Ancistrus eller pleco? eller gibby? :)

er det noe en kan se etter på ungfisken for å være sikker på at det er ancistrus? det er i utgangspunktet ancistrus jeg har kjøpt dem som i dyrebutikken men de er 2-3cm og det er litt tidlig med bart da... lenge å vente å se hvor store de blir liksom for å kunne bestemme hva de "egentlig" er så hadde håpet det var noen kjennetegn..prøvde meg litt på bilder i fiskebasen men..
Du er nok nødt til å legge ut noen bilder for at vi skal kunne identifisere den.
får desverre ikke tatt bilder for fruen har stikki av med kameraet i dag. tenkte bare hvis noen hadde noen konkrete forskjeller å komme med så kan jeg se på dem..de er som sagt 2-3cm bare uten barter foreløpig.. har en som er større fra før og den har barter så den er bankers...
ja men husk, huene får IKKE denne barten kunn hannen når han blir kjønnsmoden
jepp..det er jeg klar over... men hua får no slags vorter eller ett eller annet på snuten gjør den ikke?
glem den siste der var litt kjapp..bare mente jeg hadde hørt det en gang men ingen av huene i basen har det så da er vel det feil..
Ancistrushunnene kan få litt skjeggstubber. Men det vil du ikke kunne se på ungfisk.
Har ikke alle (?) ungfisk av ancistrus oppdrettsvariant den hvite stripa ytterst på halefinnen?

Hvert fall har de jeg har sett hatt dette. Men det er vel kanskje ikke noen sikker måte å få ID på. Men, en indikasjon kanskje
Får Pleco og gibbiceps barter da?

Ah, misforsto hovedinnlegget jeg... Leste det som at din hadde fått barter, men ser nå at det hadde den ikke...
Yes!
tusen takk elinh! der gav du meg en ledetråd og jeg slipper nok å ta bilde for å få svar! alle har hvit strek eller flekk ytterst på oversida av halefinnen!unntatt hannen min som har masse skjegg (å han sier jo selv at han er ancistrus) da mister de med andre ord det hvite når de blir kjønnsmodne/større da kanskje? takker å bukker
Ja, det blir borte når de blir store

Har alle sammen hvit, pen kant på hallefinnen sin er det nok ancistrus
det har dem så da er jo det greit..skal kjøre igang med discus i 540litern min utpå sommeren og da er det visst ikke bra med pleco og gibby (som jeg egentlig liker best) greit å vite at det er ancistrus på forhånd så jeg slipper å ha maller hengende på sida på "kongen"... det skulle visst ikke
ancistrus gjøre
Jeg har aldri opplevd at gibbiceps går på andre fisk i det hele tatt, men kan dette virkelig skje?

Jeg fikk ti discus i dag som går sammen med fem gibbyer, så jeg håper det ikke skjer noe galt...
på discusen kan det skje på grunn av det sekretet de har på kroppenn..
også er de nattdyr så forstyrrer veldig på discusen når de sover..fikk beskjed om å styre unna herbivore maller
Har i mange år nå hatt L066, L116, L134 og L201 sammen mine store diskuser, har også ancistrus sp.oppdrettsvarianten og disse mallene har aldri gjordt diskusen noen ting.
Så av egen erfaring så kaller jeg disse diskus sikre, og ikke minst når man bruker flerfoldige tusen på knall fine diskuser da er det greit og kjøpe noen L maller som står i stil til diskusene og ikke bare er grå/svarte/brune og kjedelige(min mening da)
Har i dag en stim på 15 stk L135, 6 stk L066, 1 stk L116 og 1 stk L201, grunnen til den relativt store stimen av L134 er jo for at denne L mallen er min klare favoritt og kjøper man noen få så er man heldig viss man ser halefinen engang i mnd, så derfor bestemte jeg meg for og sette inn en stim, da ser man faktisk en "rase"L malle hele tiden viss man har lyst til det.
Er jo litt moro og kunne se fiskene som har kostet deg uhorvelig mye kroner og det er også gøy og kunne vise fram fiskene som gjorde at du ikke hadde råd til å bli med kameratene på byen i flere mnd pga sparing.

Tror at maller som ikke blir særlig større enn 10-14 cm er det "sikreste"og blande med diskuser, diskusene blir fort gretene viss nattesøvnen blir forstyrret over lang tid(ihvertfall min erfaring, etter å ha satt inn en Black ghost på 45 cm sammen diskusene, de likte i9kke det-pent sagt).
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap