- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Maller som vaker:p
Maller som vaker:p
Postet 28.04.09 kl 16:53
:p
Må slenge på et spørsmål til :P
Ene ancistrusen min har litt stor mage den er ca 11 cm men har bare bitte små barter den andre som er like stor har kjempe bart så jeg lurte på om det kunne vært en dame:P
Ene ancistrusen min har litt stor mage den er ca 11 cm men har bare bitte små barter den andre som er like stor har kjempe bart så jeg lurte på om det kunne vært en dame:P
Postet 28.04.09 kl 17:18
Huer
har vel ikke bart trur ja?
Postet 28.04.09 kl 17:39
Postet 28.04.09 kl 18:08
Postet 28.04.09 kl 18:14
Postet 28.04.09 kl 18:15
Postet 28.04.09 kl 18:16
Postet 28.04.09 kl 18:21
Malle med kulemage.
Det kan være for mye mat eller at mallen har fått forstoppelse. Det kan skje hvis de ikke får riktig fór. Ancistrus sp. er en vegetarmalle slik at for mye animalsk for er ikke sundt for den.
Variert kost med friske grønnsaker som agurk, squash, avskallede erter og røtter er viktig for sunt kosthold til mallene.
Variert kost med friske grønnsaker som agurk, squash, avskallede erter og røtter er viktig for sunt kosthold til mallene.
Postet 28.04.09 kl 18:33
Endret: 28.04.09 kl 18:37
:(
Om det er forstoppelse hva burde jeg gjøre de har røttyer de får tabletter alge og sqaush.??
Postet 28.04.09 kl 18:35
Postet 28.04.09 kl 18:39
Postet 28.04.09 kl 18:58
Postet 28.04.09 kl 19:04
Postet 28.04.09 kl 19:26
:p
hmm ok da kan det jo henne at han/hun har egg å da for det er ikke en sånn kjempe mage som på andre innlegg:P
Postet 28.04.09 kl 21:04
Postet 04.05.09 kl 09:10
Hvis Corydoras eller Ancistrus maller fyker opp til overflaten stadig vekk i løpet av dagen for å snappe luft, så tyder det på en av to ting - eller begge deler på en gang.
Det ene er allerede nevnt her i tråden i svarene; for lite oksygen. Vannoverflaten må bølge litt der hvor filterutblåset er. Det skal stå nesten i overflaten for at vannet skal oppta nok oksygen.
Det andre alternativet er ikke fullt så hyggelig eller lett å gjøre noe med;
det er dårlig vannkvalitet! HVIS akvariet ditt er relativt nyoppsatt (satt i drift i løpet av de siste 4 ukene) så er det stor sjanse for at fiskene snapper luft pga enten nitritt eller ammoniakk. Begge deler er giftig.
Eneste kur er å bytte vann, og det hver eneste dag, inntil filteret har greid å opparbeide seg en stor nok bakteriekultur som tar seg av den biologiske rensingen av vannet. Du bør bytte ca 30% av vannet hver dag. Om du kan, en gang om morgenen og en gang om kvelden.
Hvor stort er akvariet ditt, og hva heter filteret/modellen? Og når satte du i drift akvariet, og når satte du fisker i det?
Det ene er allerede nevnt her i tråden i svarene; for lite oksygen. Vannoverflaten må bølge litt der hvor filterutblåset er. Det skal stå nesten i overflaten for at vannet skal oppta nok oksygen.
Det andre alternativet er ikke fullt så hyggelig eller lett å gjøre noe med;
det er dårlig vannkvalitet! HVIS akvariet ditt er relativt nyoppsatt (satt i drift i løpet av de siste 4 ukene) så er det stor sjanse for at fiskene snapper luft pga enten nitritt eller ammoniakk. Begge deler er giftig.
Eneste kur er å bytte vann, og det hver eneste dag, inntil filteret har greid å opparbeide seg en stor nok bakteriekultur som tar seg av den biologiske rensingen av vannet. Du bør bytte ca 30% av vannet hver dag. Om du kan, en gang om morgenen og en gang om kvelden.
Hvor stort er akvariet ditt, og hva heter filteret/modellen? Og når satte du i drift akvariet, og når satte du fisker i det?
Postet 04.05.09 kl 14:19
Endret: 04.05.09 kl 14:20
mona oHVIS akvariet ditt er relativt nyoppsatt (satt i drift i løpet av de siste 4 ukene) så er det stor sjanse for at fiskene snapper luft pga enten nitritt eller ammoniakk. Begge deler er giftig.
Eller hvis filteret er gått tett. Hos meg er det ofte slik jeg fanger det opp - at coryene snapper luft. Evnen til å ta opp luft fra magen/tarmene, som både sugemaller og coryer har, har de pga. at de i perioder må tåle å leve i oksygenfattig vann i naturen (i tørkeperioder). Noen arter er likevel mer ivrige luftsnappere enn andre. Hos coryene mine skjer det altså stort sett når filteret er i ferd med å gå tett, eller om det er andre filterproblemer på gang. Ancistrusene mine tror jeg ikke jeg noensinne har sett snappe etter luft. Plecoen min, derimot, har alltid vært en ivrig luftsnapper. For tiden går han i discuskaret mitt, og der er det ganske varmt vann (og varmt vann tar opp oksygen dårligere enn kaldere vann), og der vaker han så det smeller i lystoppen. Han har forøvrig alltid vært en serievaker, uansett vanntemperatur, så det er ikke spesielt for karet han nå går i. Jeg ser ingen av de andre sugemallene der vake heller.
Men ancistruser som vaker tyder på at det er noe som er galt, ja. De er ingen ivrige luftsnappere.
Som nevnt over: ancistrusen med små barter kan meget vel være en dame. Ancistrusdamer kan få antydning til barter, men det er mer som skjeggstubber langs leppa, og ikke de gevirene som hannene får.
Postet 04.05.09 kl 14:50
Ok
ja kan være det men har skaffet en slik kule som er litt stor .den blåser ut menhder av oksygen og det hjlper de har ikke vrt oppe en gang etter dette innkjøpet:=)
Postet 04.05.09 kl 22:51