Mallekar

Har satt opp et 220L kar for mine nyinnkjøpte L201.jeg har en Eheim utvendig pumpe og 2 innvendige pumper ,disse to har en kapassitet på 1800 liter i timen.Det jeg lurer på er om jeg også bør tilføre luft i form av en luftestein.
Oksygen er viktigere enn en hel haug med strøm i karet. Kjøp en slik eheim luftdiffusor og fest den i slangen til det utvendige filtere. Du kan da justere oksygennivået i karet etter eget ønske.
Luft
Setter jeg da denne diffusoren på inn eller ut slangen på filtere.
Du setter den på den delen som blåser ut i akvariet.
Jeg har tenkt å sette opp et 300L kar, planen er å ha en del forskjellige maller oppi det. planen min er å ha sandbund, og overflateplanter, pluss en rot kansje og noen gjemmesteder. hvor mange fisker kan jeg egentlig ha i et 300 L akvarium?

har også noen fisker fra før av som jeg har tenkt å ha oppi, det er bla. Gold Nugget ( L-018 ), Ancistrus L-043, en værål ( den skal visst være glad i sand til å grave seg ned i ) og en sommerfuglfisk ( den er glad i overflateplanter )

noen som kan komme med noen gode råd eller som har noe å kommentere på planen min? ville blitt glad for noen kommentarer
Hvis du har mange nok gjemmesteder og passer på vannbyttene kan man fint ha en del maller i en 300 l. Jeg har mellom 10-15 store L-134 sammen med bl.a 6 ganske store Peru Altum og noe annen fisk i en 250 L. Dette er i tillegg ett kar som det fores ganske hardt i med tanke på at alle skal få nok mat. Det går ihvertfall helt fint det.

Spørs litt på hvor stor L-18 din er. Den kan som sagt bli ganske stor så det er eventuelt noe du må ta hensyn til.
min L-018 er ikke så stor enda, 7-8cm. men det er ikke viktig å ha planter på bunn når jeg bare skal ha slike fisker? bare jeg passer på at det kommer nok oksygen oppi? ( er ikke så glad i å passe på planter )
Som sagt så er det ihvertfall viktig med nok hjemmesteder iform av røtter eller steiner. Planter er egentlig uvesentlig uansett og mest for pynt.
takk og en ting til, vet du om noen andre litt spennende fisker som kan passe i det karet jeg har planlagt? noen som svømmer litt i mellomlaget i vannet?
Du kan jo ha f .eks noen tetra med litt størrelse på, eller barber=) Jeg skal starte opp oppdrettskar/artskar for L-134 i nærmest fremtid eller etter sommerferien, og har da en pumpe som gjør slik at det er god strøm i vannet, og det fulgte med diffusor på pumpen, og den har jeg satt på, slik at vannet er oksygenrikt. I hovedkaret mitt som står på soverommet, har jeg en bobleslange oppi, og har merket litt forskjell, nemlig at jeg ser på fiskene, spesielt mallene, at de liker det=)

Ang spørsmålet ditt ville jeg hatt en stim med barber, for de er ganske robuste. Noen som er veldig fine er: gullbarbe, og tigerbarbe.=D Håper dette var litt til hjelp=)
takk da skal jeg fortsette å planlegge
Jeg har et mallekar på 375liter som jeg har supplert med reker istedet for barber eller tetra. Funke og.
det er ikke noe viktig med sterkt lys i et mallekar?
Nei. Jo lavere belysning jo større sjanse er det for at de er mer ute i de åpne områdene i karet. Ville kanskje valgt tetraer fremfor barber hadde jeg vært deg. Barber er ofte veldig aktive av seg og er også kjent som finne nappere.
Jeg har planlagt litt fisker å ha i malle karet jeg skal sette opp.. har kommet fram til at jeg skal ha en L018, en L024, en L083, og 4 L066, hvor sterk strøm bør jeg ha i karet for best trivsel? hvor mange L/t bør jeg ha?
Jeg har kun ett utvendig filter av typen Rena XP2 som tar 1075 l/t på mitt zebra kar og det funker fint her i og med at de yngler som bare det.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap