- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus i fødeboks?
Ancistrus i fødeboks?
Jeg har nå fått mine to første fisker, dette er to ancistrus yngel som jeg hentet i dag. Jippi=) Har et 110 liters akvarie, og siden yngelen var så små (ca 1,5 cm..øyemål) var jeg litt redd for å "miste dem" i det store akvariet, eventuelt at di skulle forsvinne i den innebygde juvelpumpa mi, har jeg dem i ei fødeboks i akvariet sammen med en liten trerot. Er dette teit eller går det bra? eventuelt når kan jeg slippe dem i karet, det er ingen andre fisk i foreløbig.
Postet 29.04.09 kl 23:27
Jeg tror du skal slippe dem ut, slik at de kan finne seg mat. Å ha dem i denne boksen vil sannsynligvis føre til at det blir innestengt "dårlig" vann der, og de kan sture og nekte å spise det du gir dem. Som nybegynnere flest er du sikkert litt for rundhåndet med fôret for alle nybegynnere synes fiskene alltid ser så sultne ut, så da gir de litt til, og litt til og litt til... Dette fører til forurensning og dårlig vannkvalitet.
Jeg tror du også bør være forberedt på at de kan stryke med. Å selge Ancistrus som er så små som det du sier, er ikke noe snillt. Dødeligheten er høy ved transport og flytting på så små Ancistrus! De tåler minimalt i den alderen, særlig dårlig takler de endringer i vannkvalitet og lavere temperaturer.
De burde helst vært 4-5 cm før man solgte dem. Da er de langt tøffere.
Er det lenge siden du startet opp dette akvariet?
Jeg tror du også bør være forberedt på at de kan stryke med. Å selge Ancistrus som er så små som det du sier, er ikke noe snillt. Dødeligheten er høy ved transport og flytting på så små Ancistrus! De tåler minimalt i den alderen, særlig dårlig takler de endringer i vannkvalitet og lavere temperaturer.
De burde helst vært 4-5 cm før man solgte dem. Da er de langt tøffere.
Er det lenge siden du startet opp dette akvariet?
Postet 30.04.09 kl 01:47
Endret: 30.04.09 kl 01:49
Akvariet har stått i over 4 uker nå, sjekket ph og nitritt i går med dråpetester og det såg bra ut. Ikke utslag på nitritt, og ph var 7,5 så vidt jeg kunne se.. Det er vel bra? Har foret dem så vidt med litt knust mallefor men turde ikke gi så mye Di var litt bleke når di kom, men nå er di helt mørke. Di forsvinner ikke i pumpa mi da? Eventuelt hvordan kan jeg feste nylonstrømper på el noe? Litt kjedelig å slippe dem ut, for da føler jeg di forvinner helt liksom..hehe..høres sikkert dumt ut.. men når di klarer gjemme seg i fødeboksen ( under den lille rota), så tror jeg liksom aldri jeg finner dem igjen uti akvariet..Men det er vel det beste for dem da kanskje..
Postet 30.04.09 kl 10:17
Postet 30.04.09 kl 22:10
LisAkvariet har stått i over 4 uker nå, sjekket ph og nitritt i går med dråpetester og det såg bra ut. Ikke utslag på nitritt, og ph var 7,5 så vidt jeg kunne se.. Det er vel bra? Har foret dem så vidt med litt knust mallefor men turde ikke gi så mye:) Di var litt bleke når di kom, men nå er di helt mørke. Di forsvinner ikke i pumpa mi da? Eventuelt hvordan kan jeg feste nylonstrømper på el noe? Litt kjedelig å slippe dem ut, for da føler jeg di forvinner helt liksom..hehe..høres sikkert dumt ut.. men når di klarer gjemme seg i fødeboksen ( under den lille rota), så tror jeg liksom aldri jeg finner dem igjen uti akvariet..Men det er vel det beste for dem da kanskje..
Om du har en innvendig pupe trer du bare pumpen ned i et strømpebukse bein og da over innsuget og fester øvre delen med strikk. Må si meg enig med Mona O. at å selge så små ancistrus ikke er snilt, men etter min mening dyreplageri og usmakelig. Dødligheten på disse små søte mallene er FOR stor, ved flytting. Jeg mener min 3 cm bør være et MINIMUM av størrelse før de flyttes til nye hjem
Postet 30.04.09 kl 23:05
Ok, Det hørtes jo enkelt og greit ut=)
Men hva menes om at vannkvaliteten blir dårligere egentlig? Fødeboksen står jo i akvariet..og da blir det vel samme vannkvaliteten i den så i akvariet vel? Di ser ikke ut som di lider eller noe, er aktive og nyskjerrige ser det ut som, er det normalt? Hvor gamle er 1-1,5 cm da sånn ca? Og hvor fort vokser di sånn ca?
Men hva menes om at vannkvaliteten blir dårligere egentlig? Fødeboksen står jo i akvariet..og da blir det vel samme vannkvaliteten i den så i akvariet vel? Di ser ikke ut som di lider eller noe, er aktive og nyskjerrige ser det ut som, er det normalt? Hvor gamle er 1-1,5 cm da sånn ca? Og hvor fort vokser di sånn ca?
Postet 30.04.09 kl 23:23
Endret: 30.04.09 kl 23:25
Postet 30.04.09 kl 23:41
Endret: 01.05.09 kl 11:34
Er enig med KRB. Er det ei vanlig fødekasse du har, med tynne små strimlete åpninger i hver ende blir det lite eller ingen sirkulasjon på vannet. I så fall må du rette pumpeåpningen i mot åpningen i ene enden slik at vannet inne i kassa blir sirkulert. Ellers blir vannet i fødekarret heller dårlig i løpet av kort tid. Kan vel si på en måte at det lille vannet "råtner" uten sirkulasjon. Har du et fødenett stiller saken seg litt annerledes, men ville lievel hatt dem i karret og ikke i nett/fødekarr. Lykke til
Postet 30.04.09 kl 23:53
Postet 30.04.09 kl 23:53
Endret: 30.04.09 kl 23:57
Postet 30.04.09 kl 23:56
Postet 01.05.09 kl 01:27
Takk det var snillt, jeg må korrigere meg selv der. Øyemålet er ikke til å stole på, målte med linjal og di var vertfall 2 cm, så beklager at jeg sa di var mindre. Fiskene ser ut til ha det bra di, kjempesøte Bare redd di forsvinner i pumpa, innebygd juvel pumpe, men di gjør nå sikkert ikke det. klarte ikke feste strømpe på den uansett da. Menne..? hvor fort vokser di ca egentlig?
Postet 01.05.09 kl 16:40
LisJeg har nå fått mine to første fisker, dette er to ancistrus yngel som jeg hentet i dag. Jippi=) Har et 110 liters akvarie, og siden yngelen var så små (ca 1,5 cm..øyemål) var jeg litt redd for å "miste dem" i det store akvariet, eventuelt at di skulle forsvinne i den innebygde juvelpumpa mi, har jeg dem i ei fødeboks i akvariet sammen med en liten trerot. Er dette teit eller går det bra? eventuelt når kan jeg slippe dem i karet, det er ingen andre fisk i foreløbig.
*KORRIGERING* -yngelen var ikke så liten som jeg sa, bare øyemålet mitt som er på bærtur.Målte med linjal og di va minst 2 cm, sikkert litt mer inkl.haletippen..eller hva det nå heter..hehe..
Postet 01.05.09 kl 16:42
Du har faktisk helt rett med det med innvenfdige juwel filter og små ancistrus. I filteret her bor det 3-4 styk av ganske god størrelse, de har vokst opp der og jeg finner ingen måte å få dem ut. For at ikke små ancistrus skal gå i filterboksen legger jeg en filtervatt bit oppå filter "pakken" slik at den dekker hele gitteret, fungerer veldig fint.
Postet 02.05.09 kl 08:50
Postet 02.05.09 kl 19:54
Død:(
Så i går at den ene var blitt litt svakere for den var så rolig i forhold til den andre. Synest dette var litt merkelig men vet ikke hva som er normal oppførsel på ancistrus yngel egentlig..? Men i natt døde den desverre.. Den andre er i midlertid veldig aktiv og rører på seg hele tiden, håper den overlever=)
(Den er ikke i fødeboksen lenger men i akvariet)
(Den er ikke i fødeboksen lenger men i akvariet)
Postet 02.05.09 kl 20:00