages vekk eller er sliten etter mye lek. Sånn sett blir det mer hybel enn enebolig.
Hmm. Var ikke lett å bli klok på den linken heller

Han som har skrevet selve innlegget du linket til mener det går greit å holde dem i ferskvann, men da jeg fulgte den anbefalte linken der og de linkene som ble anbefalt på den siden igjen så står det at de må ha brakkvann. Sannelig ikke enkelt å finne ut av.

Det som er helt sikkert er at den i naturen lever i brakkvannsonen og at det aller beste er å gi den samme forhold i akvariet. Som det står i linken så er det ikke like lett å tilvenne alle slamkrypere til ferskvann siden det er avhengig av hvor de er fanget. Dette er det vel ganske vanskelig å finne ut av når man kjøper de.

Konklusjonen må da være at det beste er å holde den i brakkvann, men at det, avhengig av lokalisasjon, kan være mulig å holde de i ferskvann. Jeg regner ikke med at dette automatisk kan overføres til alle artene av slamkrypere så dette gjelder i såfall bare Periophthalmus barbarus.
Din innvending er registrert.

Eller, som folk sier når de later som om de bryr seg om ditt standpunkt: "ja, jeg hører hva du sier".

Men fra spøk til side: jeg skal selvfølgelig gi alle fiskene mine best mulige forhold, og kjenner jeg meg selv rett, med interesse for spesialisering, blir det vel et kar med en eller to slamkrypere og vann og temperatur som passer til disse.

Så får man heller ordne seg med noe annet til karantenebruk/rekonvalesens.
Heldigvis er det alltid minst to sider av en sak Jeg liker alltid å ha mest mulig info før jeg tar en avgjørelse så jeg regner med at det gjelder andre også. Til syvende og sist er det hver enkelt som tar standpunkt til hva de selv ønsker å gjøre.

Jeg er nok av den typen som liker å holde meg til det tryggeste alternativet
Christoffer Helland
eg trod og det men under søkte grundigere så såge et at folk hadde i ferskvan og ;)

Tror du skal holde deg til brakkvann
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap