Desorientert ancistrus

Satt å kikka litt i karet mitt en stund i stad og la etter hvert merke til den ene Ancistrusen min hadde liggi veldig lenge stille, så jeg dulta litt borti den med en håv, og den reagerte ikke. Så tok jeg den oppi en yngleboks så jeg kunne se litt mer på den. Det er ut som om magen er helt innhul, som om den er veldig tynn, samme på begge sidene av "nesa" pluss at den er ganske blek på tre steder på nesa. Prøve så å ta forsiktig på den, jo den reagerte ikke i det hele tatt. Så putta jeg den tilbake i karet og den la seg rett ned på bunne. Prøvde å ta forsiktig på den igjen, og da reagerte den, men det virket helt desorientert, svømte litt opp ned, og la seg opp ned på bunnen.

Jeg har ikke noe her å måle vannverdiene med nå, men temperaturen er i alle fall ca 26 grader. Alle de andre fiskene oppfører seg helt normalt og svirrer rundt som de pleier.

Har ikke kjøpt fått noen nye fisker oppi der siden rett etter jul eller noe sånt, men satte to nye planter oppi der for fem timer siden, en anubias og en jeg ikke er helt sikker på hva er, ser litt ut som en Vallisneria nana, bare at bladene er litt bredere og den har lysere farge.

Noen som har noen ideer hva som feiler han?
Ancistrusen din er åpenbart i ferd med å sulte ihjel. Tipper den dør i løpet av de neste timene. Det er ingenting å gjøre for å redde fisken når det er gått så langt.
Det du kan gjøre i framtiden for og forebygge slikt er og mate med forskellig fôr gjerne en agurk bit en gang i blandt, da blir fisken "glad" og får det bedre! husk den spiser ikke det samme hver dag i naturen...
Tenkte også på det, siden den er så tynn, men jeg forer dem med både agurk, sqash og spinat.

PS: den lever ennå, men det er mindre liv i den, og den har liggi på samme sted siden kl 21 i går.
Høres ut som den er i ferd med å ta kvelden ja.

Har du røtter i akvariet?
grunnen til den "disorienterte" oppførselen er mest sannsynelig at du drev å tok borti den etc. Og ja, om den ikke spiser noe nå (om du f.eks legger den i et litersmål eller noe med mat i) så er den nok på siste vers ja
jaja, nå er han død

Har røtter ja, og jeg la en agurkbit nesten helt inntil han, men han rørte den ikke.

Noen som har noe ide om hva som egentlig feilte han?, så jeg kan passe på at det ikke skjer igjen?
vanskelig å si, fisker kan f.eks ha medfødte feil vi ikke ser og så går akvaristen å klør seg i hodet. Så lenge det er kun ett isolert tilfelle så er det lite sannsynelig at det er sykdom, og er vannverdier og næring rett så er det nok feil med fisken.
Har foreløpig ikke sett noen liknende symptomer på noen av de andre fiskene.
Får bare følge litt nøye med på de de neste dagene..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap