L-144 blir hvite og dør!

Jeg hadde 4stk som gikk i en 900L, og nå er 2 av dem døde + en som nå begynner å bli hvit. De to første ble først hvite og så døde de. Hva kan være grunnen til dette? Har andre som går for seg selv og de produserer nye unger hele tiden og er i toppform. De er ca. 1år gamle.
Hva er størrelsen på dem (i cm) ?
Og hvordan bytter du vann i dette store karet? Pumper du kaldt vann rett i karet fra vannkranen?
De er ca. 10-12cm store.
Jeg bytter vann to ganger i måneden med kaldt vann.
Jeg har aldri driftet et så stort kar selv, men... jeg antar du har en del fisk i dette karet, og kanskje ganske store fisk også? Det kan være at en økt hyppighet i vannbyttene kan hjelpe. Jeg bytter en gang i uka hos meg, alle karene, og det synes jeg er en veldig god rutine. Jeg forstår at en 900 liter er litt mere jobb å ta, men likevel; har man store og grisete fisk (eller et stort antall mindre fisk), er det viktig å bytte vann tilsvarende ofte.

Kan jo hende du bare har småfisk også, men uansett ville jeg forsøkt å se om et vannbytte i uka kanskje kunne få slutt på dødsfallene. Nitrat bygger seg opp og den eneste måten å bli kvitt det på, er vannbytter. Nitrat, i høye verdier, er i lengden usunt og virker også veksthemmende på fisk.

Jo sjeldnere man tar vannbytte, jo større påvirker det vannverdiene når man først gjør det. Fiskene blir på en måte vant til møkkete vann med en viss mengde nitrat og "forsøpling", samt at ph ligger på et visst nivå (det er ofte forskjell på kranvannet og akvariets ph i godt innkjørte kar). Ved det første vannbyttet på en stund, endres vannverdiene ofte drastisk fordi det er en stund siden sist.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap