Skiferhule for liten?

mallene mine har fått nye skiferhuler... kjøpte den minste strl. av aquamanias på kløfta. nå har jeg fulgt med på dem en stund og nå ser jeg at dama endelig har gått inn i hula til mannen. (den nye skiferhula) men nå ser det ut som at mannen sliter med å komme seg inn i hula, så lenge hun er der. han styrer fælt. først inn med hode men da står halen ut av hula, så går han ut og snur seg og "rygger" inn igjen... sier dette dere noe? hula er ikke for liten??
Hula skal være ca 1,5 x fiske lengden, bredden er ca fiske bredden med den ene pektoralfinnen slått ut, og høyden ca høyden på fisken + halve rygg finnen slått opp. Dette er selvfølgelig veldig omtrentlige mål! De fleste hulene er for store..
1,5 ganger fiskens lengde er ingen standard. Det er hva fiskene gjør det til selv som gjelder. Jeg har hatt yngel av 10 cm maller i 10 cm huler som har vært så trange at det er ett under at det har gått 2 fisk inni den. Tror nok bare hannen din gjør det som er naturlig for ham. Hvis det er første gangen for ham kan han være litt klønete frem til han finner ut hva det er han skal gjøre. Tipper det ordner seg til slutt.
ok.. håper du har rett.. takk for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap